Senaste nytt

Tips på väska för budgetbolagens under-sätet-bagage

FlyFly

Medlem
Hej,

Tittar på en väska för de "nya" reglerna där man plockat bort en vanlig kabinväska och endast tillåter en mindre väska under sätet.
Ex. Ryanair tillåter 20x25x40, SAS tillåter 40x30x15, Vueling tillåter 40x20x30 etc. etc. Alla har mer eller mindre olika mått.

Hur noga är dessa måtten? Tips på väska?
 

Rickard_O

Medlem
Hej,

Tittar på en väska för de "nya" reglerna där man plockat bort en vanlig kabinväska och endast tillåter en mindre väska under sätet.
Ex. Ryanair tillåter 20x25x40, SAS tillåter 40x30x15, Vueling tillåter 40x20x30 etc. etc. Alla har mer eller mindre olika mått.

Hur noga är dessa måtten? Tips på väska?
Jag och min sambo köpte i höstas varsin sån här, designen är ändrad sedan vi köpte dom i oktober och priset har gått upp från 425:- till 541:-.
Har haft med mig min på en hel del resor även fast jag inte har behövt för den har varit väldigt behändig och fyllt mina syften för en eller två nätter som jag oftast är borta. Jag hade nog även klarat mig 3 nätter på den utan problem om det inte är vinter och man behöver ha lite tjockare kläder med sig.

Måtten är anpassade efter Ryanair, men har svårt att se att någon på dom andra bolagen inte skulle tillåta den, så länge den inte är helt fullknökad kommer du nog få ner den i deras "måttstockar" dom använder sig av i gaten och du kommer igenom!

 

jerixon

Medlem
Har även jag den tidigare modellen på denna.
Funkar utmärkt och bra kvalitet om än rätt ful.

Dock så tillåter de flesta bolag nästan uteslutande utan att kolla en ryggsäck runt 20 liter.
Jag har 2 olika eagle creek, någon northface och en uniqlo väska som alla fukat felfritt.
Har flugit 30+ LCC segment med dessa regler och aldrig fått väskan kontrollerad eller nekad.

Favorit är Eagle Creek wayfinder 20l.

Jag och min sambo köpte i höstas varsin sån här, designen är ändrad sedan vi köpte dom i oktober och priset har gått upp från 425:- till 541:-.
Har haft med mig min på en hel del resor även fast jag inte har behövt för den har varit väldigt behändig och fyllt mina syften för en eller två nätter som jag oftast är borta. Jag hade nog även klarat mig 3 nätter på den utan problem om det inte är vinter och man behöver ha lite tjockare kläder med sig.

Måtten är anpassade efter Ryanair, men har svårt att se att någon på dom andra bolagen inte skulle tillåta den, så länge den inte är helt fullknökad kommer du nog få ner den i deras "måttstockar" dom använder sig av i gaten och du kommer igenom!

 

Rickard_O

Medlem
Har även jag den tidigare modellen på denna.
Funkar utmärkt och bra kvalitet om än rätt ful.
Den var en kompromiss, pris och funktion fick gå före utseende här.
Gillar hur den är uppbyggd att man kan öppna upp hela som en kabinväska

Min sambo som är designer va ju inte jätteglad på inköpet, men hon har ändå haft nytta av den hittills och kompromissat med sig själv om hon ska använda den eller inte :D
 

jerixon

Medlem
Yes.
Funktionen som fick mig att köpa den också =)
Den var en kompromiss, pris och funktion fick gå före utseende här.
Gillar hur den är uppbyggd att man kan öppna upp hela som en kabinväska

Min sambo som är designer va ju inte jätteglad på inköpet, men hon har ändå haft nytta av den hittills och kompromissat med sig själv om hon ska använda den eller inte :D
 

Hvergang

Medlem
Jag brukar använda mjuka weekendväskor eller duffel bags i canvas. Kanske inte perfekt för att packa allra mest effektivt men funkar för mig. Har nog aldrig åkt på kontroll, men skulle det bli det så är det bara att pressa ner den eftersom den formar sig efter lådan.
 

jerixon

Medlem
Funkar ju utan problem, men jag vill ha med mig datorn och gärna ett skyddat fack för den =)

Jag brukar använda mjuka weekendväskor eller duffel bags i canvas. Kanske inte perfekt för att packa allra mest effektivt men funkar för mig. Har nog aldrig åkt på kontroll, men skulle det bli det så är det bara att pressa ner den eftersom den formar sig efter lådan.
 

Hvergang

Medlem
Funkar ju utan problem, men jag vill ha med mig datorn och gärna ett skyddat fack för den =)

Kan förtydliga med att weekendabagen jag oftast använder vid flygning med LCC över wekends har en semihård bottenplatta och "fötter" i metall. Sedan har jag ett datorfodral som skyddar ganska bra, så det kan bli lite stökigt i väskan och man riskerar att skrynkla till någon skjorta om man haft datorn uppe och har bråttom till gaten, men datorn känns tillräckligt skyddad.
 

Combo

Medlem
Jag har den i grått:)
Tycker den är lätt att packa i, öppnas som sagt upp helt och har några mindre fickor och fack för biljetter, laddare osv. Jag kan t.o.m pressa ned min laptop i det större ytterfacket mot rygen.
2-3 övernattningar är inga problem för mig(frugan däremot får kämpa för att lyckas med det)
Ergonomin är långt ifrån bra, men det är inte det man är ute efter om man köper denna.
Finns massor alternativ här.

Jag har den första gula.
 
Toppen