Senaste nytt

Tips till SAS från frekventa resenärer, för att skapa fler lojala kunder

Tobbe R

Ny medlem
Som ny här på forumet, så skulle jag vilja starta en tråd om förbättringar för EBG, EBD och EBP då jag tycker SAS verkligen ligger efter många andra lojalitetsprogram. Jag är frekvent resenär som har EBD nu, med ett antal tidigare år som EBG.
Syftet med tråden är att jag tror det finns många sätt att förbättra, till inte så stor kostnad. Jag vet inte, men kanske skulle innehållet i tråden kunna nå någon på SAS som tar till sig det som skrivs. Naivt, jo kanske, men det är ju min första tråd... :)
Mina egna tips som start av tråden är...
På befintliga lounger
Terminal 5 tycker jag ändå är rätt okej och på flera andra större SAS lounger som i Oslo är det också bra. Där har de ”två” olika lounger beroende om du är en frekvent resenär med minst EBG och kommer längst in eller om du har plusbiljett och kommer in i den första delen. Mycket bra då det inte blir så rörigt och hög volym. Innehållet också bra i form av sittplatser, mat och dryck. Trevlig och proffsig personal.

SAS terminal 4 är ju ett skämt. Överfullt och med riktigt taskigt utbud. Varför inte i dessa tider med miljön i fokus byta ut papp och plastengångsartiklarna? Och variera utbudet lite? Jag passerar 4:an minst 1-2 gånger i veckan och är så tokless på samma bröd, samma ost, samma fåtalet soppor man varierar mellan och samma chips, salta pinnar osv.
Varför inte chocka oss lite och servera skinka, salami, ägg med kaviar. Byta ut snacksen någon enstaka gång mot någon annan smak? Visserligen är de som jobbar där oftast trevlig, men ibland så sitter de och trycker väl länge i sitt kök och pratar. Varför inte gå runt lite och interagera med gästerna? Egentligen är det väl inget problem, men när man själv har erfarenhet av servicebranschen så vet man ju hur viktigt det är, och vill man nu bry sig om SAS, ja då berättar jag min syn på det...

Oj, nu är det dags för lunchmöte så då passar jag på att avrunda, men kommer med mer input sen om det visar sig att min första tråd i businessclass ever väckte något som helst intresse!
Blir glad om så är fallet!
Ha en fin dag
 
Håller 100% med, även om man har kostnadsramar att hålla sig inom så borde variation i sig inte kosta mer. Det gäller både T4 och T5's bägge lounger på ARN. Reser man hyfsat frekvent så går man igenom hela SAS utbudet på högst någon vecka.

Det gäller även flygplansmaten - variera mer utan att försöka hitta på de konstigaste kombinationerna som går. (Läs: sas mat kub) Även "vanlig"mat går att variera!
 
Enda gången jag går till sas loungen på Arlanda nuförtiden är om man reser med familjen eller om jag vill dricka GT innan flighten.
Annars går jag alltid till Pontus loungen istället.

Tycker personligen det är helt fel att business resenärer ska hamna i den lite sämre loungen på Arlanda, framförallt longhaul business.
Gör om det så att de som reser longhaul business samt EBD/P har en egen lounge med bättre utbud på både mat och dryck. Man kan även ta bort möjligheten att gästa, vill man ta med gäster får man gå till andra loungen.
De som reser i plus eller är star alliance gold kan ha en egen lounge där utbudet motsvarar vad som idag finns i guldloungen.

Courtesy Upgrade är ju trevligt, men slår helt fel ibland när man flyttas till sämre platser. Nödutgång/första raden i ekonomi tar jag hellre än alla platser i plus, och det har hänt att jag flyttats till mittplats i plus. Inför istället att man får x vouchers som ebd/p där en uppgradering till plus kostar x vouchers, uppgradering till Business kostar 2x eller något liknande. Då kan man styra själv när man vill uppgradera och använda vouchers så länge det finns platser till försäljning (man kan ju sätta att voucher måste appliceras minst x dagar innan avgång också då sas vill kunna sälja sista minuten till högt pris).
 
När man står i kön vid Business check-in så kan inte personalen som jobbar gå därifrån innan deras avlösning kommit. Hänt mer än en fång att antalet öppnade diskar minskat helt plötsligt från tex 4 till 1 och kön växer ganska snabbt...
 
När man står i kön vid Business check-in så kan inte personalen som jobbar gå därifrån innan deras avlösning kommit. Hänt mer än en fång att antalet öppnade diskar minskat helt plötsligt från tex 4 till 1 och kön växer ganska snabbt...

Om man får spekulera lite så kan det vara så att de måste till en gate för att påbörja en boarding. Prio 1 är ju trots allt att flygen ska gå i tid.
 
Ja loungen på T4 är riktigt dålig. Det som serveras borde gå att uppgradera utan någon större ökning av kostnaden. Har ett förflutet inom restaurang och vet att med små medel kan man skapa något riktigt bra. I guldloungerna styrs utbudet från Danmark där man sätter menyerna och det ska vara samma mat i alla 3 guldloungerna efter ett rullande schema på 6v. Tyvärr så har vi inte riktigt samma matkultur i alla Nordiska länder vilket gör det lite rörigare och varje land kan justera lite och då sjunker oftast kvaliteten tyvärr. Har haft dom som kund och försökt hjälpa dom att lyfta menyerna men det landade som oftast i att det skulle sparas och det blev alltid dom billigaste recepten eller dom som funkade bäst i Danmark.
 
När vi nu snackar om loungen: Ombyggnation av toaletterna i guldloungen i T5 är något jag önskar mig varje gång jag går ditt. De 3 toarum (jag pratar nu ur perspektiv som man) räcker inte. Och om jag bara vill kissa så finns det ingen anledning att jag måste stå och vänta tills något av de rummen är lediga - som sedan kanske luktar illa dessutom för någon har suttit där i 10 minuter för "serious business". Det vore helt enkelt toppen med några urinörer.
Blir varje gång chockad över vilket misslyckande denna toalett är sett ur behovsperspektiv.
(nu blir det så klart pinsamt om det visar sig att jag bara har missat att det finns fler toaletter i loungen någon annanstans :D).
 
Det finns säkert hur många som helst småskaliga mathantverkare som gärna skulle samverka med SAS och få komma och demonstrera sina produkter uppe i loungen. Jag skulle tycka det vore trevligt, och jag skulle gärna beställa det jag tycker om med mig hem, eller få det mig tillsänt. Hela Sverige är ju fullt av tillverkare av goda bröd, ostar, korvar, skinkor, drycker som juicer och massor av öl och vin osv. Det reser ju många företagsledare som de också skulle kunna få till avtal med till konferenser osv... Jag tror intresset skulle vara stort med rätt approach. Jag tror kostnaden skulle vara låg för SAS för att de använder sin plattform som marknadsplats.
Särskilt inför påsk, midsommar, jul och nyår...
Jag skulle som frekvent resenär tycka det vore något! Lära sig och smaka sig igenom Sveriges alla läns smaker
 
Det finns säkert hur många som helst småskaliga mathantverkare som gärna skulle samverka med SAS och få komma och demonstrera sina produkter uppe i loungen. Jag skulle tycka det vore trevligt, och jag skulle gärna beställa det jag tycker om med mig hem, eller få det mig tillsänt. Hela Sverige är ju fullt av tillverkare av goda bröd, ostar, korvar, skinkor, drycker som juicer och massor av öl och vin osv. Det reser ju många företagsledare som de också skulle kunna få till avtal med till konferenser osv... Jag tror intresset skulle vara stort med rätt approach. Jag tror kostnaden skulle vara låg för SAS för att de använder sin plattform som marknadsplats.
Särskilt inför påsk, midsommar, jul och nyår...
Jag skulle som frekvent resenär tycka det vore något! Lära sig och smaka sig igenom Sveriges alla läns smaker

Jag säger inte att du har fel, men nuvarande matutbud lockar så många besökare att loungen blir överfull. Ett bättre utbud skulle väl "riskera" att dra ännu mer besökare.
 
Toppen