Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Valley

Jag gjorde en vända i M135i xDrive på din inrådan tidigare här i tråden. Mumma! Tyvärr knarrar den i inredningen och känns ju inte premium nånstans. Men ack vilket leende man har på läpparna.

Starkt gjort att hinna lyssna på inredningsljud. Hade fullt sjå att få antispinn och antislir att jobba på torr asfalt:)
 
Jag gillar ju knappast nuvarande program från Volvo.

Men nu har jag fått upp ögonen för nya XC90. Om de kan göra den seriös som konkurrenterna borde den vara klart intressant. Med seriös menar jag saker som: Luftfjädring, inget haldexfusk, hög dragvikt på minst 3000kg osv.

Vad tror panelen om nya XC90?

Är lite nyfiken. Av det jag läst verkar den intressant. Men jag lär nog inte hinna prova innan jag byter. Om man inte skall köra vidare ett halvår till. Och så är det ju detta med min inställning till Kinesägda företag som med största säkerhet väger över, oavsett hur bra den är.
Å andra sidan sitter jag just och tittar på ett prisförslag på en XC60 Summum Business plus lite övriga tillägg. Prislappen hamnar efter rabatt på 440' + 700/mån serviceavtal :mad:
Dyrare än motsvarande X3 med samma utrustning

Nu berättade en snäll säljare på MB-Danderyd att man måste bli av med sina kvarvarande CLS'r innan 2015 års modell kommer ut.
För lagerbilar (finns mer än 30 stk i Sverige) har man börjat med 100' rabatt. Ganska säker på att det kommer bli ännu mer innan hösten är till ända.
 
Vilken motor? Kommer inte riktigt ihåg när, men SAAB frångick att använda Aero för att beskriva motoralternativ och lät det istället bli ett utrustningspaket...

SAAB 9-3 Aero med B205R tror jag den heter. 205hk orginal. Maptun steg 3 tror jag ska ge 270hk ca.
 
Är lite nyfiken. Av det jag läst verkar den intressant. Men jag lär nog inte hinna prova innan jag byter. Om man inte skall köra vidare ett halvår till. Och så är det ju detta med min inställning till Kinesägda företag som med största säkerhet väger över, oavsett hur bra den är.
Å andra sidan sitter jag just och tittar på ett prisförslag på en XC60 Summum Business plus lite övriga tillägg. Prislappen hamnar efter rabatt på 440' + 700/mån serviceavtal :mad:
Dyrare än motsvarande X3 med samma utrustning

Nu berättade en snäll säljare på MB-Danderyd att man måste bli av med sina kvarvarande CLS'r innan 2015 års modell kommer ut.
För lagerbilar (finns mer än 30 stk i Sverige) har man börjat med 100' rabatt. Ganska säker på att det kommer bli ännu mer innan hösten är till ända.

Angående CLS shooting så vad ju det mitt stalltips långt tidigare i tråden. :cool: Värre lagerklipp går ej att finna tror jag?
 
Angående CLS shooting så vad ju det mitt stalltips långt tidigare i tråden. :cool: Värre lagerklipp går ej att finna tror jag?

Skickat en liten fråga till Jönsson i Viken och skall precis iväg till en annan handlare som har bra kontakter.
Annars kan den som finns i Luleå vara värd en närmare titt
 
SAAB 9-3 Aero med B205R tror jag den heter. 205hk orginal. Maptun steg 3 tror jag ska ge 270hk ca.

Det är imponerande om du kör ifrån en sådan som är fullt frisk... Det de förstås lider av, är att de är framhjulsdrivna och lätt får hjulspinn när man ska iväg, men när man väl kommit över 80km/h så bör de sticka iväg som raketer.
 
Det är imponerande om du kör ifrån en sådan som är fullt frisk... Det de förstås lider av, är att de är framhjulsdrivna och lätt får hjulspinn när man ska iväg, men när man väl kommit över 80km/h så bör de sticka iväg som raketer.

Detta gällde ju en V50 med M66 låda. V50 är lätt och M66-lådan är kortslagig och snabb. Enligt Rica (säkert lite glädjesiffror) ska detta trimsteg 253hk/558nm. Effektkurvan är imponerande platt så man har både vrid och effekt tillgängligt genom hela repan. Jag kan tänka mig att SAABen har en väldigt spetsig karaktär och kanske ger samma medeleffekt när man drar genom växlarna.

(Notera att jag är gammal SAAB-turbo-räv och blev lika paff jag)

Saaben är helt frisk (ägs av nörd) och hade dessutom downpipe och lite annat fix gjort förutom steg3-hårdvara.

Positivt var att polarn efter denna förnedring tvingades investera rejält och att han nu rullar med 385hk/450nm....

mvh
 
Jo, SAABen får vrid först vid runt 2500 RPM ojmr. Och för att få ut max så behöver den nog varva 4500+ RPM. B205 är ju lilla motorn och den är otroligt varvtålig men inte alls så rolig på låga varv. (Finns någon snubbe på STCS forum som bygde om en sådan för att varva upp mot 12k RPM - j-vlar vad den gick!)
 
Jag fick min 320d GT i februari och har kört drygt 1500 mil mestadels på E4:an. Mycket nöjd med bilen än så länge. Stor rymlig cupé och bra väghållning. Inte jätteutrustad tyvärr men de är en 320d business edition, manuell låda, sportline, HiFi-högtalare och aluminiumpanel., Har du några specifika frågor du vill ha svar på så säg till.

Hur funkar den manuella lådan, jag föredrar helst automat men har barn som övningskör så manuell skulle passa bra om den är vettig att leva med?
 
Toppen