Senaste nytt

Tillstånd att servera alkohol i lounger i Sverige?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Agö

Medlem
"• Undvik att ”hänga ut” enskilda personer eller restauranger."

Citat ur Folkhälsomyndighetens handbok för kontroll av serveringsställen, avsnittet Media.

Så tyvärr kan nog damen inte hjälpa varken dig eller mig.
Garanterat offentlig handling. Begär ut alla rapporter från loungerna på Arlanda. Du kan också begära ut info om hur ofta de kontrollerats. Posta sedan all info här.
 

olo

Medlem
Kanske kan ha att göra med att TS är den av få här som jobbat med Alkohollagen... ;-)
F ö så skulle jag ge mycket för att få ta del av "Tillsynsmyndighetens/ernas" tillsynsprotokoll för lounger. Men du kanske kan fixa det?
Nja, det finns det fler som har. Undertecknad är exempelvis utbildad av och har fått godkänt från kommunen på att driva eget serveringsställe. Dessutom har jag jobbat som serveringsansvarig på olika lokaler. Den största med uppemot 1000 gäster. I samband med detta har jag även väglett andra serveringsansvariga.

Våra åsikter går helt isär, så vad som är rätt och fel är kanske i så lätt att utläsa av enskilda inlägg intråden. Jag delar uppfattningen att det är @JonW som har en linje som TS som få andra stödjer.

Jag trodde att tråden hade somnat och ser inte hur en fortsatt diskussion leder till något positivt.
 

Valley

Medlem
Då kan jag nog tyvärr inte bistå dig mer. Det är visserligen komplicerat, men mer pedagogisk än i inlägg #48 klarar jag helt enkelt inte av att vara.

Finns ingenting i ditt svar enligt #48 som stöder att man på något sätt bryter mot lagen.
Anser det väldigt klarlagt att det är kommunen som utifrån all tillgänglig information lämnar tillstånd för alkoholservering.
Torde inte råda något tvivel om att Sigtuna kommun ( om det nu är dem som är tillståndsgivare) anser att i detta exemplet Arlanda's lounger uppfyller kraven för alkoholservering.

Nästa del som du nämner är hur flygplatsbolagen inhandlar sin alkohol. Tjacka Skogstjärnan utgår jag ifrån att ingen seriös aktör gör.
Importerad alkohol om du med det avser import såsom privatperson enligt EU-reglementet är även det förkastligt. Eftersom en privatperson inte äger rätt att för kommersiellt bruk vidareförsälja kröken.
Registrerade importörer (undantar i detta Systembolaget) av alkohol har enligt lagen rätt att sälja till, även, flygplatsbolag.
Taxfree i bemärkelsen att den är/skall vara oskattad, bör inte gå att servera på flygplatser som det går att göra på fartyg (internationellt vatten)

Även här får vi utgå från att man inhandlar det från av staten registrerade företag.

Man har fått sitt tillstånd.
Man handlar av godkända företag.
Så då återstår återigen frågan. Vilken paragraf är det man bryter mot ?
 

Smuffe

Medlem
Nej, flygplatser är ingen slags "internationellt territorium". Det är någon slags seglivad myt. All mark inom Sveriges gränser är svensk. Även flygplatser och ambassader.

Nja, ambassader klassas som utländskt territorium, det vill säga landets ambassad är hela området som ambassaden står på.
Området utanför ambassaden är svenskt och ambassaderna kan anställa svenska medborgare som arbetar med det yttre skyddet av ambassaden.
Däremot kan ett lands personal såsom ambassadör kastas ut av UD och skickas hem, även hela ambassaden stängas pga konflikt men detta är ytterst ovanligt.

Nu går jag lite OT från tråden men jag vill gärna svara på vad som är svenskt territorium och inte i Sverige.

Utrikesdepartementet har till uppgift att skydda de utländska bestickningarna och Polismyndigheten har till uppgift genom polisens skyddssektion men hyr ofta in exempelvis G4S och Securitas för den yttre bevakningen åt vissa ambassader då polisen ej har resurser att utföra dygnet runt bevakning.
Innanför ambassadens staket på dess område är det utländskt territorium och om polisen måste ta sig in måste de ha ett godkännande från landet och bli inbjuden.
Med anledning av dessa undantag är ambassadpersonal såsom ambassadörer, dess fordon, väskor med mera särskilt undantagna från att visiteras, undersökas samt immuna från att straffas enligt svensk lagstiftning från och med att de legitimerar sig.
Polis och Skyddsvakter ringer då ett telefonnummer till UD för att kontrollera om ID-kortet är giltigt eller ej samt om de faller under undantaget från att visiteras och undersökas.

---

Tillbaka till frågan om innanför säkerhetskontrollen på utrikesterminalerna...
Samma alkohollagstiftning som gäller för övriga svenska restauranger gäller men såvitt jag förstår skiljer serveringstillstånden åt där alkohol som i vanliga fall inte får serveras före kl 11 får göra det på exempelvis Terminal 5.
Med andra ord, det är svenskt territorium mellan säkerhetskontrollen och fram tills innanför flygplansdörren men vissa undantagsregler gäller mot utanför säkerhetskontrollen och på inrikesterminaler/flygplatser.
Det är ingen myt med tanke på att jag har arbetat på Arlandas caféer och restauranger fram till 2006 och jag kan för mitt liv inte tro att regelverket har ändrats allt för mycket sedan dess utan att det hade fått stora rubriker i skvallerpressen Expressen och Aftonbladet.
 

Agö

Medlem
Samma alkohollagstiftning som gäller för övriga svenska restauranger gäller men såvitt jag förstår skiljer serveringstillstånden åt där alkohol som i vanliga fall inte får serveras före kl 11 får göra det på exempelvis Terminal 5.
Fel. Det är upp till kommunen att besluta under vilka tider alkoholdrycker får serveras. Om Sigtuna vill får kommunen således bevilja tillstånd 24 timmar om dygnet. Det är helt och håller samma alkohollagstiftning som gäller.
 

JonW

Medlem
Nja, ambassader klassas som utländskt territorium, det vill säga landets ambassad är hela området som ambassaden står på.
Området utanför ambassaden är svenskt och ambassaderna kan anställa svenska medborgare som arbetar med det yttre skyddet av ambassaden.
Däremot kan ett lands personal såsom ambassadör kastas ut av UD och skickas hem, även hela ambassaden stängas pga konflikt men detta är ytterst ovanligt.

Nu går jag lite OT från tråden men jag vill gärna svara på vad som är svenskt territorium och inte i Sverige.


.
Vanlig missuppfattning:

Ambassader och diplomatisk immunitet - Allmänt om lagar och regler - Lawline
 

JonW

Medlem
Nja, det finns det fler som har. Undertecknad är exempelvis utbildad av och har fått godkänt från kommunen på att driva eget serveringsställe. Dessutom har jag jobbat som serveringsansvarig på olika lokaler. Den största med uppemot 1000 gäster. I samband med detta har jag även väglett andra serveringsansvariga.
Precis som jag skrev alltså; en av få, precis som du också är en av få. ;-)

Och jag uppskattar att du försökt hålla dina inlägg ur en juridisk utgångspunkt (Även om jag var lite förvånad att du blandande ihop 23 § 3 st med 23 § 1 st, men det kan ju förklaras med att du jobbat med ett ställe som varit långt ifrån sådan problematik.)

Detta till skillnad från flera som bara låtit meddela "Jag tycker inte loungerna bryter mot några regler, punkt".
Jag gissar att vad dessa egentligen menar är antingen "Jag tycker inte loungernas alkoholhantering är något problem." Eller:
"Jag vill att loungerna ska vara som dom alltid har varit, därför är det dumt att tjafsa om detta."

Hur som helst tillför inte såna inlägg mycket till tråden...
 

thh

Medlem
Hur som helst tillför inte såna inlägg mycket till tråden...

Och det tycker du att dina inlägg med hänvisningar till din enorma kunskap gör? Du har på en åtta sidor lång tråd fortfarande inte kunnat förklara vad problemet är - och du vägrar ta kontakt med de som i så fall skulle gjort fel (och det är inte SAS) med absurda hänvisningar.

Varför ringer du inte bara Sigtuna kommun så får du ett svar? Du kan säkert maila och få veta exakt vad loungernas alkoholtillstånd innehåller, och du ska till och med få det svaret skyndsamt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen