Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Man var väl förberedd på att det skulle bli sämre men för egen del är 2-4-1 mer eller mindre dött och funderar på att säga upp Elite. Sitter på över 1,2 miljoner poäng och fyra vouchers men känner absolut noll intresse av att börja rodda runt.
MC premium är emellertid tid helt oslagbart och blir det verklighet av att Köpenhamn verkligen blir en internationell hub (och EB blir kvar) ser jag framför hur man, inom en inte alltför avlägsen framtid, kan strunta i 2-4-1 och bara köra Premium+revenue till dit man vill via Seoul, Tokyo, ”Saigon”, Shanghai, Nairobi, Mumbai, Buenos Aires, div Nordamerika, Jeddah och Riyad. Jag tillhör väl skeptikerna men efter annonseringen att de jagar ”nya” A330 kan man ivf fortsätta hoppas.
Löser såklart ingenting att sitta och älta hur det var men förstår heller inte varför det skall predikas och klagas för att man uttrycker frustration och ilska över hur det blivit. Nu gick de inte i konkurs och det har blivit ingenting annat än genomuselt i jämförelse.
Förut lyckades jag boka Seoul, Seychellerna, Mauritius, Buenos Aires, Qatar hem mitt under VM-gruppspel, Bogota, Costa Rica, Panama, Dominikanska, samt div Afrika Nordamerika, övriga Asien och Mellanöstern, utan 35 samtal till kundtjänst, ha en aning om ”Wientricket” eller öht lägga någon större energi, ansträngning eller research.
Nej, ändrar ingenting av att påpeka detta men det känns bra mycket bättre efter att man fått klaga på ett forum!

SAS öppnar två nya linjer västerut, som i alla fall ökar chanserna till att det ska dyka upp platser. Shanghai var ju en sweetspot tidigare.
Det förstärker argumentet att se det som ett sas program snarare än ett skyteam program. Eftersom det ofta är extremt svårt att hitta vettiga anslutningar om man ska vidare från den punkt sas anländer till.

Däremot är det ju bra med skyteam på revenue för status :) så det är betydligt bättre än ingen allians också :)

Det förstärker argumentet att se det som ett sas program snarare än ett skyteam program. Eftersom det ofta är extremt svårt att hitta vettiga anslutningar om man ska vidare från den punkt sas anländer till.

Däremot är det ju bra med skyteam på revenue för status :) så det är betydligt bättre än ingen allians också :)
Bra för status vet jag inte, en business till Kina ToR för 27k tar mig halvvägs till silver med eurobonus, men så kanske det var under star alliance tiden också i för sig

Helt klart rör alla diskussioner om bättre med Star upp en massa känslor. För egen del upplever jag en stor försämring med SAS de senaste åren

- Upplever att antalet flyg från Göteborg minskat. Fortsätter SAS på det viset blir det tåg till CPH eller LH från GOT. (kanske subjektivt)
- En mycket stor minskning av awardresor Österut.
- SAS satsar bara västerut. För egen del kan/vill jag av olika anledningar inte åka till USA. karibien är en möljihet men inte jätteintressant.

Jag förstår att om man är ok att åka till USA så är förändringen inte så stor och då finns även rena SAS biljetter. För oss som vill åka österut har dock alliancebytet varit katastrofalt. Tro också att en stor del av frustrationen är SAS bedrövliga kommunikation då höga företrädare vid flertal tillfällen sag att det har inte blivit sämre tillgänglighet. Lägg till detta ett stort antal förändringar , med otydlig kommunikation, angående feederflyg och avgifter.

När det gäller kommentarer om att det är iallafall bättre än konkurs. Jag hade ärligt talat hoppats slippa sådana kommentarer. Upplever det som att man vill dumförklara någon. Jag har full respekt att det finns andra åsikter men hoppas då att det är ok att uttrycka min frustration utan kommentarer "det är ju bättre än konkurs"

Jag förstår att om man är ok att åka till USA så är förändringen inte så stor och då finns även rena SAS biljetter. För oss som vill åka österut har dock alliancebytet varit katastrofalt. Tro också att en stor del av frustrationen är SAS bedrövliga kommunikation då höga företrädare vid flertal tillfällen sag att det har inte blivit sämre tillgänglighet. Lägg till detta ett stort antal förändringar , med otydlig kommunikation, angående feederflyg och avgifter.

Precis detta. Löften om guld och gröna skogar inför och under bytet. Men sedan dess är Aron spårlöst försvunnen.
Hade man i stället lovat att det blir sämre hade min frustration varit exakt noll.

Sant och SAS behöver få till deals med Vietnam Air och China Eastern, så att vi kan boka awards till normalpris på deras nya linjer från CPH.

Bra för status vet jag inte, en business till Kina ToR för 27k tar mig halvvägs till silver med eurobonus, men så kanske det var under star alliance tiden också i för sig
Jag syftade på bra att använda status. Skyteam elite plus ger ju en hel del när man tex flyger air France revenue economy.

Vad gäller status så gjorde jag en tur med AFKLM till USA i biz nyligen. 16071 statuspoäng. Samma resa om jag åkt SAS istället: 17400 statuspoäng. Jag upplever att statusinitjäningen med partners är bättre än på Star-tiden, även om det delvis även beror på att SAS minskat intjäningen genom att ta bort statusbonusen,

Toppen