Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Danni - Din fråga har du indirekt redan svarat på - 530 dA (xDrive) !

Var i slutändan inte något svårt val trots prislappen (530dT xDrive). Satte själv säkerhet i första hand. Konstant 4-Hjulsdrift och motor som tillåter mig köra om alla jävla lastbilar som väldigt ofta måste ligga både 2 o 3 i rad utan mellanrum.
Därefter var det största möjliga komfort (i o f s ett starkt individuellt begrepp) Konkurrenterna kan dock se sig i stjärnorna efter att nå upp till BMW Komfortstol. Inte ens en S-Klass kan matcha
Med tanke på 3 riktiga grisväderresor i SE och NO nu så är jag övertygad om att det är värt varenda liten extrakrona. Drivningen är kanon om man kör som jag gör medans styrningen tyvärr är lite väl taskig för en bil av detta slag, om man inte kör sportläge.
Vill man köra full attack kommer en Audi fungera bättre.

Förbrukningen är klart acceptabel. Rekord med sommardäck Karlstad - Oslo T&R - 0,55. Normalkörning nu under vintern ligger och pendlar vid långkörning på 0,62 (Karlstad - Stockholm E18, bra väder) - 0,78 (Karlstad - Stockholm E18/E20, skitväder) beroende på väglag och lite på mig själv.
Min 520dTA grejade jag på 0,51 (Ronneby - Karlstad, Karlstad - Ljungskile) och 0,52 (Karlstad - Oslo)

Slutliga valet stod mellan ML 350CDI och just Beamern. Men jag vet hur fruktansvärt svårt det är att bli av med en SUV oavsett modell. Blir ordentligt dyrt i slutändan. Så då skall man inte betala själv.
Eftersom jag denna gång ville ha en vit och jag inte har några beteckningar på den, kan man utan problem ta den för den enklaste 5-serien.

520'n var också acceptabel ur kostnadssynpunkt. 30,-/mil totalt exkl. momseffekt. Såldes med strax över 9 000 mil på mätaren och 19 månader gammal.

Baspriset på en Audi SQ5 kan jag väl ta, om det som står på Audis hemsida stämmer (570k), men då blir det verkligen helt utan tillval och det finns inte på kartan. En basutrustad bil är det tråkigaste som finns och känns "hyrbil" för mig. Q5:an lockar verkligen inte alls, heller. Jag kan tänka mig en riktig SUV. Är lite sugen på Touareg. Men med en bil som Q5 så ger man upp utrymmena för att få nåt som inte riktigt är en SUV heller. I min värld fungerar den inte för en tvåbarnsfamilj. Mycket hellre då en A6 Allroad med 3.0 TDI. Till och med en A4 Allroad känns ju mer praktisk än en Q5.

530xd lockar som sagt väldigt mycket. Men när de tar så sjukt mycket betalt för tillvalen så blir det jobbigt. Jag vill absolut ha komfort- eller sportstolarna (provkörde med sportstolarna och älskade dem), helläder, bästa stereon, schyssta fälgar och lite mer godis. Jag vill gärna ha M-sportpaketet, radarfarthållare, keyless, GPS och HUD. Men när man plockat allt det är man ju över 300k. Men att ta en 520d och lägga så mycket utrustning på är också en dålig affär, eftersom priset då sjunker som en sten direkt.

Fan, vilka i-landsproblem man kan ha...

Betalar du själv eller något företag, som du inte äger själv ?
För min 520dTA med bl a (Skinn, Navi, Komfort- paket och stolar, Drag, och lite, lite till) hade ett Btopris på uppåt 460' Nto kring 410'
Såldes efter 20 månader för 320'. Så jag är tämligen nöjd med värdeminskningen.
Den nya hamnade ju i en annan division, eftersom man tyvärr måste anpassa extrautrustningen för vad som brukar vara säljbart :)
Men jag hoppar över allt sportinriktat och kör enbart komfort. Så där minskar jag tillägg med många sköna slantar.

Annars kommer 5-Serien med xDrive även till 520d, till hösten. När det gäller 5-Serien bör du också tänka på att 2014-modellår innebär halvtid. Bör inte köras för nära den kommande nya versionen. Brukar för BMW innebära ett ganska stort tapp värdemässigt.
Som det ser ut nu så lär det bli byte nästa år igen och då tror jag inte jag vågar satsa på 5-serien med tanke på framtida försäljning, utan då lär nog nya X5 eller kanske, kanske 3-Serien ligga bra till.
X5 har ju då 1 1/2 år på nacken så ev. fel borde ha avslöjat sig.
Touareg, den nya, fick väl ett mycket bra mottagande, har jag för mig. Problemen kommer ju när den skall säljas. Är väl snudd på att den får skänkas bort (enligt några handlare jag känner) redan idag.
Och det lär nog inte bli lättare om några år.

Kommer också en rejält face-liftad E-klass. Numer sitter ju 7-stegade G-Traglådan på plats även i sådan modell som 350CDI 4-Matic
Och om vi snackar I-Landsproblem. MB kan fås med temperaturreglerade mugghållare ;)

Jag har eget företag som jag köper bilarna på, så det är egna slantar som ska pyntas hur man än vrider och vänder på det.

Den allra största kostnadsdrivaren är ändå förmånsvärdet, alltså skatten jag får betala på bilen. Värdeminskningen går ju från oskattade pengar så den påverkar faktiskt inte så värst mycket. Det dumma här är att förmånsvärdet beräknas på bruttopriset, så strategin som de tyska tillverkarna kör med höga listpriser och stora rabatter på 10-15% är ju helt idiotisk för oss tjänstebilister. Volvo kör ibland kampanjer där de säljer en nettoprissatt modell riktad mot företag, där nettopriset också är registrerat som en särskilt modell hos Skatteverket. Smart, önskar fler gjorde det, för det är guld värt.

Mitt nuvarande leasingavtal går ut i augusti 2014, så strikt talat behöver jag inte ha något förrän då, även om det kliar i köptarmen. xDrive är ett klart plus - uppskattar oerhört att ha fyrhjulsdrift på den nuvarande. Men där ser man verkligen skillnaden på prisen på tillvalen. På en 525 så skiljer det 49 000 kr upp till xDrive. Då ingår förvisso automatlådan som de vanligen ska ha hutlösa 23 000 kr för. Jämför det med Passat där du får DSG-lådan utan extra kostnad och fyrhjulsdrift för 6 900 kr...

E-klass är schysst och stor men inte min stil, och dessutom bra mycket dyrare än sina närmaste konkurrenter (A6 och 5-serien), så den känns inte aktuell. Det är väl kanske lite därför jag hoppas att XF Sportbrake ska vara nåt att ha. Den är skitsnygg, billigare än konkurrenterna, och ska enligt uppgift vara grym att köra. Kommer också med fyrkrafs nästa år. Ingen här som hunnit inspektera den i kombiutförande?

Den senaste Touareg-generationen är helt fantastisk. En riktigt lyxig och bekväm bil. Baspriset på 470k är väldigt, väldigt prisvärt, särskilt med tanke på att mycket av det du får är exakt samma som i mycket dyrare Q7 och Cayenne. Tyvärr kostar tillbehören som Audi, inte som VW, så den går inte få för under 600-700k heller, och dessutom är den rätt törstig med sin storlek så bränslekalkylen blir inte lika snäll heller.

Enda klena trösten som egenföretagare är att man har fritt val.

Volvo är inte ensamma. Tyskar och Lexus har kört samma sak. Businessmodeller med annan prisnivå. Men prismässigt vet i skjutton om det var så värst mycket bättre efter normal prutning. Dessutom har SKV nyligen börjat ifrågasätta detta.
XF räckte att provsitta så fick den stå kvar i hallen. Kändes direkt att det inte var något jag skulle stå ut med i särskilt många mil. Andrahandsvärdet är väl som det brukar med Jaggor. I ordets bemärkelse Kattastrof.
Däremot är jag lite nyfiken på Evoquen. Tyvärr är nog den i minsta laget. Men man får väl ta en titt när det blir dags.

En kollega gick från X3 till Passat Alltrack. Tyvärr finns den bara med 170HK-diesel men priset var några och de 100 tusen lägre än de andra tyskarna. Än så länge är han tillfreds. Vi får se vad han säger om 5 000 mil

I övrigt när det gäller leasingen har jag gett upp 3-årsavtal och första förhöjd. Brukar börja fundera på byte när det närmar sig slut på fabriksgaranti eller som i mitt XC-fall, när det närmar sig tyngre kostnader (Nya däck, stor service, kamremsbyte - allt inom loppet av 3 månader) då var det klart försvarbart att avyttra skutan. Eller i BMW-fallet när fria servicen har upphört eller innan jag passerat 10 000 mil.

Ser i o f s till att jag inte behöver lösa någon restskuld. Satsar på att nå break even kring 20 månader redan när jag lägger upp avtalet.

Jo, man har ju fritt val, men reglerna känns ju i stort sett utformade enbart för att styra det fria valet mot en mellamjölks-V70 för prick 7,5 basbelopp... Faktum är dock att jag faktiskt har lite fördel av att ha min bil i firman jämfört med privat ändå, särskilt nu när det börjat bli trängselskatt i Götelaborg. Och vill man köra sproilans nya bilar och byta vartannat år, ja, då är det definitivt firmabil som gäller.

Prismässigt brukar de här businesspaketen innebära ca 10% rabatt. Visst kan man få mer om man tjatar eller kommer från ett större företag med ramavtal, men rabatten på förmånsvärdet gör mer skillnad än om man så skulle få 30% rabatt på bilpriset. Skatter, skatter, skatter. Min polare köpte en V60 T6 AWD Polestar Black R i just en sån nettoprissatt utgåva. Nettopriset är ungefär lika med min bil men han sparar massa pengar på lägre förmånsvärde.

Jaguar XF har typ fem olika stolar man kan välja, så om det var problemet är det ju bara att prova på. Vill man kan man få värstingsportstolarna från XFR även i en vanlig dussindiesel. Som sagt, jag ska nog försöka styra upp att titta närmare på den. Jag är lite kluven till interiören dock. Vissa delar är superfräscha och känns moderna, medan andra delar känns gammal gubbe som luktar piprök (på klassiskt jaguarmanér, får man väl säga). Tyskarnas känns klart mer moderna och mer min stil.

Passat är verkligen en galet prisvärd bil. En bil som är genombra, men kanske inte direkt excellent på något. Nu har de också bytt ut den 170-hästarsdieseln mot Audis 177-hästarsdiesel. Men jag väntar fortfarande på ett starkare dieselalternativ. 3.0 TDI i Passat vore drömmen men det kommer inte hända. Men det är faktiskt inte alls omöjligt att jag helt enkelt väntar ut nästa generation och köper en sån igen. De är oslagbara när det gäller prisvärdet.

Men jag tänker fortsätta drömma om premiumbilarna... Får nog ta och skriva en storsäljande iPhone-app eller nåt. Skulle må gott av att råka bli miljonär.

Nu har jag provkört Jaguar XF Sportbrake. De hade tyvärr bara den lilla varianten av 2.2D inne som demobil, med 163 hästar.

Allt som allt är jag inte jätteimponerad. Det är en väldigt snygg bil, även om sedanen är dubbelt så snygg. Bilen ger ett ganska gediget intryck. Stolarna är sköna, ganska hårda men bekväma, just the way I like it. Min fru klagade på att man inte känner sig så fastskruvad som i Passatens sportstolar. Ratten är rejäl, tung, solid. Växelpaddlarna var mycket trevligare än i min bil. Men resten av interiören ger faktiskt ett ganska dåligt intryck. Reglage och knappar känns faktiskt aningen fladdrigare och mindre gedigna än i min Passat. Hela interiören känns som om någon som inte riktigt förstår lyx har försökt krysta fram något som ska kännas lyxigt. Vissa detaljer som Jaguar faktiskt trycker på i sitt informationsmaterial, typ att startknappen pulserar med ett rött ljus innan man startar, var snarare skrattretande. Det kändes Japan a la 90-tal, och helt överkrystat. Dessutom känns den ganska gammalmodig jämfört med sina modernare tyska kollegor (men det är nog nåt som tilltalar kundgruppen).

Det första jag märkte när jag körde iväg var att motorn är katastrof. Knattrig, högljudd diesel med traktorskänsla. Jag hade hoppats Jaguar hade lyckats dämpa bort mer av det för en genuin premiumkänsla. Sen är den totalt orkeslös, men den finns ju i 200-hästarsversion också. Men jag hade inte tagit i den med tång ändå. V6-dieslarna lär vara trevliga, men jag hade inte tid att provköra en sedan med den motorn igår. Bilen ligger fint på vägen, med stram och ändå väldigt komfortabel fjädring. Den har en känsla av att vara storbil, nästan lite flytande slagskepp över det, men den styr ändå precis dit man vill och är väldigt villig att vrida nosen rätt. Bilen håller sig ändå helt plan och väldigt lugn även om man t.ex. tar en rondell ganska fort, vilket var en härlig känsla. Så fjädring och väghållning är ett stort steg upp från min Passat, trots de dynamiska magnetdämparna på min. Växellådan, som är samma som i 5-serien, imponerade inte alls lika mycket på mig som sist jag körde en bil med den lådan. Växlingarna var faktiskt ganska påtagliga i lägre hastigheter. Det kan vara att jag blivit bortskämd eftersom jag inte hade min nuvarande bil med DSG6 sist jag provkörde den här lådan (DSG6 växlar silkeslent vid normalkörning).

Utrymmesmässigt var den lite mindre än jag hade hoppats på. Mindre baksäte än Passat och mycket mindre bagageutrymme. Men den hade nog fungerat som familjebil ändå.

Allt som allt så var intrycket att jag inte hade betalt mellanskillnaden från en Passat upp till en XF. Och jag kan inte för mitt liv förstå att man köper en XF istället för en 5-serie. Vilket kan förklara att den är såpass ovanlig på vägarna ändå. Nej, jag kommer inte köpa en XF.

Trist med XF. Men som jag skrev. För min del räckte det att provsitta den så åkte den ut. Är väl inte långt ifrån man gjort som Ferrari brukade göra. Använda samma delar som Fiat hade. Gav ju ett grymt seriöst uttryck när blinkersspaken kändes som ett använt sugrör från Mc D

Så klart det skall vara en 5-serie xDrive. Annars får du satsa på Range Rover :)

Ja, blinkersspaken tänkte jag också på. Flimsig, ful, med massa fejkkrom på. Kändes mycket billigare än i min VW. BMWs blinkerspakar är härliga, men det krävs lite tillvänjning i att de inte faktiskt flyttar på sig, eller hur man ska säga.

Frugan avskyr både BMW och Range Rover, förutom Evoque, men den är nog lite för liten. Fast kanske ändå inte - tittade på den när vi ändå var och kollade på Jaguaren, och den är nog faktiskt minst lika rymlig som XF. En Range Rover Sport hade varit vettigare men blir för dyrt. Och då tar jag faktiskt hellre en VW Touareg. Audi A6 lockar men det blir så himla dyrt för att komma upp i en drivlinekombination som funkar för mig - kanske går nu när de släppt en billigare version av 3.0 TDI.

Apropå använda samma delar så kör Aston Martin med nycklar från Volvo - skrapar man bort lädret så finns Volvo-loggan kvar:

aston_martin_volvo_key.jpg

Måste kännas skönt med en bil för över 7 siffror och så tittar ett Volvo-märke fram. Skulle personligen skämmas om jag var Aston Martin.

Evoquen är riktigt tilltalande. Känner mig nog tvingad att göra ett test av den inför nästa bilbyte trots att den nog är för liten. Annars lär din hustru ändra inställning om Beamer. Gjorde min - som tidigare fått för sig att Volvo var världens bästa bil - när hon väl började köra den.
Blev såpass att när vår Clio skulle bort, slutade det med en 118d. Som trots ett tämligen högt pris, för en andra bil, visade sig matcha kalkylerna på väldigt många billiga bilar under en 5-års period

Toppen