Senaste nytt

Tillgång till partnerlounges från och med 1 September

Konstigt, det där. Är det vanligt inom SkyTeam? Att man som Elite Plus som reser med valfritt SkyTeam bolag inte kan utgå ifrån att man kommer in på en lounge som drivs av ett SkyTeam bolag? Känner inte riktigt igen det från Star Alliance.
När det gäller tredjeparts-lounger, som den på PMI, så står det i Skyteams loungefinder under varje lounge vilka bolag som har avtal med den loungen. Lounger som drivs direkt av något av Skyteams flygbolag kommer såklart alla in i (tex KLM Crown Lounge på AMS).
 

AABack2ARN

Medlem
Enligt FlyerTalk bekräftades det i september 2022 att även AF använder sig av VIP Sala Formentor på PMI även fast det inte ser ut så i SkyTeam loungefinder: https://www.flyertalk.com/forum/34613392-post2125.html

Kan ju ha ändrats sedan dess, men posten tyder på att SkyTeam loungefindern inte alltid är helt uppdaterad. Och det lär ju ett tag att få in alla SAS avtal i detta så vi kan nog förvänta oss lite "trial and error" när det kommer till access under hösten.

Men jag litar på att det finns massor med hugade spekulanter här på forumet som är villiga att ta en för laget och testa accesser :)

P.S. För övrigt verkar SkyTeam vara mer beroende av avtal med generiska flygplatslounger jämfört med Star Alliance och oneworld.
 
Enligt FlyerTalk bekräftades det i september 2022 att även AF använder sig av VIP Sala Formentor på PMI även fast det inte ser ut så i SkyTeam loungefinder: https://www.flyertalk.com/forum/34613392-post2125.html

Kan ju ha ändrats sedan dess, men posten tyder på att SkyTeam loungefindern inte alltid är helt uppdaterad. Och det lär ju ett tag att få in alla SAS avtal i detta så vi kan nog förvänta oss lite "trial and error" när det kommer till access under hösten.

Men jag litar på att det finns massor med hugade spekulanter här på forumet som är villiga att ta en för laget och testa accesser :)

P.S. För övrigt verkar SkyTeam vara mer beroende av avtal med generiska flygplatslounger jämfört med Star Alliance och oneworld.
Ja det stämmer. Och i Spanien finns ju nästan bara tredjeparts-lounger. AirEuropa har inga egna och den enda flygbolagsdrivna jag vet är Iberias på MAD.
 

SK989

Medlem
Det är viss begreppsförvirring ibland har jag märkt. Inom Star Alliance betyder "Star Alliance Lounge" något annat än "Sky Team Lounge". Pratar vi Star Alliance Lounge så är det generellt tillträde för alla bolags status- och businesspassagerare inom Star men så är det inte inom Sky Team. Inom Sky Team kallar man såväl sina egna som tredjepartslounger för "Sky Team Lounge" och här uppstår en väsentlig skillnad. En Sky Team Lounge som är en tredjepartslounge innebär inte generellt tillträde för alla Sky Teams flygbolags status- och businesspassagerare utan endast de Sky Team-bolag som tecknar ett avtal med respektive lounge har tillträde. Endast för Sky Team lounger som drivs av ett Sky Team-bolag har generellt alla status- och businesspassagerare inom hela Sky Team tillträde till.

Så att det finns en Sky Team Lounge i t.ex. Nice innebär på intet sätt att SAS-passagerare med status eller som reser i Plus har tillgång till lounge i Nice fr.om. den 1 september bara för att SAS då går med i Sky Team, eftersom Sky Team Loungen i Nice inte drivs av Air France eller något annat Sky Teambolag. Samma sak med t.ex. Malaga - visst finns det en Sky Team Lounge där, men det är en tredjepartslounge = SAS-passagerare får inget tillträde dit om inte SAS tecknar ett avtal med just den loungen. Det finns väldigt många Sky Team Lounger men merparten av dem är tredjepartslounger.

SAS har tecknat några avtal (totalt 13 sist jag kollade) med tredjepartslounger till när SAS lämnar Star Alliance, varav ca hälften ligger i Tyskland och övriga är destinationer som Zürich, Milano, London, Bryssel. Destinationer som Nice, Malaga, Palma eller Split är inte med på listan och jag skulle tro att sannolikheten för att SAS tecknar avtal på dylika destinationer är liten så det lär bli fortsatt noll loungetillgång för SAS-passagerare på typiska turistdestinationer efter den 1 september.
 

AABack2ARN

Medlem
Bra beskrivet. Följdfrågan blir då hur många "riktiga" SkyTeam-lounger finns det (dvs sådana som drivs av ett ST-bolag eller är helt uttalade som SkyTeam-lounger (vilka verkar bestå av DXB, IST, SYD, YVR, SCL))?

KLM verkar ha 4 (!) egna lounger: 2 i Amsterdam och en i Toronto respektive Houston. Det är ju inte så mycket att hänga upp i en julgran...
AF har det lite bättre med ett antal egna lounger i Paris, Bordeaux samt 3 i Europa och 10 ute i världen.
Vet inte hur det ser ut för övriga SkyTeam-bolag men exempelvis Air Europa verkar inte ha en enda lounge i egen regi..?

Intressant att såväl AF som KL har varsin egen lounge i Houston med tanke på hur få de har i förhållande till antalet destinationer de beflyger
 
Toppen