Vet inte vad du har för källa på den siffran men enligt
How clean are electric cars? | Transport & Environment så är en "polskladdad elbil" renare än både diesel och bensin.
Den där analysen jämför med snittet på existerande fordonsflotta av bensin- och dieselbilar och inte nyproducerat (alltså inräknat bilar som kan vara 30-40år).
Även med den siffra du har för Polen här (vilken inte stämmer, men vi kommer till det) ger ca 170g vilket inte skulle anses så bra för en bensin och/eller hybridbil från 2020.
Anledningen till att de flesta, kunniga, inom energiområdet (just kraft-/elförsörjning) inte håller med om siffrorna är att OM fler skulle ställa om elbil så skulle inte nuvarande energimix kunna upprätthållas.
De allra flesta länder ligger på nära max av sin kapacitet och för de flesta länder så ligger reservkapaciteten på de mest klimatovänliga energislagen.
Nästan alltid handlar det om förbränningsanläggningar av fossilbränslen. Några undantag för stora kärnkraftsnationer och avvikande länder såsom Norge (vattenkraft) och Island (geotermisk uppvärmning avlastar rätt mycket och människorna är få).
Bara teoretiskt skulle man i dessa länder kunna bygga ut sol-och vindkraft, under de närmsta 15-20 åren, för att få någon signifikant positiv effekt. Sverige har både bättre förutsättningar geografiskt, lägre nivåer ursprungligen och en 1/4 av befolkningen. Ändå tror jag att det inte finns på kartan att vi klarar omställningen utan att, kortsiktigt, både elpriser och utsläpp ökar.
Av denna anledning kommer 170 co2 bli minst 250 i Polen, och av denna anledning så är verkliga Tyska siffror säkert 150 när laddinfra är på plats för 20 miljoner fordon.
Tyskland har dock många regional TSO:er så det kanske kan se bra ut på vissa håll.
Börjar vi prata länder i bortre Asien och Sydamerika så ska vi inte tala om hur miljontals elbilar skulle påtvinga nya energianläggningar med skyhöga utsläpp som följd.
Solcells-, vatten och vindkraft kräver enorma landareal om de ska kompensera effektuttag från ett kraftverk. Marktillstånd (utom i Kina), förhandlingar med markägare och köp, geologiska förutsättningar och ännu dyr teknik för skala gör det tidskrävande, dyrt och komplext.
Denna process kommer hamna LÅNGT bortom Tesla, VW mfl har miljontals elbilar på gatorna. Dessa bilar kommer, innan energisystemet kommit i kapp, släppa ut mer än elbilar. Som du ser är det även så idag, i bl.a. Polen, om man inte önskar jämföra med gamla Trabant och Lada ännu i trafik. Känns dock inte som om det är dessa bilägare som köper elbil för 350.000kr.
De som bor i länder, likt Sverige, med låga utsläpp bör köpa elbil om möjligt. I de flesta andra av världens länder kommer bensinbilar vara ett bättre val i åtminstone 25år till.
Sedan gör priset på batterier också jämförelsen till en icke-fråga i 10år av dessa. Statssubventioner kommer inte kunna kompensera för att ens en billig elbil ska kosta som en Tata Nano, billig Maruti eller volymbilar från Fiat.