Senaste nytt

Tips gällande Shanghai, Seoul, Taipei och Manilla - höstlovet 2024 okt/nov

Tack! Har testat nu igen, men nu kan jag inte ens hitta något kopplat till Yu Garden alls via Alipay. :oops:
Kön för att köpa biljett på Yu Garden på plats var ca 30 sekunder förrförra helgen. Betalade med Alipay.

Gällande pass så behövde vi inte visa det någonstans utöver hotellet. Kan vara bra att ha med sig om man vill ha tillbaka moms på större inköp (men givet priserna på vettiga produkter så är det nog sällan det händer).

Kan vara bra att ha med sig om man vill ha tillbaka moms på större inköp (men givet priserna på vettiga produkter så är det nog sällan det händer).
Jo, jag behövde gå tillbaka och visa fysiskt pass till butiken för att få min tax refund hanterad. Kopia accepterades ej.

Nästa stopp på resan är Taipei där vi landar en fredagkväll kl. 21:40 på Taoyuan Airport (TPE) Terminal 2 i början på november och ska sedan vidare till Hilton Taipei Sinban.

Har fått förslag på Taxi eller MRT/High Speed Rail från hotellet. Tips från er som varit i Taipei? Vad är att rekommendera? Uber verkar vara ett alternativ, men vet inte om det blir billigare.

Rekommendationer vad vi hinner se i Taipei innan nästa flyg går dagen efter runt kl 20 mottages även tacksamt!

Sista stoppet på resan är Manilla och där blir det Grab från flygplatsen då vi dels landar väldigt sent och med lokaltrafiken så uppgår resevägen till närmare 1,5h mot dryga 20 min med bil. Något att tänka på där? Eller har ni något bättre förslag?
Någonting att se och göra i närheten av Conrad Manila? Gissar att vi kan vara något slitna och kanske bara ska sikta på att hänga på hotellet och besöka Mall of Asia och möjligen Intramuros. Finns det något annat vi istället bör se/göra innan flyget går hem runt 21:30?

Tack för all input så här längt rörande min och dotterns höstlovsresa.

• Gilla
Reactions: hco
Nästa stopp på resan är Taipei där vi landar en fredagkväll kl. 21:40 på Taoyuan Airport (TPE) Terminal 2 i början på november och ska sedan vidare till Hilton Taipei Sinban.

Har fått förslag på Taxi eller MRT/High Speed Rail från hotellet. Tips från er som varit i Taipei? Vad är att rekommendera? Uber verkar vara ett alternativ, men vet inte om det blir billigare.

Rekommendationer vad vi hinner se i Taipei innan nästa flyg går dagen efter runt kl 20 mottages även tacksamt!

Sista stoppet på resan är Manilla och där blir det Grab från flygplatsen då vi dels landar väldigt sent och med lokaltrafiken så uppgår resevägen till närmare 1,5h mot dryga 20 min med bil. Något att tänka på där? Eller har ni något bättre förslag?
Någonting att se och göra i närheten av Conrad Manila? Gissar att vi kan vara något slitna och kanske bara ska sikta på att hänga på hotellet och besöka Mall of Asia och möjligen Intramuros. Finns det något annat vi istället bör se/göra innan flyget går hem runt 21:30?

Taipei:
Om du ska ta High Speed Rail till hotellet så måste du först ta shuttle bus till tåget. Det stannar dock väldigt lägligt utanför hotellet.
Jag skulle nog ta MRT (var noga att du väljer expresståget annars stannar det på alla stationer) men då tvingas du byta tåg på centralstationen. Det innefattar en liten promenad också vid bytet.
Annars finns ju alltid taxi och då slipper man tänka men kostar ju lite mer. Var inte rädd för att fråga. Taiwaneser är väldigt hjälpsamma om än lite blyga till en början.
Ang. sevärdheter så beror det ju lite på vad du är intresserad av men skyskrapan Taipei 101 och Xinyi district är ju ett måste.
Kanske även Chiang Kai Shek Memorial hall och Ximending. Alla dessa ligger på blå linjen som går förbi hotellet.

Taipei:
Om du ska ta High Speed Rail till hotellet så måste du först ta shuttle bus till tåget. Det stannar dock väldigt lägligt utanför hotellet.
Jag skulle nog ta MRT (var noga att du väljer expresståget annars stannar det på alla stationer) men då tvingas du byta tåg på centralstationen. Det innefattar en liten promenad också vid bytet.
Annars finns ju alltid taxi och då slipper man tänka men kostar ju lite mer. Var inte rädd för att fråga. Taiwaneser är väldigt hjälpsamma om än lite blyga till en början.
Ang. sevärdheter så beror det ju lite på vad du är intresserad av men skyskrapan Taipei 101 och Xinyi district är ju ett måste.
Kanske även Chiang Kai Shek Memorial hall och Ximending. Alla dessa ligger på blå linjen som går förbi hotellet.
Detta är beskrivningen jag fick från hotellet:

From Taoyuan Airport (T1 and T2) look for the MRT station, purchase token (NTD $25) to “Taoyuan HSR Station”. Upon arrival at Taoyuan HSR Station, purchase ticket to Banqiao HSR Station (Adult NTD$130, Concession NTD$65, cash or credit card) and proceed to Northbound Platform. On arrival at Banqiao Station, turn right on Sec. 1 Xianmin Boulevard, proceed to the corner of Xianmin and Minquan Rd. (around 5 minutes), the hotel is located at this corner. The entire trip will take around 50 minutes.

Stämmer inte den beskrivningen?
Ska kolla in dina förslag på sevärdigheter! Tack!

Hilton i Banqiao ligger lite off, så skulle nog valt taxi ifall ni har mycket baggage. Alternativt MRT till Main Station och ta taxi där för att undvika röra på er för mycket under byten. Har inte varit i Banqiao området, men ni bor ju nära blåa linjen, så antingen street food i området där alternativt åka in till Ximen (Typ motsvarande Hongdae i Seoul). Ximen är också livligt på dagen så ni skulle kunna spara det till dagen efter. Yongkang Street är också bra för mat som ni kan ta dagen efter. Taipei 101 är för shopping.

Palace Museum är bra (Konst och sånt som Taiwaneserna hann ta med från fastlandet), men en bit bort.

HSR-alternativet funkar också, men lite mer gång ifall ni är trötta vid flygplatsen.

Hilton i Banqiao ligger lite off, så skulle nog valt taxi ifall ni har mycket baggage. Alternativt MRT till Main Station och ta taxi där för att undvika röra på er för mycket under byten. Har inte varit i Banqiao området, men ni bor ju nära blåa linjen, så antingen street food i området där alternativt åka in till Ximen (Typ motsvarande Hongdae i Seoul).

HSR-alternativet funkar också, men lite mer gång ifall ni är trötta vid flygplatsen.
Max två resväskor, men håller tummarna att vi kanske får checka in dem hela vägen (även fast vi har flera stopp på vägen så att säga innan den "verkliga" hemresan börjar från Manilla.

Endast spenderat massa timmar på flygplatsen i Taipei så det är en ny stad för vår del. Får kolla in ditt tips att åka till Ximen.

Tipsa på vart jag lättast tar ut kontanter? ATM på flygplatsen?

Max två resväskor, men håller tummarna att vi kanske får checka in dem hela vägen (även fast vi har flera stopp på vägen så att säga innan den "verkliga" hemresan börjar från Manilla.

Endast spenderat massa timmar på flygplatsen i Taipei så det är en ny stad för vår del. Får kolla in ditt tips att åka till Ximen.

Tipsa på vart jag lättast tar ut kontanter? ATM på flygplatsen?
Första bästa Convini. 7-eleven, family mart etc. OBS att MRT tar endast cash (Alltså du måste köpa kort och toppa upp med cash) FÖRUTOM delen man åker mellan TPE och Main station.

Såg att ni har en större Street Food ställe nära er: Banqiao Night market

Delar med några restauranger som jag alltid brukar gå förbi när jag varit där:
Soup Dumplings:
1. Din Tai Fung
2. Hangzhou
3. Shengyuan

Beef Noodles:
1. Ximen1

Ichiran finns i Taipei 101-området, ifall ni är sugna på japanska nudlar.

Färsk frukt:
Dongmen

Sightseeing:
Huashan Creative Park
Chiang Kai Shek Memorial
Lungshan Temple
National Palace Museum

Last edited:
Toppen