Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Undrar varför ingen skriver om sin Skoda Octavia här? Bara MB, Audi, BMW (som jag).. Det finns väl billiga tjänstebilar också.. Ekonomiska tjänstebilar...

Du kanske missade mitt inlägg tidigare om min Toyota Prius Plugin, det finns få lika ekonomiska tjänstebilar. Jag är fortfarande lite kluven till min bil efter min tidigare Passat Ecofuel (troligen den näst mest ekonomiska tjänstebil du kan ha idag) då det 'fattas' en del saker på Priusen som jag inte förstod att jag skulle sakna. Skulle jag välja på nytt idag så skulle jag nog ha tagit en ny Passat Ecofule istället.

Du kanske missade mitt inlägg tidigare om min Toyota Prius Plugin, det finns få lika ekonomiska tjänstebilar. Jag är fortfarande lite kluven till min bil efter min tidigare Passat Ecofuel (troligen den näst mest ekonomiska tjänstebil du kan ha idag) då det 'fattas' en del saker på Priusen som jag inte förstod att jag skulle sakna. Skulle jag välja på nytt idag så skulle jag nog ha tagit en ny Passat Ecofule istället.

Min förra bil var en Ecofuel. Helt extremt mycket bil för de pengar man får lägga ut som tjänstebilist. Sen var den kanske inte en bil för mig, i längden, men skulle jag tänka mer med plånboken så är den ett svårslaget val.

Sen var den kanske inte en bil för mig, i längden, men skulle jag tänka mer med plånboken så är den ett svårslaget val.

I mitt fall tycker jag att Passaten hade 2 stora problem:
1) Det är en WV och de har en mycket udda servicekultur som gjorde att jag bestämde mig för att byta bort ifrån dem. Jag insåg dock 1vecka innan jag lämnade min Passat att de nog har ändrat sig en del (även om inte mycket) så det kanske är på väg åt rätt håll,
2) Man behöver tanka väldigt ofta och det tar längre tid än vad det tar för bensin/diesel

#2 kunde jag leva med men gjorde att jag körde mindre gas än jag skulle kunna om det fanns fler ställen att tanka på (bor i Uppsala).

Vilka problem hade du med din Passat Ecofule?

Vad var det du inte gillade med servicekulturen? Är det longlifeservicen med variabla intervall? Det kan man ju välja bort (och när det gäller EcoFuel så har den inte de intervallen alls utan där är det strikt 1500 mil som gäller).

Ja, man måste tanka en EcoFuel ganska ofta. 40-45 mil emellan blev det. Nu köpte jag ju en ny Passat som jag måste tanka bensin precis lika ofta, till över dubbla kostnaden, vilket kanske var sådär smart när jag tänker efter...

Jag hade inga direkta problem med bilen. Den var bara inte så "jag". Den passade bra i det läget, när mitt företag var i uppstartsfas och jag behövde nåt billigt. Men när jag hade råd sen ville jag skaffa en roligare bil. 150 hk och symaskinsmotor var väl sådär. DSG-växellådan i just EcoFuel är mer för effektivitet än för komfort. 2009-modellen var lite outdated. Det var många småsaker, kan man säga, som inte riktigt stämde mellan mig och den bilen.

Och jag håller inte riktigt med. Jag ser mig som medveten i mina bilval. Jag har haft två VW Passat på raken nu. Jag har även provkört allt från Mazda till premiummärkena (nya Mazda 6 var trevlig men föll på utrymmena). Man får väldigt mycket bil för pengarna i mellanklassen just nu, det håller jag med om, men det behöver inte betyda att skillnaden minskar. Både A6 och 5-serien är helt absurt kompetenta bilar. Bekvämare och lyxigare än vad de dyraste lyxbilarna var för bara några år sen, och fantastiska att köra.

Med det sagt så tycker jag absolut inte att det bara ska diskuteras premiummärken här. Jag diskuterar gärna bilar av alla de slag :)

Håller med dig m Mazda 6, blev besviken på den, visst är A6 bra men motiverar inte priset, så bra är den inte jämfört med Mondeon.

Vad var det du inte gillade med servicekulturen? Är det longlifeservicen med variabla intervall? Det kan man ju välja bort (och när det gäller EcoFuel så har den inte de intervallen alls utan där är det strikt 1500 mil som gäller).

Det var främst en kombination av bemötande och hantering hos deras service organisation (WV Akalla, Möller Uppsala) som gjorde mig riktigt förbannad. De har INGEN aning om hur man hanterar kunder och ger dem ett professionellt bemötande. Det som gjorde det hela bättre var att man slapp dem till viss del när ma kunde börja boka själv via webben.

Visst finns det roligare alternativ än en Passat eller en Prius Plugin men när jag funderar på om jag vill betala 100kkr extra på 3år (förmånsvärde) för ett annat alternativ så känns det inte lika lockande, då känns det roligare att lägga de pengarna på en andra bil eller resande eller någon annan form av konsumption. Men det är mitt val, andra gör sina.

Varken Prius eller Ecofuel är bilig för företaget, det är extremt förlegat att jobba mot basbelopp, utan att titta på faktist månadkostnad för företaget, det är så vi jobbar med det som kallas operationell leasing, min bil leasa från autolease, ni kan se ungefärliga månadskostnader på bilar på autolease.se en bil som kostar 200000 behöver inte vara billigare för företaget än en som kostar 300000, Prius är superdyr för företagen tex.

Varken Prius eller Ecofuel är bilig för företaget, det är extremt förlegat att jobba mot basbelopp, utan att titta på faktist månadkostnad för företaget, det är så vi jobbar med det som kallas operationell leasing, min bil leasa från autolease, ni kan se ungefärliga månadskostnader på bilar på autolease.se en bil som kostar 200000 behöver inte vara billigare för företaget än en som kostar 300000, Prius är superdyr för företagen tex.

Det enda rimliga är att titta på en totalkostnadskalkyl. Eftersom jag köper bilarna i ett företag som jag själv äger, så är det vad jag gör. Och totalkalkylen för en EcoFuel ser fortfarande fruktansvärt, fruktansvärt bra ut. Den kostar inte mycket mer än en "vanlig" Passat och har ungefär samma driftskostnader. Framförallt är förmånsvärdet en av de största kostnadsdrivarna även i en totalkalkyl.

Gillar man inte att betala för mycket pengar ska man för övrigt hålla sig borta från operationell leasing.

Det var främst en kombination av bemötande och hantering hos deras service organisation (WV Akalla, Möller Uppsala) som gjorde mig riktigt förbannad. De har INGEN aning om hur man hanterar kunder och ger dem ett professionellt bemötande. Det som gjorde det hela bättre var att man slapp dem till viss del när ma kunde börja boka själv via webben.

Visst finns det roligare alternativ än en Passat eller en Prius Plugin men när jag funderar på om jag vill betala 100kkr extra på 3år (förmånsvärde) för ett annat alternativ så känns det inte lika lockande, då känns det roligare att lägga de pengarna på en andra bil eller resande eller någon annan form av konsumption. Men det är mitt val, andra gör sina.

Jag håller med om att VAG lider av ett riktigt dåligt återförsäljar- och servicenätverk. Framförallt Din Bil ska man hålla sig långt borta från. Men det finns ju en hel del alternativ nuförtiden. Härnere kan man serva bilen hos Mechanum, som kör stenhårt på ett service- och kundinriktat koncept.

Det enda rimliga är att titta på en totalkostnadskalkyl. Eftersom jag köper bilarna i ett företag som jag själv äger, så är det vad jag gör. Och totalkalkylen för en EcoFuel ser fortfarande fruktansvärt, fruktansvärt bra ut. Den kostar inte mycket mer än en "vanlig" Passat och har ungefär samma driftskostnader. Framförallt är förmånsvärdet en av de största kostnadsdrivarna även i en totalkalkyl.

Gillar man inte att betala för mycket pengar ska man för övrigt hålla sig borta från operationell leasing.

Ja man skall nog hålla sig borta, jag har dock inget val, men andrahandvärdet räknar iaf autolease, leaseplan etc med är lågt på ecofuel, vilket gör dålig totalkalkyl

Toppen