Dreamliner
Medlem
Både BMW och MB har tjänstebilserbjudanden på bilar med olika pkt och bra utrustning som inte privatpersoner kommer åt. Säkert Audi med.
Jag fick 9-10% rabatt på min M4 mot listpris i våras när jag köpte den ny privat.Många bilmärken har rejält rabatterade priser på just tjänstebilar, tex går du in på bmw.se så ser du dem där. Sedan kan man ibland få ytterligare någon rabatt som kommer ifrån återförsäljaren. Min Bmw 520d xdrive köpte jag för 1år sedan och hade med utrustning ett listpris på 505tkr men efter rabatt landade den på 420tkr. Då var det standard rabatt plus cirka 5-10tkr extra rabatt som återförsäljaren gav då vi köpt många bilar där.
Hur det ser ut när man köper som privatperson vet jag inte.
Nu är jag varken i positionen att kunna välja tjänstebil eller köpa en egen bil för den delen, så frågan ställs av ren nyfikenhet. Jag undrar vilken prutmån man har som kund vid köp av ny bil. Exempelvis en BMW 420d Gran Coupé. Baspris på cirka 375 000kr och med extrautrustning för cirka 80 000kr. Har läst någonstans att man i regel kan få ner priset med cirka 10-15% mot vad som står på pappret. Bilen i fråga skulle i sådana fall kosta 386 000kr efter 15% rabatt. Hur bär man sig åt för att komma så nära priset som möjligt? Ska man satsa på att komma med en önskat procentsats på slutpriset, eller försöka förhandla till sig så mycket extrautrustning som möjligt "gratis". Ifall det ens är realistiskt att komma ner i det priset.
Förutom att det är en disel dåråAnnars är väl årets bästa köp de sista 5-Seriebilarna som tjänstebil. Rabatterade med 20% - 25%
Det är väl fan att man är så korkad att man trots det tänker vänta ut nya modellen. Förvisso kommer mycket godis från 7-serien åka in, men ändå.
Nog skulle man stå ut i några år i gamla modellens 530d ...........
Tumregeln är att det alltid brukar gå att få ca 10% på en ny bil. Nu kör Beamer en hel del kampanjer, men jag tror inte jag sett en 420 GC med bland erbjudandena.
Börja du med att få fram ett pris på bilen utan diskussion om inbyten eller liknande. Vill man kan man därefter skicka samma spec till en massa andra handlare och se vad dessa erbjuder. Har man tur är det någon som på grund av vissa orsaker bara måste få sälja en bil till.
Sedan är det bara att köra igång med förhandlingen. Om du har en fräsch (mer lättsåld) bil du vill byta in kan du få några procent ytterligare.
Står man ut med eftermonterad utrustning är även det lättare att få med sig på köpet eller till bra pris.
Vinterhjul är definitivt något att satsa på. Speciellt nu med de idiotiskt införda kraven på däcktrycksmätning.
Kan också vara värt lite att göra dealen med försäljningschefen om han också säljer bilar.
Precis.
Det lönar sig som sagt att kolla runt, fick 20% rabatt på bilen inklusive utrustning genom att jämföra 4-5 handlare.
Så över 50000kr efter prut i vinst (inklusive kostnaden för flyg mm) att hämta den i södra Sverige jämfört med hemma i stan.