Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Valley

Medlem
Han kanske kör mycket till Geiranger. Där hade Mach-E problem med överhettning i branta nedförsbackar. Annars är väl långsam laddning och rätt dålig räckvidd i kallare väder orsaker som gjort att mina Norska vänner sett sig om efter annat.
Jag skall kolla. Han åker en hel del till Hytta en bra bit upp på fjället.
 

HerrBot

Medlem
De bilar vi fastnat för är Tesla model 3 och Y, Kia EV6, Ford Mustang Mach E, BMW i4 och eventuellt Polestar 2. Hög komfort och 400km räckvidd känns som viktiga krav. Vad har ni för rekommendationer?

Räckvidd är lite missvisande, för som andra påpekat finns det för många externa faktorer som påverkar.

Efter att ha kört en handfull olika elbilar nu några år kan jag säga att 2kW/mil är en bra tummaregel. På försommaren, mitt i stan, kommer du ligga mycket lägre än så. På motorvägen utanför Luleå, mitt i vintern, betydligt högre. Men det är ett riktmärke som stämt hyggligt väl på "normala" bilar som Model 3, Ioniq 5 och lilla Zoen (stora SUV:ar, typ iX drar givetvis mer).

Lite krasst finns bara en handfull bilar som klarar 40 mil alla dagar på året, om du lägger milen på motorväg. Få bilar har 80+ användbara kW. Tänk dessutom på att du verkligheten har kortare räckvidd än så eftersom du sannolikt inte rullar in på laddstationen med bara en handfull elektroner kringstudsandes i batteriet.

Bättre att släppa räckviddsångesten och kolla hur enkelt du kan ladda längs de sträckor du normalt kör. Numera är det i stort inget problem i de befolkade delarna av landet.

Missa förresten inte att de av Teslas bilar du tittar på hamnar över 700' och därmed straffas från och med 1a juli.
 

Tonton

Medlem
Efter att ha kört en handfull olika elbilar nu några år kan jag säga att 2kW/mil är en bra tummaregel. På försommaren, mitt i stan, kommer du ligga mycket lägre än så. På motorvägen utanför Luleå, mitt i vintern, betydligt högre. Men det är ett riktmärke som stämt hyggligt väl på "normala" bilar som Model 3, Ioniq 5 och lilla Zoen (stora SUV:ar, typ iX drar givetvis mer).

Nja, jag snittade 1.85kw/mil i vintras med min M3. Och då kör jag inte direkt optimalt för låg förbrukning. Men Teslan har lägre förbrukning än i princip alla andra märken.

Däremot håller jag med dig om att det är en bra tumregel i allmänhet.

Missa förresten inte att de av Teslas bilar du tittar på hamnar över 700' och därmed straffas från och med 1a juli.

Nej? @Migato nämner ju Model 3. Där är både Model 3 samt Model 3 LongRange under 700k.
 

TP12

Medlem
Nja, jag snittade 1.85kw/mil i vintras med min M3. Och då kör jag inte direkt optimalt för låg förbrukning. Men Teslan har lägre förbrukning än i princip alla andra märken.

Däremot håller jag med dig om att det är en bra tumregel i allmänhet.



Nej? @Migato nämner ju Model 3. Där är både Model 3 samt Model 3 LongRange under 700k.

Kan man få en M3LR levererad i år? För den kommer säkert hamna över 700k när SKV uppdaterar sin lista.
 

Tonton

Medlem
Kan man få en M3LR levererad i år? För den kommer säkert hamna över 700k när SKV uppdaterar sin lista.

Personligen så tror jag det. Har just nu både en M3P och en M3LR på order, och tar den jag får snabbast i princip.

Uppskattat leveransdatum på Teslas hemsida tyder på att det inte går (Säger jan-mars 2023), men det är just bara en uppskattning. Mina päron beställde en MYLR med uppskattad leverans i oktober. De hämtar ut den denna veckan.

Men det är absolut en gamble!
 

Migato

Medlem
Personligen så tror jag det. Har just nu både en M3P och en M3LR på order, och tar den jag får snabbast i princip.

Uppskattat leveransdatum på Teslas hemsida tyder på att det inte går (Säger jan-mars 2023), men det är just bara en uppskattning. Mina päron beställde en MYLR med uppskattad leverans i oktober. De hämtar ut den denna veckan.

Men det är absolut en gamble!

Känns som att man förlorar på att vänta, med ständiga prisökningar på exempelvis Tesla model 3 och Y och att de till slut hamnar över 700kkr i pris gör att man får samma bil till ett dyrare grundpris och utan bonus ju mer man väntar.

EDIT: Har jag fel som tänker att man troligen gör vinst om man köper en Tesla Model 3 och sedan säljer den ett år senare?
 

Tonton

Medlem
Har jag fel som tänker att man troligen gör vinst om man köper en Tesla Model 3 och sedan säljer den ett år senare?

Man vet aldrig vad som händer om ett år.

Min nuvarande M3LR, som levererades Juni 2021, har gått snart 3 000 mil. Diverse bilfirmor har erbjudit mig över inköpspris för den, så sent som i maj.

Min plan är att sälja den efter årets sommarsemester.
 

Migato

Medlem
Man vet aldrig vad som händer om ett år.

Min nuvarande M3LR, som levererades Juni 2021, har gått snart 3 000 mil. Diverse bilfirmor har erbjudit mig över inköpspris för den, så sent som i maj.

Min plan är att sälja den efter årets sommarsemester.
Och ta din nya M3P eller M3LR igen? Varför? Är syftet enbart att göra en affär? Eller är det någon skillnad på årsmodellerna?

Har du kört Model Y? Någon skillnad? Ljudnivå i kabinen och dämpning? I och med att jag kör en liten toyota mildhybrid idag från 2013 har jag blivit allergisk mot ljudnivå, dåliga stolar och dålig dämpning. Därav krav på hög komfort och helst luftfjädring vilket bmw i4 har bak iaf.
 

Tonton

Medlem
Och ta din nya M3P eller M3LR igen? Varför? Är syftet enbart att göra en affär? Eller är det någon skillnad på årsmodellerna?

Delvis att göra en bra affär. Då jag har fri laddning, så har jag i princip fått betalt för att köra bilen 3000 mil. Perfekt att nollställa mätarställningen genom detta bytet - men även få ner försäkringskostnaden. Att vara 28 år, bo i storstan, och ha en bil med hög effekt är ingen bra kombo :p Vid nyköp av Tesla så får man 25% rabatt på Trygg-Hansa. Det gör skillnad för mig.

Det är lite skillnad på min M3LR Juni 2021 och de nya. Bland annat ny processor (Ryzen vs Intel), men också uppvärmda vindrutetorkare. Annars ingen större skillnad.

Har du kört Model Y? Någon skillnad? Ljudnivå i kabinen och dämpning?

MYLR (MiC) har dubbelglass i fram. MYP (MiG) har dubbelglas i fram och bak. Det påverkar såklart ljudnivåerna. Jag har dock personligen inte testat MYP.

Ljudnivån i MYLR som jag tidigare testat är mycket bättre än i min M3LR 2021. Byter du till en riktig EV så är ljudbilden något som du måste anpassa dig till (i nuläget). Det är ju tystare runtom, så det låter mer. Men det finns enkla sätt att fixa ljuddämpning. Exempelvis specifika däck, men även att isolera hjulhuset.

Dämpningen på M3 tycker jag är riktigt skön. på MY är mer styv, och nästa så långt ifrån luftfjädring du kan komma. Den skulle kunna vara lite mjukare på MY.
 

Migato

Medlem
Delvis att göra en bra affär. Då jag har fri laddning, så har jag i princip fått betalt för att köra bilen 3000 mil. Perfekt att nollställa mätarställningen genom detta bytet - men även få ner försäkringskostnaden. Att vara 28 år, bo i storstan, och ha en bil med hög effekt är ingen bra kombo :p Vid nyköp av Tesla så får man 25% rabatt på Trygg-Hansa. Det gör skillnad för mig.

Det är lite skillnad på min M3LR Juni 2021 och de nya. Bland annat ny processor (Ryzen vs Intel), men också uppvärmda vindrutetorkare. Annars ingen större skillnad.



MYLR (MiC) har dubbelglass i fram. MYP (MiG) har dubbelglas i fram och bak. Det påverkar såklart ljudnivåerna. Jag har dock personligen inte testat MYP.

Ljudnivån i MYLR som jag tidigare testat är mycket bättre än i min M3LR 2021. Byter du till en riktig EV så är ljudbilden något som du måste anpassa dig till (i nuläget). Det är ju tystare runtom, så det låter mer. Men det finns enkla sätt att fixa ljuddämpning. Exempelvis specifika däck, men även att isolera hjulhuset.

Dämpningen på M3 tycker jag är riktigt skön. på MY är mer styv, och nästa så långt ifrån luftfjädring du kan komma. Den skulle kunna vara lite mjukare på MY.


Tackar för svar. Med fri laddning antar jag att du inte syftar på superchargernätverket?

Vore kul att snacka i DM lite så det inte blir för mkt OT här i tråden. Som sagt har vi stått mellan flera olika bilmärken och finansieringslösningar men det kan finnas scenarion som i ditt fall då ett köp kan löna sig om man kommer in under 700kkr som man gör på tesla model 3 LR och BMW i4s billigaste version.
 
Toppen