Senaste nytt

Tips: Boka Lufthansa First med Eurobonus-poäng

igelkotten

Medlem
Nu har inte jag testat någon av dessa två produkter, men hade valet varit mitt hade jag utan tvekan valt first. Inte så många bolag som har det längre och du får ju färre medresenärer och mer utrymme än i business. Maten skulle jag tro är bättre i Swiss, men du får caviar i first... :) Sedan också trevligt att åka med A340, dessa ska väl vara kvar cirka ett år till hos Lufthansa.

First alla dagar i veckan! Swiss business är inget att bli exalterad över. Finns "ingen" business som slår First i min mening.

Försökt hitta first hela månaden utan resultat, inte testat någon av de men hade jag fått välja hade jag helt klart testat first :D

Riktig snooze you loose för egen del... Asch!
 

palmen

Moderator
Känns som riktigt usel tillgång på LH First med Eurobonus för tillfället ? Både sett och även lyckats boka platser med Lifemiles på utresan som f.n. pågår, men var och verkar helt kört med Eurobonus.

Andra program visar bra tillgång, Expertflyer visar tillgång, bad precis en SAS agent söka en hel vecka ifrån ett antal utvalda rutter med tillgänglighet ifrån denna sidan atlanten men de hittade ingenting i First.

Någon som lyckats bokat LH F med Eurobonus på senaste tiden ?
Jag bokade för drygt 1 månad sedan till SFO.
Det har varit så här sedan pandemins start att för att SAS ska kunna boka 1 plats som award i First på Lufthansa så behöver det finnas 5 awards tillgängliga för de andra bolagen. SAS har helt enkelt väldigt mycket sämre tillgänglighet på dessa platser jämfört med andra bolag inom Star Alliance.
Oftast går dessa platser också enbart att boka 1-2 dagar innan avresa.
 

Canadien

Medlem
Eftersom andra bolag har tillgång så är min kvalificerade gissning att SAS satt ett pristak på hur mkt de vill betala LH för en plats i F, och att LHs prissättning är beroende på antal lediga platser. 5 awardplatser kvar - då säljs en för €1000 till partners och de resterande 4 för €1500 (påhittade siffror)

Känns mer logiskt att det är SAS som snålar än att LH skulle förfördela SAS i antal platser. Speciellt eftersom detta tråk började när SAS hade akuta likviditetsproblem 2020.

Men, vi lär aldrig bli varse...
 

igelkotten

Medlem
Jag bokade för drygt 1 månad sedan till SFO.
Det har varit så här sedan pandemins start att för att SAS ska kunna boka 1 plats som award i First på Lufthansa så behöver det finnas 5 awards tillgängliga för de andra bolagen. SAS har helt enkelt väldigt mycket sämre tillgänglighet på dessa platser jämfört med andra bolag inom Star Alliance.
Oftast går dessa platser också enbart att boka 1-2 dagar innan avresa.

Det stämmer nog det du säger. Igår fanns en plats ledig men jag var korkad och knep inte den. Idag finns den inte kvar att boka hos SAS - enligt award fares finns dock 4 awardplatser kvar.
 

philky

Medlem
Suck. Efter att jag fick min First LHR-HND/NRT-HNL med fyra ANA first-flighter cancellerad utan ombokningsmöjlighet hoppades jag på en sista minuten i First med LH.

Kollade på att åka till ORD och hittade två platser på Awardfares, United, Air Canada, LifeMiles och ANA (kunde bara kolla hemresan på ANA pga 96 timmars bokningsfönster hos dem). ALLA har availability. Ringde två gånger till SAS - Ingen availability i "O" klass på någon av de datum som fanns hos andra Star Alliance-sökmotorer.
 

palmen

Moderator
Suck. Efter att jag fick min First LHR-HND/NRT-HNL med fyra ANA first-flighter cancellerad utan ombokningsmöjlighet hoppades jag på en sista minuten i First med LH.

Kollade på att åka till ORD och hittade två platser på Awardfares, United, Air Canada, LifeMiles och ANA (kunde bara kolla hemresan på ANA pga 96 timmars bokningsfönster hos dem). ALLA har availability. Ringde två gånger till SAS - Ingen availability i "O" klass på någon av de datum som fanns hos andra Star Alliance-sökmotorer.
Som nämnts ovan brukar det behövas minimum 5 platser som awards för att sas ska kunna boka 1. Sas har väldigt mycket sämre tillgång än andra bolag, har varit så sedan pandemins start.
 

igelkotten

Medlem
Som nämnts ovan brukar det behövas minimum 5 platser som awards för att sas ska kunna boka 1. Sas har väldigt mycket sämre tillgång än andra bolag, har varit så sedan pandemins start.

Ny datapunkt: Enligt Awardfares finns det 5 First-biljetter enligt alla de program sidan söker på. SAS kan dock inte se en enda biljett i F.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen