Senaste nytt

Tips gällande Shanghai, Seoul, Taipei och Manilla - höstlovet 2024 okt/nov

@Bat Vet du om jag som inte ämnar söka visum utan kommer köra på 144h visumvarianten, behöver jag familjebevis etc?

Någon som vet om man kör E-sim via Asialink om det kommer fungera i Shanghai? Kina står självklart med på listan över länder, men frågan är om det krävs extra VPN:n för att få SoMe, Gmail etc. att fungera?
Du reser som ensam förälder med ett barn under 18 år? Vet inte vid 144h transit visa men jag skulle förberett med samma dokument som krävs vid vanligt visum.

"
. If the minor is going to China with only one parent, please provide the following documents:
- Birth certificate (with the name of both parents). Please check the point 1 for details.
- The parent who does not go to China, with his/her valid identity document, should come to the Chinese Visa Application Service Center personally to sign a declaration of consent for the application of Chinese visa and authorization to the other parent to travel with the minor to China.
- If the parent who does not go to China cannot come to the Chinese Visa Application Service Center personally, please providea a "Declaration of consent for the application of Chinese visa and authorization to the other parent to travel with the minor to China".

Note: The declaration of consent for the application of Chinese visa and authorization to the parent who travels with the minor to China must specify that the parent gives the consent for the application of Chinese visa, the validity of visa, the number of entries and the authorization to the other parent to travel together with the minor to China.
- Photocopy of identity card or passport of the parent who does not go to China."

... och om du åker med ett barn så behöver du även ett stämplat Familjebevis från Skatteverket vid ansökan. Det visar att barnet är ditt. Du behöver även ett skriftligt godkännande av den andra föräldern att barn får resa med dig.
@Bat Vet du om detta är det korrekta familjebeviset? I.e. Det som heter Familjebevis, för Utländsk ambassad, myndighet/annan mottagare som man sedan kan klicka i att jag behöver det stämplat och underskrivet.

Har så smått börjat planera vidare för höstlovsresa och försöker strya upp/reda ut hur vi ska ta oss till och från alla flygplatser.

Seoul
Ankommer till Seoul GMP - Gimpo kl 21:15 och ska sedan ta oss genom passkontrollen och ev. hämta upp resväskorna och sedan ta oss till Conrad Seoul.

(Beror på om vi lyckats checka in dem i Shanghai hela vägen hem till Göteborg även fast vi har stopp i Seoul/Taipei/Manilla på vägen så att säga. Sedan är uträkningen om vi klarar oss bara med handbagage i 3-4 dagar också och ev. shopping. Får fundera några varv till här, men det skulle uppenbarligen vara väldigt mycket enklare och lättare att slippa dra runt på två resväskor såklart).

Detta är ju den närmare flygplatsen och enligt hotellet så kostar en vanlig taxi ca KRW 22 000 inkl tullavgifter. Har laddat ner Kakao T(axi) som verkar vara den mest populära taxiappen och har självklart även Uber, men har ej lyckats få fram några prisuppgifter hemifrån Sverige med dessa appar.

Alternativt är att ta t-banan linje 9 (express) i 20 min för KRW 1500 p.p.

Dagen efter så ska vi till Seoul ICN - Incheon med avgångstid kl 19:45 så det blir troligen att åka mitt i rusningstrafiken ut till flygplatsen då det är en längre och dyrare taxiresa - KRW 60 000 enligt hotellet alt. t-bana för KRW 4150 p.p.

Tips och råd från er som varit i Seoul tidigare?

Sist vill jag minnas att jag köpte en voucher via Klook och att vi tog tåget Arex direkt in till stan, men då bodde vi i närheten av Incheon flygplats och tog bara tåget fram och tillbaka direkt in till stan.

Wowpass eller T Money?

För dessa måste jag ha kontakter om jag har läst mig till rätt information - korrekt?

@Sullon Har du lite tips och råd om Seoul kanske?

Har laddat ner Kakao T(axi)
Den är bra (men jag har aldrig använt den).

Dagen efter så ska vi till Seoul ICN - Incheon med avgångstid kl 19:45 så det blir troligen att åka mitt i rusningstrafiken ut till flygplatsen då det är en längre och dyrare taxiresa - KRW 60 000 enligt hotellet alt. t-bana för KRW 4150 p.p.
Om jag har stort/stora bagage vill jag inte släpa dom på tunnelbanan. Jag hade åkt flygbuss alla dagar, oavsett tid på dygnet. Bara räknat med mer tid i rusningstrafik. I Seoul rullar det ändå på i rusningstrafik. Inte som tex Jakarta eller Bangkok kan vara.

Wowpass eller T Money?

För dessa måste jag ha kontakter om jag har läst mig till rätt information - korrekt?
Om du är bara i Seoul behöver du inte Wowpass. Det räcker med T Money *appen*. Den kan du ladda med kort och göra klar hemma. Fysiskt T Money-kort laddas laddas med kontanter.

Namane finns också som alternativ och kan laddas med kort till anskrämlig %. Men som sagt... om du bara är i Seoul så behöver du inte ett koreanskt kort om du kör på T Money appen för transport (tunnelbanan, flygbuss, etc).

Jag skriver lite om det här: https://www.businessclass.com/forum/threads/go-east-sydkorea-bangkok-shanghai-semi-live.105688/

Enjoy Seoul!

Om jag har stort/stora bagage vill jag inte släpa dom på tunnelbanan. Jag hade åkt flygbuss alla dagar, oavsett tid på dygnet. Bara räknat med mer tid i rusningstrafik. I Seoul rullar det ändå på i rusningstrafik. Inte som tex Jakarta eller Bangkok kan vara.
Ska söka mera information kring flygbussarna i så fall. Tack för tipset!
Om du är bara i Seoul behöver du inte Wowpass. Det räcker med T Money *appen*. Den kan du ladda med kort och göra klar hemma. Fysiskt T Money-kort laddas laddas med kontanter.
Har en iPhone och hittar ingen app som jag kan få att fungera.

Hittade en i App store - https://apps.apple.com/us/app/모바일티머니/id1470361790

som ser ut att vara "rätt" och ska finnas på engelska, men alla instruktioner är på koreanska och då är det kört för min del. Eller har jag bara inte hittat rätt app?

Annars är det tillbaka till ett fysiskt T Moneykort som måste laddas med kontanter som gäller för det är uteslutet att betala med kort (Amex eller Mastercard)?

Då kommer nästa fråga, vart tar jag ut kontanter till "lägst" avgift på Gimpo airport?

Tack för alla svar hittills! :)

Ska söka mera information kring flygbussarna i så fall. Tack för tipset!

Buss 6007 verkar det vara som stoppar vid Conrad Seoul. (till från ICN! Inte GMP!)
Har en iPhone och hittar ingen app som jag kan få att fungera.

Hittade en i App store - https://apps.apple.com/us/app/모바일티머니/id1470361790

som ser ut att vara "rätt" och ska finnas på engelska, men alla instruktioner är på koreanska och då är det kört för min del. Eller har jag bara inte hittat rätt app?
Ahh.. vi körde Android.

Den där appen ska nog kunna fixa vad du söker men vi har inte använt den. Som du säger står det Korean/English men har ingen iPhone själv så kan inte testa om språket går att ändra.

Android appen är gjord för utlänningar... men verkar som att just den inte finns för iPhone. =(
Annars är det tillbaka till ett fysiskt T Moneykort som måste laddas med kontanter som gäller för det är uteslutet att betala med kort (Amex eller Mastercard)?

Då kommer nästa fråga, vart tar jag ut kontanter till "lägst" avgift på Gimpo airport?
Om man inte får till en applösning så kanske det är värt med prepaid Wowpass eller Namane ändå. Jag tror kanske dom båda erbjuder någon deal där det redan finns lite pengar förladdat? Värt att undersöka.

Mitt Namane kort köpte jag i en automat inne i stan så har inte själv testat något av deras "pick up upon arrival deals".

Det finns inga ATMs som är utan avgift för utländska kort vad jag känner till. Troligtvis behöver ni så lite kontanter (om det bara ska laddas fysiska T Money) så det billigaste/enklaste blir att ta med lite USD, växla till KRW på GMP och sen köp/ladda T Money med kontanter. Inte hightech men kostnadseffektivt!

Last edited:

Buss 6007 verkar det vara som stoppar vid Conrad Seoul. (till från ICN! Inte GMP!)
Korrekt, är samma buss som jag har hittat och som även hotellet har bekräftat. Ska försöka lista ut när vi måste lämna hotellet för en avgång kl 19:45 en fredag. Alltid lite klurigt i en stad man inte känner utan och innan. Bussen tar ca 1.40h om jag har förstått saken rätt

Den där appen ska nog kunna fixa vad du söker men vi har inte använt den. Som du säger står det Korean/English men har ingen iPhone själv så kan inte testa om språket går att ändra.

Det är kört enligt en första kolla med hjälp av Google Translate då det verkar ska anges ett koreanskt personnummer eller liknande.

IMG_0321.PNG

Android appen är gjord för utlänningar... men verkar som att just den inte finns för iPhone. =(
Denna app är då rakt inte gjort för utlänningar har jag insett. :oops:
Om man inte får till en applösning så kanske det är värt med prepaid Wowpass eller Namane ändå. Jag tror kanske dom båda erbjuder någon deal där det redan finns lite pengar förladdat? Värt att undersöka.

Mitt Namane kort köpte jag i en automat inne i stan så har inte själv testat något av deras "pick up upon arrival deals".

Det finns inga ATMs som är utan avgift för utländska kort vad jag känner till. Troligtvis behöver ni så lite kontanter (om det bara ska laddas fysiska T Money) så det billigaste/enklaste blir att ta med lite USD, växla till KRW på GMP och sen köp/ladda T Money med kontanter. Inte hightech men kostnadseffektivt!
Får helt enkelt kolla på dessa prepaid pass alternativt försöka lista ut hur mycket KRW jag kan tänkas behöva vs. USD för att växla alt. ta ut i bankomat och betala avgiften.

• Gilla
Reactions: hco
Korrekt, är samma buss som jag har hittat och som även hotellet har bekräftat. Ska försöka lista ut när vi måste lämna hotellet för en avgång kl 19:45 en fredag. Alltid lite klurigt i en stad man inte känner utan och innan. Bussen tar ca 1.40h om jag har förstått saken rätt
Jag vågar mig inte på att gissa när det inte gäller mig själv. =) Jag skulle lita på hotellpersonalens estimat.

Det är kört enligt en första kolla med hjälp av Google Translate då det verkar ska anges ett koreanskt personnummer eller liknande.
Ja, det stämmer. Koreanskt ID-nummer + identifiering via koreanskt mobilnummer. Så det är kört med den iPhone appen.

Shanghai

Bästa sättet att köpa biljetter till Yu Garden? Via Travel China Guide?

Via Yu Gardens hemsida hittar jag ingen engelsk översättning och när jag använder Google Translate så verkar det som om biljettköp online sköts via ett "miniprogram" till WeChat eller AliPay. Söker jag i AliPay-appen så får jag upp en träff, men allting är på kinesiska så det känns ganska svårt att få till ett biljettköp för min del den vägen som turist.

Zhujiajao Water town - värt att besöka?

Andra attraktioner/sevärdheter som jag bör skriva upp på min lista? Vi har knappt 5 dagar på oss.

Det som finns på min lista hittills är följande:

Nanjing Road
People's Park
People's Square
Starbucks Reserve Roastery
The Bund
Shanghai Tower?
Jin Mao Tower?
IFC Mall
Pearl Tower
Disneyland
Yu Garden
Jade Buddha Temple

Saker som saknas? Något jag bör stryka?

Åker tillsammans med min 15-årig dotter och vi kommer bo på Conrad Shanghai.

Toppen