Senaste nytt

Tips på transfer Sverige - Kastrup

intuition

Medlem
NU får det vara nog. Skånetrafiken från skåne till Kastrup ser bra ut på pappret, men åtminstone jag drabbas av förseningar och inställda tåg mer än varannan gång.

Värst är det på morgonen, man har planerat sin resa dagen innan men när man vaknar är det första man måste göra är att checka skånetrafikens app för förseningar och inställda tåg. Sedan kommer paniken för att försöka förstå var stoppet är, leta alternativa vägar, ta beslut om man ska hoppa på skånetrafiken och åka så långt det går eller hitta helt alternativa sätt från hemmet. Medan gråtande barn inte hinner säga hej då till sin far, frukosten får skippas, sista kollen av packningen får hoppas över.

Då säger någon - perfekt läge för att åka taxi på skånetrafikens bekostnad. Nope. Dels, de ställer bara in ett tåg i taget, några minuter innan avgång, och eftersom de går var 20-e minut i tidtabellen så riskerar man att de startar trafiken när man satt sig i taxin och nekar alla ersättningskrav.
Dessutom kör de alla ersättningskrav via en robot som med vändande post nekar baserat på månens faser kombinerat med antalet sekunder i 'uptime' med fantasifulla avslagsmotiveringar som att "inga förseningar finns registrerade i systemet" trots att samtliga avgångar blinkade INSTÄLLT på stationens tavlor. Sedan måste bråka för att de ska återöppna ärendet och eventuellt sätta en människa att titta på det, innan det avslås igen.


Så...

Nu får det vara nog. Vad är bästa/billigaste och framförallt pålitligaste sätt att åka tex Lund-Kastrup? Jag utgår från att förbeställd taxi är det enda svaret, men vilka bolag? Var och hur får man bästa pris på transfern?
 
bästa/billigaste och framförallt pålitligaste sätt

Vad många krav du har... :p

Parkera egen bil i Hyllie och ta tåget sista biten bara? Då blir du immun mot förseningar och inställningar på Skånesidan. Det ska väldigt mycket till att tågen över bron helt ställs in. Och gör de det, är det bara att ta bilen över bron och parkera på Kastrup. Inte räknat på kostnaden, men kan bara anta att parkering på svenska sidan är billigare, och att taxi hela vägen från Lund blir tokdyrt.
 

Ricci

Medlem
Se det som att du har 2st problem.
Lund - Hyllie : Här kan det vara bäst med just taxi...
Hyllie - Kastrup: Tåg, buss , fru som kör över ..., etc :)
 

intuition

Medlem
Tror inte bussar och andra tågoperatörer har speciellt många avgångar, de gånger jag kollat är det mismatch på flera timmar.

Jag har övervägt någon form av trike (som får köras på B-kort men som debiteras som motorcykel på Öresundsbron) men då behöver man resa oftare än jag gör för att kunna motivera inköpet.

I dag har jag sprungit till en buss jag inte hade tänkt åka, tagit ett Pågatåg halva vägen eftersom appen sa att förbindelsen skulle gå, men på Malmö C står Öresundståget på plats låst och skyltat inställd.

Taxi från Malmö C 999kr och när jag är framme verkar viss trafik över bron vara igång, dvs ersättning kommer troligen att avslås. Då hade all trafik (inkl över bron) stått stilla i 4 timmar helt utan indikation på start, med elfel i mellanskåne men där man stoppar ALL trafik för att man vill inte ha tågset på fel ställen när det drar igång.

Så istället för att betala 999+165 och ha en riktig skit start på dagen, kan jag ju lika gärna boka taxi från bostaden, om man bara hittar någon lösning som hamnar i samma prisklass.
Typ klippkort eller "medlemspriser" eller något liknande. Visst måste något taxi bolag se möjligheter här?
 

Hachans

Medlem
Ersättningskraven gäller när det finns en risk för försening man behöver faktiskt inte bli försenad.

Men jag har samlat bevis mot dem när jag behövt söka ersättning (även för SJ och andra som också nekar av roliga anledningar) genom skärmdumpar, kamerabilder etc.
 

intuition

Medlem
Aha, intressant att/om det räcker med att man skulle bli försenad mer än x minuter vid resetillfället och inte vad som sedan hände (att de plötsligt ändrade och körde nästa avgång)

Med Skånetrafiken måste man komma förbi deras "AI" innan man får chans att ge bildbevis, jag brukar skärmdumpa deras app, deras mail, fotografera skyltning på stationen men det är ju ett djäkla firande.
 
Även om det blir automatiskt avslaget kan man bara maila/chatta och be om manuell granskning av ärendet. För egen del har det då aldrig blivit avslaget igen, men jag har ju också haft giltiga resor.

20-minuter-kraven inkluderar resor med byten. Jag har till exempel fått ersättning när bussen bara blev tio min sen men jag missade bytet och därmed mer än tjugo min totalt. Sök en resa ända till din dörr och se vad som händer om du missar första tåget alltså, ganska sannolikt att ett missat tåg då leder till mer än tjugo min försening.
 
Jag tycker 1409.se är bra att hålla koll på också. Får man mer precision på var tågen är, inte bara vilken station utan också sensorer längst vägen. Samt man kan söka bakåt i tiden.

Hjälper till med att dels välja rätt avgång i efterhand när man söker ersättning samt kunna göra bättre gissning på om tåget kommer komma eller inte.
 
Toppen