Senaste nytt

Tips: Boka Lufthansa First med Eurobonus-poäng

Blir lite irriterad. Har en LH C bokad till USA i veckan. Hittade LH F i Awardfares på samma flight (betalar högsta abbonemang hos Awardfares) men när jag ringer till SAS så kan dom inte se någon ledig F?
Några idéer om vad som är fel?

Blir lite irriterad. Har en LH C bokad till USA i veckan. Hittade LH F i Awardfares på samma flight (betalar högsta abbonemang hos Awardfares) men när jag ringer till SAS så kan dom inte se någon ledig F?

Jag har lite koll sen innan. Det verkar som att det finns "merried segments" (berodende på avgångstid på första flight, spekulation från min sida) som spökar. Till exempel just nu finns det på onsdag 17 juli ARN-BOS (kollar på AC).

1720860836934.png

men MUC-BOS finns det inte F.

1720860877187.png

Jag upplevde samma sak förra året. Det dök upp flera XXX-FRA/MUC/-USA men då med övernattning i MUC/FRA. Dessa kunde inte SAS se. Lite senare när det dök upp MUC/FRA-USA (direkt) så kunde SAS se dem. När de dyker upp utan connection vet jag inte. Min gissning är att det har med avgångstid att göra (iom att de jag kollade på förra året dök upp en dag "för tidigt"). Så om du väntar lite kanske direktflygen dyker upp senare under dagen.

Segmenten i bokningen blockerar sannolikt ut segmenten i F som du har hittat. Vill man uppleva Lufthansa First så ska man INTE boka business och försöka boka om till first. Leder i 99% av fallen till besvikelse, antingen att platser inte släpps eller att de inte kan kombineras på den befintliga bokningen.

Om det finns bonusplatser tillgängliga på er hemresa så skulle jag föreslå att ni gör en helt ny bokning och avbokar er befintliga.

Glömde fråga om mitt case ovan stämmer på det du hittade. Du kanske hittade tillgång på direktflygen och då hjälper inte min utläggning så mycket. :)

Last edited:
Jag har lite koll sen innan. Det verkar som att det finns "merried segments" (berodende på avgångstid på första flight, spekulation från min sida) som spökar. Till exempel just nu finns det på onsdag 17 juli ARN-BOS (kollar på AC).

Visa bifogad bild 154886

men MUC-BOS finns det inte F.

Visa bifogad bild 154887

Jag upplevde samma sak förra året. Det dök upp flera XXX-FRA/MUC/-USA men då med övernattning i MUC/FRA. Dessa kunde inte SAS se. Lite senare när det dök upp MUC/FRA-USA (direkt) så kunde SAS se dem. När de dyker upp utan connection vet jag inte. Min gissning är att det har med avgångstid att göra (iom att de jag kollade på förra året dök upp en dag "för tidigt"). Så om du väntar lite kanske direktflygen dyker upp senare under dagen.

Tack för det!
Jag bevakar möjligheten till nästa vecka också och just nu syns det med married segment men inte direkt flyg.
Ringde SAS just nu och de kunde inte se det, verkade att det var en kunnig agent.
Så hoppas att direkt flyg dyker upp senare!

• Gilla
Reactions: JPE
Planerar min ev first first kommande dagar. Visst har man access till FCL i München under connection i MUC vid resa IAD-MUC-ARN där IAD-MUC är i first? Men inte FCT (om man reser via FRA), om jag tolkat det rätt?

Blir i så fall SAS Plus ARN-CPH-IAD ut med FlyPremium och First enl ovan hem. Tveksam på om jag ska avvakta och hitta någon utresa i first via FRA istället för att få "hela upplevelsen"...

Generellt, hur skulle ni säga att service ombord är från outstation vs från FRA/MUC? Värt att bränna 135k poäng för SAS plus ut och First med A380 hem dagen efter? Enda syftet med resan är att hinna uppleva LH First.

Last edited:
Det verkar nästintill omöjligt att hitta inrikesflyg i USA när man kommer från FRA. Förra året fick jag tag på biljetter till LAS. Men nu är det tvärstopp, kundservice försökte på alla möjliga vägar dit.

First går att hitta från FRA och MUC. Men vidare verkar helt omöjligt.

Last edited:
Planerar min ev first first kommande dagar. Visst har man access till FCL i München under connection i MUC vid resa IAD-MUC-ARN där IAD-MUC är i first? Men inte FCT (om man reser via FRA), om jag tolkat det rätt?

Blir i så fall SAS Plus ARN-CPH-IAD ut med FlyPremium och First enl ovan hem. Tveksam på om jag ska avvakta och hitta någon utresa i first via FRA istället för att få "hela upplevelsen"...

Generellt, hur skulle ni säga att service ombord är från outstation vs från FRA/MUC? Värt att bränna 135k poäng för SAS plus ut och First med A380 hem dagen efter? Enda syftet med resan är att hinna uppleva LH First.
Ja du har access till FCL i MUCH vid ankomst.
Men då kanske ska ha i beaktande att man är rätt sliten efter en sådan flight och det är sällan direkt jättekul att sitta av tid i en lounge på hemresan. Det är utresan som man vill ha First på, då det även är dagflight till USA istället för nattflight hem.

Ja du har access till FCL i MUCH vid ankomst.
Men då kanske ska ha i beaktande att man är rätt sliten efter en sådan flight och det är sällan direkt jättekul att sitta av tid i en lounge på hemresan. Det är utresan som man vill ha First på, då det även är dagflight till USA istället för nattflight hem.
Ja exakt, det är det jag är mest sugen på och därför jag fortfarande avvaktar... Alternativet IAD-MUC är min backup då det verkar släppas många platser där.

En helt OT fråga, men hur är det med ESTA, jag har inget idag och har påbörjat en ansökan. Behöver dock uppge adress och kontaktuppgifter (till hotell?) i USA, vilket jag ju inte vet eftersom jag inte vet destination ännu. Men detta begränsar mig ju till att inte kunna hoppa på t.ex. en flight nästa dag då jag behöver ha ESTA klart innan avresa utan jag får leta några dagar framåt hela tiden. Finns någon workaround?

Efit: förutom att elta resa till andra länder än US såklart.

Toppen