Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Vet inte exakt, har nyss nollställt räkneverket. Ska ge det en vecka och se var snitthastigheten hamnar.

En annan allmän fråga: Någon som har kört mycket V70 D2? Mina föräldrar (70+) funderar på att byta bil och jag funderar på om en sådan skulle kunna passa dem. De kör en hel del långa sträckor, men i väldigt lugn takt. Förnuftet säger att 115 hk är väldigt lite i en V70, men vid en första provkörning kändes den faktiskt inte alls så jobbigt trött som jag hade förväntat mig. Tröttnar man i längden?

Har hittat ett par helt nya extrautrustade V70 D2 Kinetic som står som lagerbilar nämligen, som går att få loss för strax över 250.000:-. Känns som att det är rätt mycket bil för pengarna ändå.

Provat en för några år sedan. Skulle jag bara köra runt i stan eller göra någon enstaka långresa går det nog att stå ut.
Men kör man mycket långa sträckor tror jag man blir tämligen trött på den lilla motorn.
Jag tyckte den funkade upp till ca 80Km/H. Motorväg var rent ut sagt deprimerande

Fick en sådan jävel som hyrbil en gång då jag skulle ned till autobahn i en vecka. Jag hade påtalat detta för uthyraren, men fick ändå denna bil (hade bokat V70). Låt oss säga att det var en hemsk upplevelse. Över typ 100km/h är bilen kass. Ingen acceleration, blir definitivt inte soppasnål på höga varv etc.

Fick en sådan jävel som hyrbil en gång då jag skulle ned till autobahn i en vecka. Jag hade påtalat detta för uthyraren, men fick ändå denna bil (hade bokat V70). Låt oss säga att det var en hemsk upplevelse. Över typ 100km/h är bilen kass. Ingen acceleration, blir definitivt inte soppasnål på höga varv etc.

Kan förstå att bilen inte är så rolig på autobahn, men vid min lilla provkörningsrunda testade jag även en bit motorväg i runt 120 km/h. Blev faktiskt lite förvånad över att bilen ökade i hastighet när man gasade i rätt skaplig uppförsbacke på sexan. Den tappade heller aldrig farten när jag körde med farthållaren. Visst, jämfört med min D4 är det milsvid skillnad, men jag hade förväntat mig att bilen skulle vara mycket tröttare än vad jag upplevde den som. För egen del är jag väldigt nöjd med min D4, men jag måste erkänna att jag nog faktiskt skulle kunna leva med en D2 som bruksbil.

Det är nästan så jag funderar på om jag börjar bli vuxen. För några år sedan trimmade jag alla bilar jag ägde, minst Steg 1 - men inte sällan Steg 3. Nu för tiden ställer jag farthållaren på ungefär 10 över skyltad hastighet och höjer stereon lite lagom. :)

Kan förstå att bilen inte är så rolig på autobahn, men vid min lilla provkörningsrunda testade jag även en bit motorväg i runt 120 km/h. Blev faktiskt lite förvånad över att bilen ökade i hastighet när man gasade i rätt skaplig uppförsbacke på sexan. Den tappade heller aldrig farten när jag körde med farthållaren. Visst, jämfört med min D4 är det milsvid skillnad, men jag hade förväntat mig att bilen skulle vara mycket tröttare än vad jag upplevde den som. För egen del är jag väldigt nöjd med min D4, men jag måste erkänna att jag nog faktiskt skulle kunna leva med en D2 som bruksbil.

Det är nästan så jag funderar på om jag börjar bli vuxen. För några år sedan trimmade jag alla bilar jag ägde, minst Steg 1 - men inte sällan Steg 3. Nu för tiden ställer jag farthållaren på ungefär 10 över skyltad hastighet och höjer stereon lite lagom. :)
Ja, bilen är helt ok om man kör upp till ca 100 km/h. För pensionärskörning duger den säkerligen utmärkt. Det är en gedigen V70 med en förkrympt motor som är oanvändbar i högre hastighet. :)

Jag kör mycket långa sträckor i jobbet, inte sällan till Tyskland/Danmark etc. eller i Norrland, och för mig var den här bilen en mardröm och rent ut en trafikfara (hade en eco-version på motorn) vid omkörningar etc. då det inte går att få bilen att accelerera på ett normalt sätt i hastigheter över ca 100 km/h.

Då var det dags att byta igen och valet står, som för så många andra, mellan kombimodellerna av A6, 520 och MB E220 eller E250, samtliga diesel. Vad säger panelen? Är MB för "gubbig"? Kan man som försäljningschef köra BMW utan att det sticker i inköpsdirektörernas XC/V 70 ögon? Blir A6 bättre efter kommande face lift? Tacksam för input.

Då var det dags att byta igen och valet står, som för så många andra, mellan kombimodellerna av A6, 520 och MB E220 eller E250, samtliga diesel. Vad säger panelen? Är MB för "gubbig"? Kan man som försäljningschef köra BMW utan att det sticker i inköpsdirektörernas XC/V 70 ögon? Blir A6 bättre efter kommande face lift? Tacksam för input.

På första frågan säger jag: Nej
Den andra får ett: Ja (Och köper du min BMW som jag nu har till salu så slipper du emblem :p)
På den sista säger jag: Vet ej. Och skall jag chansa så tror jag inte det

Hade för övrigt en bildiskussion med en av mina kunder som ligger med ett 60-tal tjänstebilar. Han hävdar att de bilar som han har klart bäst driftkalkyler på är BMW och MB. Då jämför han med Volvo, Fordar och "Folkor"

Min förra 520dT Automat hade en totalkostnad på 29,-/milen (inkl. moms) under nästan 10 000 mil.
Kamrat hade 25,-/milen (exkl. värdeminskning) på sin Fokus

Nu har dessutom väl båd BMW och Merca mycket bra prissatta Businessmodeller. Och Audi verkar köra monsterkampanj på vissa A6'or
BMW får nu också ut sin nya moto

Utrymme och komfort: E-klass.
Roligare och trängre: BMW
Köp nya Passat 240 BiTDI GTS istället?: Audi-facelift i förtid

Någon som har sett nya XC90 i verkligheten än? Svårt att få en rättvis uppfattning om bilen genom att bara kolla på bilderna.
Tänkte åka in och titta på den på Gustav Adolfs Torg i Göteborg i morgon.
automotor&sport skrev:
Premiärvisningen äger rum på Gustav Adolfs torg den 31 augusti klockan 15.00.

Volvo XC90 ska också visas på Nordiska Kompaniet i Göteborg den 1–2 september, samt i Volvos showroom vid Kungsträdgården i Stockholm den 30–31 augusti.

Toppen