Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Vilket underbart svar... Hade det inte gått att boka via wien hade det varit lika ddåligt. Men nu gick det att boka via Wien !! Allså mycket bättre med Star.
Ja, alla håller nog med om att det generellt var mycket större tillgänglighet via Star Alliance. Men skyteam har fortfarande mer tillgänglighet än vad ett bolag i konkurs har. Samt att nya möjligheter öppnats upp med Karibien. Finns en väldigt bra reserapport just nu som handlar om dessa typer av resor och vad som öppnats upp tack vare skyteam, rekommenderar den för inspiration och välskrivet reportage.

Antingen är glaset halv tomt eller halvt fullt, upp till var och en att välja. Men de flesta är nog i slitändan glada att det inte blev konkurs och poängen fortfarande har ett värde.
 
Spelar ingen roll hur dåligt ett program håller på att bli. Här ska det försvaras som om det vore ett fotbollslag.

Köpte för ett par veckor sedan aeroplan poäng. Flög till Asien i first(LH) och hem i business(thai). Fanns platser i business var och varannan dag och tro det eller ej, jag bokade ej via Wien.
Allt bokades smidigt på deras app, inge "feeder" trams där inte. Sas borde kunna ha något liknande men då blir det väl för många bokningar för dom, dvs utgifter.


Och hade sas gått i KK så hade nog många velat ta sig in på skandinaviska marknaden. Visst våra poäng hade nog försvunnit men tveksamt om det hade varit sämre än vad det är nu med tillgängligheten.
 
Jag är väldigt glad att det inte blev konkurs.

Men samtidigt så har det blivit väldigt väldigt mycket sämre på det sätt som jag bokar. Tidigare gick det oftast (absolut inte alltid, men oftast i mina mönster) att hitta biljetter i Business på ungefär de datum jag ville till något visst ställe, med hyfsad framförhållning. Ofta enklast att hitta med United sökverktyg. Ganska ofta bokningsbart online, utan att sitta i telefon i timmar i 10 olika försök.

Hittills har jag inte hittat en enda sådan resa i skyteam.

För mig har programmet i princip övergått till att det bara är sas som gäller för uttag av resor. Vilket som tur är matchar *hyfsat* med mina destinationer. Och att en mycket större del av poängen går till uppgraderingar istället för bokningar.

Så nog tusan är det mycket bättre än konkurs. Men det är inte i närheten av hur bra det var tidigare.
 
Spelar ingen roll hur dåligt ett program håller på att bli. Här ska det försvaras som om det vore ett fotbollslag.

Köpte för ett par veckor sedan aeroplan poäng. Flög till Asien i first(LH) och hem i business(thai). Fanns platser i business var och varannan dag och tro det eller ej, jag bokade ej via Wien.
Allt bokades smidigt på deras app, inge "feeder" trams där inte. Sas borde kunna ha något liknande men då blir det väl för många bokningar för dom, dvs utgifter.


Och hade sas gått i KK så hade nog många velat ta sig in på skandinaviska marknaden. Visst våra poäng hade nog försvunnit men tveksamt om det hade varit sämre än vad det är nu med tillgängligheten.
Vad kostade poängen du köpte som krävdes för resan?

Att saker var bättre förr håller nog de mesta med om. Även intjäningen var bättre förr med gamla EU3. Men det blir enligt mig lite kontraproduktivt att titta bakåt istället för framåt.

Allt med feeders, mixade klasser, inkompetent kundtjänst, skicka biljetter för biljettering som i bästa fall går igenom... Allt detta är exempel på saker som blivit brutalt mycket sämre.
Men väger man alla för och nackdelar mot varandra kommer jag fick fortfarande fram till att Eurobonus är det särklass bästa programmet för mig. Det kanske är annorlunda för andra, och då är det ju bara byta till de program som är så mycket bättre istället. Konstigt att man inte ser inlägg om hur mycket bättre, billigare, enklare det är i alla dessa andra program.
 
Vad kostade poängen du köpte som krävdes för resan?

Att saker var bättre förr håller nog de mesta med om. Även intjäningen var bättre förr med gamla EU3. Men det blir enligt mig lite kontraproduktivt att titta bakåt istället för framåt.

Allt med feeders, mixade klasser, inkompetent kundtjänst, skicka biljetter för biljettering som i bästa fall går igenom... Allt detta är exempel på saker som blivit brutalt mycket sämre.
Men väger man alla för och nackdelar mot varandra kommer jag fick fortfarande fram till att Eurobonus är det särklass bästa programmet för mig. Det kanske är annorlunda för andra, och då är det ju bara byta till de program som är så mycket bättre istället. Konstigt att man inte ser inlägg om hur mycket bättre, billigare, enklare det är i alla dessa andra program.
Problemet är att de andra programmen inte är inriktade på svenska marknaden och att det därför inte går att få vettiga kreditkortslösningar (för de av oss som huvudsakligen drar in poäng på spend).

Men jag har börjat räkna på alternativ tex. har Revolut väldigt många partnerbolag man kan föra över poäng till. Och så har vi ju (och det använder väl du själv?) Amex Platinum med points plus.
 
Problemet är att de andra programmen inte är inriktade på svenska marknaden och att det därför inte går att få vettiga kreditkortslösningar (för de av oss som huvudsakligen drar in poäng på spend).

Men jag har börjat räkna på alternativ tex. har Revolut väldigt många partnerbolag man kan föra över poäng till. Och så har vi ju (och det använder väl du själv?) Amex Platinum med points plus.
Exakt, precis min poäng. Eurobonus är fortfarande bästa alternativet för de flesta, även om tillgängligheten var bättre förut.

BA, betala för varje segment och skyhöga skatter.
Aegean, max 2 flighter per award.
M&M, extremt dyra skatter och kan inte boka First om man inte är Senator.
Turkish, åka till biljettkontoret för att biljettera.
Är det några av dessa alternativ som är bättre tycker ni?

Listan kan göras längre och man inser snabbt hur extremt bra Eurobonus har varit de senaste 10-15 åren. Som med allt som är lite för bra för att vara sant, så kommer det förr eller senare försämringar.
Sen har vi ju "stora massan" på Facebook som gladeligen bokar Economy Awards för sina poäng och vouchers och är supernöjda med det. Där finns det hur mycket som helst att välja på. SAS tjänar betydligt mycket mer på det kundsegmentet än vad de tjänar på oss som hänger här.

Jag använder inte points plus på platinum längre då all spend går på Elite för att dra in EBD och alltid ha minst 2 vouchers. För mig är fortfarande eurobonus bättre än alternativen i dagsläget som man kan föra över sina Amex MR till.
 
Exakt, precis min poäng. Eurobonus är fortfarande bästa alternativet för de flesta, även om tillgängligheten var bättre förut.

BA, betala för varje segment och skyhöga skatter.
Aegean, max 2 flighter per award.
M&M, extremt dyra skatter och kan inte boka First om man inte är Senator.
Turkish, åka till biljettkontoret för att biljettera.
Är det några av dessa alternativ som är bättre tycker ni?

Listan kan göras längre och man inser snabbt hur extremt bra Eurobonus har varit de senaste 10-15 åren. Som med allt som är lite för bra för att vara sant, så kommer det förr eller senare försämringar.
Sen har vi ju "stora massan" på Facebook som gladeligen bokar Economy Awards för sina poäng och vouchers och är supernöjda med det. Där finns det hur mycket som helst att välja på. SAS tjänar betydligt mycket mer på det kundsegmentet än vad de tjänar på oss som hänger här.

Jag använder inte points plus på platinum längre då all spend går på Elite för att dra in EBD och alltid ha minst 2 vouchers. För mig är fortfarande eurobonus bättre än alternativen i dagsläget som man kan föra över sina Amex MR till.
Får intrycket av att du flyger mycket västerut och då funkar det givet hur SAS och SkyTeams nät ser ut sett till tillgänglighet odyl. För oss som inte flyger så mkt västerut så är det betydligt tråkigare. Jag har 2-3 vouchers, högsta FlyPremium, ett gäng poäng men mkt svårt att hitta tillgänglighet i C till intressant resemål.

Under *A så var det inte bara tricket via Wien som gick att använda, det var väl främst för att få access inom LH-gruppen, utan för mig så var det ofta TK som hade tillgänglighet och gjorde att det i stort sett "alltid" gick att hitta platser om man var rimligt flexibel tidsmässigt. Hade "aldrig" problem att hitta även under lov, jul/nyår odyl. TK erbjöd ofta 4 platser i C dessutom så kunde bjuda med föräldrarna några gånger.

Revolut-poäng går att föra över till TK så kan vara något att titta på, om jag måste gå förbi deras biljettdisk så är det ok för mig jämfört med att lägga timmar i tele. Vi är ändå på flygplatser titt som tätt så ingen supereffort, om det nu är så. Etihad är en annan partner till Revolut som jag inte hunnit titta närmre på. Flying Blue, Avios-programmen, TAP (om man vill till Sydamerika) osv. Finns ju andra fördelar, innan man fört över poängen är man inte låst utan kan hoppa på kampanjer hos olika bonusprogram (samt transferbonusar), går att använda mot hotell - så kan ju köpa revenuflyg och använda poäng på hotellen istället för tvärtom osv.

Tror SAS ska vara lite försiktiga med att göra programmet alltför urvattnat - det finns inte många alternativ men det finns en del och nu börjar det bli dags att jämföra för är så trött på allt tjafs det är med en bokning via SAS (därtill är jag fortsatt något provoverad även hur EB-chefen, eller vad han är, uppenbart ljög om tillgänglighet osv.). Men men - snart är det kanske Flying Blue istället :)
 
Konkurs hade varit tråkigt och jag är nog tveksam på att det hade blivit så mycket bättre. Visserligen det kommit nya aktörer på svenska kreditkortsmarknaden, men väldigt tveksam på att de hade kunnat matcha värdet av 2for1 och FlyPremium. Sedan kan man nog fråga sig om de kreditkort som finns idag kanske är lite för generösa med tanke på hur många poäng som finns i cirkulation.

Det senaste årets försämringar beror på tre huvudfaktorer. Bytet av allians till SkyTeam, byte av kundtjänstleverantör och byte av poängdragningssystem. Dessa tre i kombination med varandra har skapat den skitstorm som vi ser idag.

Alliansbytet
Bytet från Star Alliance till SkyTeam vilket medförde några positiva förändringar, men mestadels negativa förändringar i tillgänglighet. Bland det positiva så har det blivit mycket enklare att resa till USA och Karibien tack vare Virgin Atlantic som erbjuder upp till 9 bonusplatser 330 dagar i förväg på många datum, samt anslutningar i domestic first med Delta. Bland nackdelarna obefintlig tillgänglighet på Air France och KLM som många hoppades skulle vara pålitliga, förutsägbara och stabila med sina släpp på samma sätt som Lufthansa Group var under Star Alliance-tiden. Obefintligt med tillgänglighet hos de Asiatiska medlemmarna i alliansen, samt 2x poängpriset på Air Europa, Vietnam Airlines och China Airlines. Inte nog med att alliansen är mindre och har sämre täckning så är bolagen betydligt mindre förutsägbara gällande släpp. Undantaget Virgin och Kenya Airways så är det mer eller mindre lönlöst att hänga på låset när platserna släpps. Likaså släpps det inga resor sista minuten (med undantag för enstaka ströplats). Med andra ord slut på spontanweekends i business/first som man kunde boka på torsdag natt och sticka iväg fredag morgon.

Nya kundtjänsten
Dåvarande kundtjänsten i Sveg som tog över efter Tallinn under covid var till en början föremål för mycket missnöje, men det gjordes stora ansträngningar för att förbättra servicen. Bland annat avsatte man sina bästa agenter på Amex 2for1 linan, med resultat därefter. Kompetenta, service minded och skötte bokningar/ombokningar korrekt. Nya kundtjänstleverantören Concentrix lämnar mycket att önska. Till en början slussades samtalen till deras call centers i utlandet, med katastrofal service som följd. Deras svenska call center i Helsingborg lämnar en del att önska, många nya och oerfarna agenter, men på senare tid har det gjorts förbättringar i bemötande och service. Däremot är de interna rutinerna fortfarande kaos. Biljetter som skickas på kö men som aldrig blir utställda, agenter som råkar pilla på segment som inte borde pillas på, samt regler som hittas på lite när de känner för det.

Just på tal om regler så är det nog den största frustrationen av dem alla, där man till en början tillät leg för leg, sedan förbjud det helt, sedan släppte på det igen i begränsad omfattning, sedan förbjöd det men mot att istället låta folk lägga till "feeder flights" till att åter igen förbjuda det och även begränsa vad som anses vara en "feeder flight". Huruvida det är SAS eller de själva som hittar på reglerna är oklart men oavsett vem så är mitt intryck att man inte har sån bra koll på sin underleverantör som man borde.

Nya poängdragningssystemet
Det som ligger som grund för den huvudvärk som vi ser idag. I samband med bytet till SkyTeam valde man att byta till ett nytt system för poängdragning. Det gamla systemet som användes för Star Alliance och fortfarande används för rena SK-awards är helt manuellt, snabbt att jobba i och omtyckt bland agenterna. Nackdelen med systemet är att det gjordes många fel, bland annat fel poäng som drogs eller att man inte drog några poäng alls. Likaså krävdes ingen verifikation eller säkerhetsmekanism för att dra poängen. Fördelen med det gamla systemet var förstås att man kunde använda mer än en Amex 2for1 voucher per bokning, mixa klasser i samma sträckning, samt boka open-jaws i olika zoner.

Det nya systemet som man införde i samband med bytet till SkyTeam var tänkt att lösa många av de problem som uppstod med det gamla, men i själva verket skapade det en uppsjö av nya problem som till stor del ligger till grund för de begränsningar och onödiga rutiner som vi ser idag.

Nya systemet klarar max en 2for1 per bokning, ställer till det för familjer och större sällskap som vill resa tillsammans. Går att komma runt genom att ringa in, skapa en PNR och splittra ut, samt göra separata poängdragningar.

När det kommer till mixade klasser på samma sträckning så kan man enkelt komma runt begränsningen genom att skapa en PNR med enbart långa segmenten utan att biljettera, dra poäng, lägga till anslutningssegmenten i lägre klass, räkna om skatter och slutligen biljettera. Här har man istället valt en sämre lösning där kunden tvingas göra en grundbokning som måste biljetteras, därefter lägga på feeders, betala en ombokningsavgift (som man egentligen inte borde behöva betala när flygbolaget tillhandahåller ett så uselt system), skicka iväg bokningen på biljettering som kan ta allt från 15 minuter till 15 arbetsdagar och i processen riskera att segment autocancelleras, behöva ligga ute med pengar för höga flygskatter (t.ex UK och Paris), samt ständigt följa upp när biljetter inte utfärdas i tid.

Systemet kan inte heller känna av om det finns utgångna poäng/vouchers på bokningen, likaså är det ofta problem för agenterna att sätta tillbaka poäng i samband med avbokningar eller ombokningar där man är tvungen att dra om poängen. Likaså blir det omöjligt att dra om poäng om man vill göra en ändring på en resa som innehåller ett feeder-segment i lägre klass. Enda alternativet som finns även om man vill göra en mindre ändring t.ex ändra tid på ett feeder-segment är att börja om från scratch och ta bort segment, samt göra ombokningen i flera steg/transaktioner.

Den enda fördel med det nya systemet är att man måste ange en sexsiffrig engångskod för att dra poängen, finns inget sätt att komma runt det vilket är bra för att skydda mot obehöriga transaktioner.

Jag har väldigt låga förhoppningar om att man någonsin kommer att kunna boka first class eller premium economy med tanke på att systemet är totalt och fullständigt felbyggt. I de fall där folk har lyckats boka Garuda First så berodde det på att bokningsklassen för first flaggades som business i systemet, därav gick det att boka first och betala poängpriset för business på grund av att agenten inte hade full koll på bokningsklasserna. Ligger nog inte heller högt upp på SAS prioriteringslista att åtgärda det med tanke på allt annat som sker i organisationen.
 
Toppen