Senaste nytt

Tips på transfer Sverige - Kastrup

In the opposite direction, Lund to Hotel D’Angleterre last Monday with Bolt cost less than 1300 SEK at around evening rush hour.

Now that the new Skanetrafiken tickets for 150/180 SEK from Malmo/Lund to Copenhagen are only good for 2 or 3 hours of travel — as opposed to the previous validity of being good until 4am the morning after day of ticket activation — I will probably use Bolt more often to get from Skåne to Østerport and Nørreport in Copenhagen.
Det här är en riktigt stor försämring som lite smugits igenom.

Det påverkar kanske inte resor till&från flygplatsen jättemycket, men för alla som också vill besöka staden på andra sidan är det ett problem. De sätter nu en så snäv giltighetstid att lite hårddraget kan man säga att de plockat bort all kollektivtrafik ur biljetten förutom själva broöverfarten.

Exempel:
Res över sundet på väg till flygplatsen några timmar tidigare för att handla/luncha inne i Köpenhamn. Går inte längre utan att lösa en separat biljett för kollektivtrafik i Köpehamn.

Köp biljetten i god tid och aktivera den eftersom du inte vet exakt vilken avgång du kommer med på. Det är bara att fet-glömma.

Det sista måste vane-människor se upp noga med!
Jag gör så ofta - köper och aktiverar omedelbart på morgonen när jag går upp så jag slipper stressa med det när jag rusar til tåget. Alternativt, köper och aktiverar på Arlanda så att jag med 100% säkerhet vet att biljetten är klar när jag rusar genom Kastrup för att hinna med tåget.

Det här är en riktigt stor försämring som lite smugits igenom.

Det påverkar kanske inte resor till&från flygplatsen jättemycket, men för alla som också vill besöka staden på andra sidan är det ett problem. De sätter nu en så snäv giltighetstid att lite hårddraget kan man säga att de plockat bort all kollektivtrafik ur biljetten förutom själva broöverfarten.

Exempel:
Res över sundet på väg till flygplatsen några timmar tidigare för att handla/luncha inne i Köpenhamn. Går inte längre utan att lösa en separat biljett för kollektivtrafik i Köpehamn.

Köp biljetten i god tid och aktivera den eftersom du inte vet exakt vilken avgång du kommer med på. Det är bara att fet-glömma.

Det sista måste vane-människor se upp noga med!
Jag gör så ofta - köper och aktiverar omedelbart på morgonen när jag går upp så jag slipper stressa med det när jag rusar til tåget. Alternativt, köper och aktiverar på Arlanda så att jag med 100% säkerhet vet att biljetten är klar när jag rusar genom Kastrup för att hinna med tåget.
This weekend and early this morning I bought so many one-way Malmo-Copenhagen tickets for use until the 2nd and 3rd of December 2025 that two banks alerted me to unusual activity. I don’t like prepaying Skanetrafiken, but it was better than the alternative of paying much more later. If for any reason Skanetrafiken were to refuse the 4am next day validity following ticket activation, I would file a chargeback for the tickets with the banks; but the tickets say they are valid until 4am following the day of activation.

Fortunately the SEK is close to record weakness against the USD right now, so this was a good time for me to do this anyway.

Markaryd-Copenhagen Osterport ticket costs 261 SEK and is valid for 5 hours and 24 minutes, so I can use that to cross round trip across the bridge for lunches, dinners or meetings instead of buying a roundtrip ticket of 300 SEK for Malmo-Copenhagen-Malmo, but this is not an improvement. Less than 15 years ago, 169 SEK was the cost for a 24 hour round trip ticket for Malmo-Copenhagen-Malmo. And the trains are more delayed than ever, more packed than ever, and more cancelled than ever for non-weather reasons.

Last edited:
Någon på Malmo-Hyllie skulle köpa en biljett till CPH flygplats i eftermiddags och behövde hjälp vid Skanetrafiken automaterna. Efter att ha hjälpt till sa jag till personen att när de kommer till flygplatsen kan de lägga sin pappersbiljett vid Skanetrafikens kiosker på CPH flygplats för att någon annan ska kunna ta sig tillbaka till Malmö. Jag hoppas att fler gör det. Om 12 månader kommer jag också att göra detsamma på två och tre timmars biljetter.

Någon på Malmo-Hyllie skulle köpa en biljett till CPH flygplats i eftermiddags och behövde hjälp vid Skanetrafiken automaterna. Efter att ha hjälpt till sa jag till personen att när de kommer till flygplatsen kan de lägga sin pappersbiljett vid Skanetrafikens kiosker på CPH flygplats för att någon annan ska kunna ta sig tillbaka till Malmö. Jag hoppas att fler gör det. Om 12 månader kommer jag också att göra detsamma på två och tre timmars biljetter.
Har biljetterna börjat gälla i båda riktningar också som en del av denna ändring? Förut var de låsta till en specifik riktning.

Edit, ja tydligen. https://www.skanetrafiken.se/nyhetsarkiv/nya-regler-for-enkelbiljetter-over-oresundsbron/
> Den 2:a december genomfördes en justering av våra enkelbiljetter över Öresundsbron. Då tog vi bort att du måste bestämma i vilken riktning du ska åka.

Det är bara det att den grejen (som framhölls som den stora förbättringen för kunderna) inte har slagit igenom

Tidsbegränsningen är såklart implementerad.
Screenshot_2024-12-02-17-50-45-70_f7e758b106e4cdf566c5e953d8792dee.jpg

Med denna nya biljett kan jag åka T/R (150kr) Malmö-Kastrup-Malmö inom 3timmar, eller?
Ystad-Malmo-CPH-Malmo-Ystad = 210 SEK inom 3 timmar. Denna biljett fungerar även för Malmö-Köpenhamn-Malmo även utan att säga hej till Ystad.

Om du vill starta och avsluta i Ystad inom 3 timmar efter ett besök på CPH, lycka till.

Toppen