Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Tackar för input, det är ungefär i de banorna jag tänkt och eftersom jag köpt/leasat 5 nya bilar på den aktuella bilfirman så är de medvetna om "vad som gäller" och de kommer inte att övervärdera den. Jag har även möjlighet att få en "bra" värdering hos en annan stor märkeshandlare.

Avseende avyttring så håller jag med föregående talare. Gör en värdering och ha som underlag. Inga konstigheter alls. Men frågan är ju varför du inte ska fortsätta och ha samma upplägg med leasingbil som du ställer av? Det är ju klockrent.
Anledningen är att jag tittar på att köpa en riktigt rolig bil (italienare) som kanske gått 2-3000 mil som inte tappar i värde tills jag tröttnat på den om 2-3 somrar. Denna typ av bilar är ofta momssmittade och ej leasebara, dessutom har jag lite privata slantar över att investera i nåt kul.

Tackar för input, det är ungefär i de banorna jag tänkt och eftersom jag köpt/leasat 5 nya bilar på den aktuella bilfirman så är de medvetna om "vad som gäller" och de kommer inte att övervärdera den. Jag har även möjlighet att få en "bra" värdering hos en annan stor märkeshandlare.

Anledningen är att jag tittar på att köpa en riktigt rolig bil (italienare) som kanske gått 2-3000 mil som inte tappar i värde tills jag tröttnat på den om 2-3 somrar. Denna typ av bilar är ofta momssmittade och ej leasebara, dessutom har jag lite privata slantar över att investera i nåt kul.

Rolig italienare med 2-3000 mil på mätarn utan kvarvarande garantitid och investerad privat kapital? -Min herre ämnar ta en walk on the wild side helt klart! ;)

Låter som en problemfri bil... torra packningar, läckande packboxar och en klibbig pöl på parkeringen som tyder på ett visst dripande och droppande...! Men visst Italienska roliga bilar är kul men gillar ofta inte att stå still allt för mycket.

Rolig italienare med 2-3000 mil på mätarn utan kvarvarande garantitid och investerad privat kapital? -Min herre ämnar ta en walk on the wild side helt klart! ;)
Nja, nu är jag inte ute efter någon "äldre" bil. Har kikat mycket på ex. Ferrari California runt 2011 års modell som har gått ner ca 1mkr på 4 år.
Ok, fabriksgarantin har gått ut men den har 7 års fri service och det finns flera fina exemplar till salu med runt 2000 mil på mätaren.

Låter som en problemfri bil... torra packningar, läckande packboxar och en klibbig pöl på parkeringen som tyder på ett visst dripande och droppande...! Men visst Italienska roliga bilar är kul men gillar ofta inte att stå still allt för mycket.
Jag brukar ställa in bilen i mitten av november och tar ut den i slutet av april igen. Den står hos en recondfirma som huserar både min och Fru Ozz bil hela vintern. Dom ser till att underhållsladda dem regelbundet och även starta upp dem 1-2 gånger/vinter och samtidigt köra ett varv på inhägnaden.

Men jag har långt ifrån bestämt mig för hur jag skall göra och vad jag skall köpa för bil. Det brukar bli så att tankarna och fantasin flödar iväg på vintern och nu när det börjar närma sig hemfärd till Sverige och den svenska sommaren igen så börjar suget av förändring börja infinna sig. Jag är ganska impulsiv av mig och hittar jag rätt bil vid rätt tillfälle så brukar det kunna bli en snabb och ganska ogenomtänkt bilaffär. Sen om det står Ferrari, Aston Martin eller BMW på emblemen är ganska oväsentligt, jag vet att jag kommer att tröttna på bilen om ett par år ändå och byta...

Tror du ska undvika att hänvisa till en bilhandlare som du har affärer med, SKM vill ha en oberoende värdering och kan ändå hänvisa till nån lista, tror att det bästa är att lägga ut den på kvd och köpa den själv, helst via ett ombud om du inte vill vara helt säker

Jag har förmånsbil via min egen firma (AB) och leasingkontraktet går ut nu i maj, jag kör inte bilen i tjänsten utan jag har betalt ett högt förmånsvärde (7800kr/mån). Då jag har tillbringat de senaste vintrarna i varmare land har bilen stått avställd ca 5 mån/år och då har jag sluppit förmånsvärdet. Att bilen varit avställd och inte rullat mer än på sommarhalvåret har ju gjort att den har ett betydligt högre värde än restvärdet på leasingkontraktet nu när det går ut.

Restskulden på bilen är 145' och marknadsvärdet är ca 350-400' och min tanke är att företaget skall lösa den och att jag skall köpa den privat. Jag har sedan för avsikt att byta in den och köpa en rolig sommarbil i stället. Jag är medveten om att skatteverket inte gillar att jag köper den för billigt men samtidigt har jag ingen större lust att betala det höga marknadsvärdet.

Finns det nån här som har något eller några bra tips som jag skall tänka på när jag skall köpa ut bilen av företaget för att det skall bli så förmånligt som möjligt för mig privat? Jag har absolut inte för avsikt att göra något olagligt och jag har ingen större lust att sova dåligt med en bubbe i magen för att skattmasen skall komma och knacka på dörren och ta mig i örat en dag. Men nån kanske har nåt bra tips för hur jag håller mig inom lagens ramar och kan göra en bra privat affär.

Svårare och svårare då Skatteverket ibland gör kontroller av tjänstebilar som löses ut av företagets ägare.
1 - Värdera hos en auktoriserad handlare. Men då är du nära marknadsvärde

Då bör du inte ha några problem.

Det händer inte så mycket i den här tråden. Jag tar mitt ansvar och livar upp lite.

Ny bil beställd.

E350 Bluetec Kombi

Avantgarde (fast med komfortchassie)
Halvläder multikonturstolar
SE Edition
Infotainmentpaket
Säkerhetspaket
Premiumpaket
Kombipaket
9G-tronic
Svart innertak

mvh

Nya Ford Mondeo är ett alternativ vi ska få. Måste väl bli bra förmånsvärde på en sån i förhållande till vad man får?

Nya Ford Mondeo är ett alternativ vi ska få. Måste väl bli bra förmånsvärde på en sån i förhållande till vad man får?

Klart trevlig bil. Kollega åker en sådan. Ända han klagar över är att den är brutalt törstig.
Dieselfyran drar 35% mer än vad min 6:a gjorde

Toppen