Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Min hustrus problem med BMW har absolut inget med köregenskaperna att göra. Hon är faktiskt väldigt nykter och klarsynt på den fronten, och har liknande värderingar som mig när det gäller de grejerna. Nej, min hustrus problem med BMW är helt och hållet relaterade till deras image. Och hon är envis utav bara helvete när det gäller sånt...

Varje gång jag ser min grannes Rapide kommer jag tänka på den bilden hädanefter:p

Själv gillar jag Lamborghini, Alfa Romeo (är ju Italienare) och Jaguar... Den första faller inte direkt inom den ekonomiska ramen. Valet för min del står mellan en Jaguar eller en Alfa Romeo 159 Kombi. Den sistnämnda har tappat ca 100.000kr på nypriset utan att ha lämnat affärerna. Även om det finns bättre bilar är det mycket bil (med karaktär) för 250.000kr fullutrustad :)

Eller en Maserati GT

Står en sådan några hus bort... Svart med beige skinnklädsel - väldigt fin.

Synd nog har Maserati så dåligt andrahandsvärde i Italien att de snart är lika vanliga som V70 i Sverige (smärre överdrift såklart). Porsche 997 är samma sak.. Aston Martin, Bentley, RR, Ferrari, Lamborghini och riktiga superbilar får du fortfarande vara ganska ensam om. Italienarna lägger ju mycket (svarta) pengar på bilar normalt, och än mer i Bergamo (som är rikaste staden i Italien).

Ganska saftig service och försäkring på en Maserati också (om man servar på märkesverkstad iaf).

De rear ut nya Jaguar XK i Italien. Gillar nya modellen, och försäkring och service är 1/4 av en Maserati. Inte en Maserati, men helt OK.

JAGUAR XK 5.0 V8 Coupé Sconto 19% sul listino Auto usata - In vendita Modena

Jag hade inte tackat nej till någon av dem :) Lite opraktiska som familjebilar kanske, och helt fruktansvärt olämpliga som tjänstebilar med tanke på hur oproportionerligt förmånsvärdet blir!

Jag har faktiskt vid något tillfälle skrivit till regeringen och försökt få förklarat för mig vad tanken bakom det såkallade lyxbilstillägget är. Det förstör ju helt ett annars ganska balanserat och proportionerligt system (där förmånsbeskattningen ska motsvara vad det skulle kosta att äga motsvarande bil privat). Helt feltänkt. Fick aldrig nåt svar. Misstänker att regeringen inte är rätt instans att fråga, men jag vet inte vart annars jag ska vända mig. Har inte hittat några förarbeten eller liknande som ger några svar. Och Skatteverket svarar gärna på frågor om regler, men inte politik.

Den enda anledningen jag kan komma på till det tillägget, faktiskt, är att gynna svensk bilindustri, eftersom det är satt så att det matchar priserna på svenska bilar ganska bra (plus att det säkert kommit att bli som så att svenska bilindustrin matchat den gränsen i sin tur, eftersom svenska tjänstebilsmarknaden är så viktig för dem).

Vilka Svenska Bilar ?

SAAB finns inte längre, och Volvo är kinesiskt...

De här reglerna är ju knappast purfärska, och har inte förändrats sedan de stora förändringarna i svensk bilindustri. Jag ser för övrigt inte Volvo som kinesiskt mer än jag ser exempelvis Jaguar som indiskt. De har fortfarande en komplett, fungerande och tämligen självständig organisation här i Götelaborg.

Kan rapportera tillbaks här efter vår intensiva diskussion om min nästa bil att det inte blev någon av de vi pratat om. Jag ska iväg till en handlare imorgon och förhoppningsvis skriva kontrakt på en Audi A6 3.0 TDI quattro S-tronic (204-hästarsvarianten). Prisvärdet på den mot en BMW var lite bättre med det erbjudande Audi kör just nu (Sports Edition Business). Får in litegranna lullull i specen också (som parkeringsvärmare, helläder, keyless och elbaklucka - oumbärliga tillval för barnfamiljer). A6:an gav faktiskt ett otroligt gediget intryck rakt igenom. Motorn var inte så civiliserad som jag hade hoppats för en V6:a utan lite högljudd och knattrig, men det är också enda anmärkningen. Komfort, väghållning, förarmiljö och interiör är verkligen absolut toppklass. Jag tror faktiskt 5-serien får se sig slagen.

Min nuvarande Passat har för övrigt sjunkit i värde med ca 12 000 kr / månad om man ser till bruttopriset (9500 kr / månad sett till mitt nettopris). Ouch.

Kan rapportera tillbaks här efter vår intensiva diskussion om min nästa bil att det inte blev någon av de vi pratat om. Jag ska iväg till en handlare imorgon och förhoppningsvis skriva kontrakt på en Audi A6 3.0 TDI quattro S-tronic (204-hästarsvarianten). Prisvärdet på den mot en BMW var lite bättre med det erbjudande Audi kör just nu (Sports Edition Business). Får in litegranna lullull i specen också (som parkeringsvärmare, helläder, keyless och elbaklucka - oumbärliga tillval för barnfamiljer). A6:an gav faktiskt ett otroligt gediget intryck rakt igenom. Motorn var inte så civiliserad som jag hade hoppats för en V6:a utan lite högljudd och knattrig, men det är också enda anmärkningen. Komfort, väghållning, förarmiljö och interiör är verkligen absolut toppklass. Jag tror faktiskt 5-serien får se sig slagen.

Min nuvarande Passat har för övrigt sjunkit i värde med ca 12 000 kr / månad om man ser till bruttopriset (9500 kr / månad sett till mitt nettopris). Ouch.

Tar du dig förbi Borås och ACE Competition så kan du skaffa dig en chiptrimning som ger den motorn ett rejält lyft. Den finns ju i 245 hästars version original.
Mycket bra bil och rolig trots diesel. Du kommer nog att bli nöjd.

Toppen