Senaste nytt

Tips gällande Shanghai, Seoul, Taipei och Manilla - höstlovet 2024 okt/nov

Bat

Medlem
Kul sammanträffande, jag ska också till Shanghai med min dotter (18 år) över höstlovet, lyckades hitta business award biljetter med SAS. Är det kvarteren nära People's Park gäller för boende? Verkar finnas ett par Radisson-hotell där, men ni kanske har roligare förslag?

Tar gärna fler tips på aktiviteter och restauranger :)

Sen en viktig fråga: Vilket VPN ska man välja? Är beroenda av GMail, förstår att det bara funkar med VPN.

Kör du med icke-Kina mobilabb. så kommer du utanför den kinesiska brandväggen. Beroende på vad du har för abbonemang men med t.ex. 3 Världen har du 100 GB i 30 dagar i Kina. Bättre än alla VPN lösningar som fungerar rätt sporadiskt.
Jag skulle undvika hotell nära Nanjing road / Peoples park. Det är egentligen enda stället i Shanghai där det finns lite störiga försäljare/scam-artists på gatan.
 
  • Gilla
Reactions: BAS

BAS

Medlem
Har 3 världen :). Visste faktiskt inte att man rundade Kinas brandvägg med det.

Antar att scam-artister huserar där det är mest turister… Och jag är ju förstagångsturist. Men ska kika på alternativa områden för boende också.
 

Glenn E

Medlem
Tunnelbanekort kan köpas i service boxen på alla t stationer. Betala med det så kostar Maglev 40 RnB.
Har lite Kina cash hemma om du är i Göteborg och vill växla. Annars ta bara ut pengar på bankomaten.
Hilton Hongqiao är väldigt fint men inte lika centralt.
 
  • Gilla
Reactions: BAS

Bat

Medlem
Tunnelbanekort kan köpas i service boxen på alla t stationer. Betala med det så kostar Maglev 40 RnB.
Har lite Kina cash hemma om du är i Göteborg och vill växla. Annars ta bara ut pengar på bankomaten.
Hilton Hongqiao är väldigt fint men inte lika centralt.
Viktigare med att fixa Alipay än kontanter nuförtiden skulle jag säga. Funkar i princip överallt vilket kontanter knappt gör längre.

Jag föredrar Jing-an som utgångspunkt i Shanghai eller eventuellt precis vid floden på Pudong sidan. Finns riktigt fina hotell i SH men beror lite på budgeten. Lite billigare men helt ok centralt hotell alternativ är t.ex. "Paramount Gallery Hotel" (brevid Jing-an temple) eller om du har spenderbyxorna på så finns ett Puli och Shangri-La vid Jing-an också.
 

Bat

Medlem
Har 3 världen :). Visste faktiskt inte att man rundade Kinas brandvägg med det.

Antar att scam-artister huserar där det är mest turister… Och jag är ju förstagångsturist. Men ska kika på alternativa områden för boende också.
Tror det blev så stort problem för besökare när alla deras vanliga tjänster var nedstängda att myndigheterna fick öppna upp till omvärlden på detta sätt. Ett tag hade en del hotell undantag också men det verkar försvunnit på de olika ställen jag brukar bo på iaf.
 

BAS

Medlem
Ser att man måste ange boende i visumansökan. Är det krångligt om man skulle välja att byta hotell under vistelsen? Funderade på att t.ex. bo första nätterna budget för att avsluta med lite lyx. Shangri-La verkar finnas med på AMEX Fine hotels and resorts.
 

BAS

Medlem
Tunnelbanekort kan köpas i service boxen på alla t stationer. Betala med det så kostar Maglev 40 RnB.
Har lite Kina cash hemma om du är i Göteborg och vill växla. Annars ta bara ut pengar på bankomaten.
Hilton Hongqiao är väldigt fint men inte lika centralt.
Inget Göteborg planerat för tillfället :)
 

Bat

Medlem
Ser att man måste ange boende i visumansökan. Är det krångligt om man skulle välja att byta hotell under vistelsen? Funderade på att t.ex. bo första nätterna budget för att avsluta med lite lyx. Shangri-La verkar finnas med på AMEX Fine hotels and resorts.
Det är inget problem att byta hotell jmf mot visum ansökan. Hotellet kommer rapportera in var du bor vid varje incheckning så de kommer ha koll på dig i vilket fall :) Viktigt att tänka på när du söker visum är att boendet måste vara förbetalt. Det räcker inte med en reservation. Enklast att lösa med ett boende som är lätt att boka av ända fram till incheck, eller iaf tills att du har visumet i hand. Sedan kan du boka ngt annat. Några länder har börjat slippa visa flyg/boende bokningar men inte Sverige ännu.
 
  • Gilla
Reactions: hco

Bat

Medlem
... och om du åker med ett barn så behöver du även ett stämplat Familjebevis från Skatteverket vid ansökan. Det visar att barnet är ditt. Du behöver även ett skriftligt godkännande av den andra föräldern att barn får resa med dig.
 
  • Gilla
Reactions: hco

Maja

Medlem
@Bat Vet du om jag som inte ämnar söka visum utan kommer köra på 144h visumvarianten, behöver jag familjebevis etc?

Någon som vet om man kör E-sim via Asialink om det kommer fungera i Shanghai? Kina står självklart med på listan över länder, men frågan är om det krävs extra VPN:n för att få SoMe, Gmail etc. att fungera?
 
Toppen