Det är viss begreppsförvirring ibland har jag märkt. Inom Star Alliance betyder "Star Alliance Lounge" något annat än "Sky Team Lounge". Pratar vi Star Alliance Lounge så är det generellt tillträde för alla bolags status- och businesspassagerare inom Star men så är det inte inom Sky Team. Inom Sky Team kallar man såväl sina egna som tredjepartslounger för "Sky Team Lounge" och här uppstår en väsentlig skillnad. En Sky Team Lounge som är en tredjepartslounge innebär inte generellt tillträde för alla Sky Teams flygbolags status- och businesspassagerare utan endast de Sky Team-bolag som tecknar ett avtal med respektive lounge har tillträde. Endast för Sky Team lounger som drivs av ett Sky Team-bolag har generellt alla status- och businesspassagerare inom hela Sky Team tillträde till.
Så att det finns en Sky Team Lounge i t.ex. Nice innebär på intet sätt att SAS-passagerare med status eller som reser i Plus har tillgång till lounge i Nice fr.om. den 1 september bara för att SAS då går med i Sky Team, eftersom Sky Team Loungen i Nice inte drivs av Air France eller något annat Sky Teambolag. Samma sak med t.ex. Malaga - visst finns det en Sky Team Lounge där, men det är en tredjepartslounge = SAS-passagerare får inget tillträde dit om inte SAS tecknar ett avtal med just den loungen. Det finns väldigt många Sky Team Lounger men merparten av dem är tredjepartslounger.
SAS har tecknat några avtal (totalt 13 sist jag kollade) med tredjepartslounger till när SAS lämnar Star Alliance, varav ca hälften ligger i Tyskland och övriga är destinationer som Zürich, Milano, London, Bryssel. Destinationer som Nice, Malaga, Palma eller Split är inte med på listan och jag skulle tro att sannolikheten för att SAS tecknar avtal på dylika destinationer är liten så det lär bli fortsatt noll loungetillgång för SAS-passagerare på typiska turistdestinationer efter den 1 september.