Senaste nytt

Tillgång till partnerlounges från och med 1 September

Så för att komma in på SAS lounger och SkyTeam partner lounger så behöver man vara minst EuroBonus guld medlem ?
SAS Lounger: Ja, EBG+ kommer alltid in vid avgång (samma dygn osv)
SkyTeam lounger som drivs av flygbolag typ KLM: Ja
SkyTeam lounger som drivs av SkyTeam (typ YVR, IST): Ja
SkyTeam lounger som drivs av tredjepart: beror på om det finns avtal! (Vet inte om det är avtal mellan flygbolaget du flyger med eller Eurobonus)

SkyTeam lounger som drivs av tredjepart: beror på om det finns avtal! (Vet inte om det är avtal mellan flygbolaget du flyger med eller Eurobonus)
Är mellan loungen och flygbolaget. Om KLM eller Air Europa har avtal med en tredjeparts lounge, så måste det ju gälla alla SkyTeam Elite Plus som reser med detta bolag.

Loungen får betalt av flygbolaget, och flygbolaget i sin tur från respektive SkyTeam medlemsprogram (t.ex. EB) för att passageraren har nyttjat SkyTeam statusförmåner (förmodligen ett fast schablonbelopp, som är lägre än vad flygbolaget betalar till tredjeparts-loungen - eller det kanske kvittas på något annat sätt bara). OBS: Jag vet inte det, utan jag antar att det så det funkar. Är det enda rimliga.

Last edited:
Är mellan loungen och flygbolaget. Om KLM eller Air Europa har avtal med en tredjeparts lounge, så måste det ju gälla alla SkyTeam Elite Plus som reser med detta bolag.

Loungen får betalt av flygbolaget, och flygbolaget i sin tur från respektive SkyTeam medlemsprogram (t.ex. EB) för att passageraren har nyttjat SkyTeam statusförmåner (förmodligen ett fast schablonbelopp, som är lägre än vad flygbolaget betalar till tredjeparts-loungen - eller det kanske kvittas på något annat sätt bara). OBS: Jag vet inte det, utan jag antar att det så det funkar. Är det enda rimliga.
Håller med, det är definitivt det enda rimliga. Och samma som i star alliance - på många ställen i Europa idag får du Lounge idag om du flyger Lufthansa som EBG, men inte om du flyger sas (varken som EBG eller senator). Fullständigt orimligt att en flygplatslounge ska hålla koll på alla ffp i en allians även från bolag som inte ens flyger till den flygplatsen.

Som jag förstått är det också den typen av setup som gör att vi som star gold får lounge på inrikes i USA med united trots att uniteds egna gold inte får det - de kan inte ta bort en star förmån för andra men de kan göra vad som helst med sina egna. Tyvärr har ju skyteam exkluderat inrikes i reglerna hos alliansen så samma funkar inte där.

(och ja jag vet att tex Lufthansa ändå bryter mot dessa regler vad gäller Economy light, vad gäller baggage, men som jag förstått handlar det mest om att om man är Lufthansa så vågar de andra inte sätta emot)

Enligt FlyerTalk bekräftades det i september 2022 att även AF använder sig av VIP Sala Formentor på PMI även fast det inte ser ut så i SkyTeam loungefinder: https://www.flyertalk.com/forum/34613392-post2125.html

Kan ju ha ändrats sedan dess, men posten tyder på att SkyTeam loungefindern inte alltid är helt uppdaterad. Och det lär ju ett tag att få in alla SAS avtal i detta så vi kan nog förvänta oss lite "trial and error" när det kommer till access under hösten.

Men jag litar på att det finns massor med hugade spekulanter här på forumet som är villiga att ta en för laget och testa accesser :)

P.S. För övrigt verkar SkyTeam vara mer beroende av avtal med generiska flygplatslounger jämfört med Star Alliance och oneworld.

Åker till Mallis i sept 3v så jag får se hur det ser ut med lounge från PMI.

Känns riktigt sorgligt med bytet till ST som frekvent resenär till alperna. Förutom att ST knappt har någon täckning alls från ARN jmf med *A, så är loungerna på t.ex. GVA, MXP och ZRH sorgliga historier. Överlag enstjärninga recensioner jämfört med t.ex. femstjärnigt för Swiss.

Känns riktigt sorgligt med bytet till ST som frekvent resenär till alperna. Förutom att ST knappt har någon täckning alls från ARN jmf med *A, så är loungerna på t.ex. GVA, MXP och ZRH sorgliga historier. Överlag enstjärninga recensioner jämfört med t.ex. femstjärnigt för Swiss.
Glädjande för dig när du åker SAS då att på MXP har avtalats med Lufthansa loungen och på ZRH med business lounge och alpine.

Det är ju bara fortsätta boka Star Alliance bolagen om de är så mycket bättre på just Alperna. Problem solved. Alla har väl dessutom matchat Senator så du har lounge access oavsett i nästan 2 säsonger.

Toppen