Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Helt klart rör alla diskussioner om bättre med Star upp en massa känslor. För egen del upplever jag en stor försämring med SAS de senaste åren

- Upplever att antalet flyg från Göteborg minskat. Fortsätter SAS på det viset blir det tåg till CPH eller LH från GOT. (kanske subjektivt)
- En mycket stor minskning av awardresor Österut.
- SAS satsar bara västerut. För egen del kan/vill jag av olika anledningar inte åka till USA. karibien är en möljihet men inte jätteintressant.

Jag förstår att om man är ok att åka till USA så är förändringen inte så stor och då finns även rena SAS biljetter. För oss som vill åka österut har dock alliancebytet varit katastrofalt. Tro också att en stor del av frustrationen är SAS bedrövliga kommunikation då höga företrädare vid flertal tillfällen sag att det har inte blivit sämre tillgänglighet. Lägg till detta ett stort antal förändringar , med otydlig kommunikation, angående feederflyg och avgifter.

När det gäller kommentarer om att det är iallafall bättre än konkurs. Jag hade ärligt talat hoppats slippa sådana kommentarer. Upplever det som att man vill dumförklara någon. Jag har full respekt att det finns andra åsikter men hoppas då att det är ok att uttrycka min frustration utan kommentarer "det är ju bättre än konkurs"
Likväl som du har all rätt att uttrycka din frustration över att saker har blivit sämre med Skyteam, så har alla andra på forumet också rätt att uttrycka sina tankar i frågan och det är fullt ok att tycka att det är bättre än konkurs, även om du inte tycker att den kommentaren är "bra".
Forumreglerna är rätt tydliga i detta, vi diskuterar sak och inte person. Att diskutera att ett företag inte gått i konkurs utan att det blev ett alliansbyte ligger inom ramen för vad som är ok att ha åsikter om. Det handlar inte om att dumförklara någon, utan det hade varit ett relativt troligt scenario om inget bolag gått in och räddat SAS i samband med Chapter 11.

Tror inte att det är någon här på forumet som tycker att det generellt blivit bättre än innan pandemin eller åren efter pandemin "var över". Däremot så finns det vissa saker som blivit bättre och andra som blivit sämre.
Det är lite så det ser ut i hela branschen, förändringar görs konstant, och de flesta av dom är inget som "förbättrar" för oss poängjägare.

Har ingen koll på utbudet från Göteborg, men det är ju ingen nyhet att SAS inte satsar på GOT som ett nav. Man försökte med en linje till EWR men den verkar ha gått sådär, och flyg ut i Europa kommer kräva stopp på vägen för det mesta (CPH, AMS, CDG, FRA, MUC, LHR osv).

Har ingen statistik på awardresor österut, men då antalet flygbolag i alliansen som flyger med flertalet flyg mellan Europa och Asien har minskat drastiskt så är det tyvärr en konsekvens av detta.
Personligen tror jag inget flygbolag i dagsläget eller inom en snar framtid kommer vilja satsa stort på Asien från Europa med tanke på vad som händer i Ukraina/Ryssland oh i lite andra länder där det är oroligt. Hade det gått att flyga över Ryssland som innan pandemin så hade saker varit annorlunda med vad man satsar på. Utifrån det perspektivet så var det väl bra av SAS att satsa på USA. Sen råkade det bli lite kaos internt i USA istället som på inget sätt varit positivt för något flygbolag som flyger dit (mig veterligen), däremot har det ökat tillgängligheten på awards dit när fler väljer bort landet.

Kommunikationen från SAS är och har alltid varit bedrövlig. Folk lovar stort samt guld och gröna skogar, men det är väldigt sällan vi ser något av det. För egen del har det blivit "jag tror på det när ni bevisar det" om det mesta som sägs, tråkigt men sant.

För att summera lite kort så är det nog väldigt få som tycker det är bättre nu. Men ju förr man accepterar den nya verkligheten och försöker anpassa sig till den, desto bättre (så resonerar jag i alla fall). Vi har genom åren sätt stora förändringar inom SAS och Eurobonus. Gamla EU3 zonen när man drog in stora summor på plus resor i europa till väldigt lågt pris. Flyg i economy på longhaul som gav massor av poäng för 2500-3000 kronor tur och retur. Allt detta är borta och nu finns det andra sätt att dra in poängen på bästa sätt, dvs flyg inte utan spendera på kreditkorten eller köp presentkort typ. Vad som blir nästa stora förändring nu när SAS är med i Skyteam återstår väl att se, men vi kan nog vara säkra på att sista förändringen inte är gjord och det är fullt möjligt att det blir fler försämringar framöver (kan ju även bli bättre).
 
Likväl som du har all rätt att uttrycka din frustration över att saker har blivit sämre med Skyteam, så har alla andra på forumet också rätt att uttrycka sina tankar i frågan och det är fullt ok att tycka att det är bättre än konkurs, även om du inte tycker att den kommentaren är "bra".
Forumreglerna är rätt tydliga i detta, vi diskuterar sak och inte person. Att diskutera att ett företag inte gått i konkurs utan att det blev ett alliansbyte ligger inom ramen för vad som är ok att ha åsikter om. Det handlar inte om att dumförklara någon, utan det hade varit ett relativt troligt scenario om inget bolag gått in och räddat SAS i samband med Chapter 11.

Tror inte att det är någon här på forumet som tycker att det generellt blivit bättre än innan pandemin eller åren efter pandemin "var över". Däremot så finns det vissa saker som blivit bättre och andra som blivit sämre.
Det är lite så det ser ut i hela branschen, förändringar görs konstant, och de flesta av dom är inget som "förbättrar" för oss poängjägare.

Har ingen koll på utbudet från Göteborg, men det är ju ingen nyhet att SAS inte satsar på GOT som ett nav. Man försökte med en linje till EWR men den verkar ha gått sådär, och flyg ut i Europa kommer kräva stopp på vägen för det mesta (CPH, AMS, CDG, FRA, MUC, LHR osv).

Har ingen statistik på awardresor österut, men då antalet flygbolag i alliansen som flyger med flertalet flyg mellan Europa och Asien har minskat drastiskt så är det tyvärr en konsekvens av detta.
Personligen tror jag inget flygbolag i dagsläget eller inom en snar framtid kommer vilja satsa stort på Asien från Europa med tanke på vad som händer i Ukraina/Ryssland oh i lite andra länder där det är oroligt. Hade det gått att flyga över Ryssland som innan pandemin så hade saker varit annorlunda med vad man satsar på. Utifrån det perspektivet så var det väl bra av SAS att satsa på USA. Sen råkade det bli lite kaos internt i USA istället som på inget sätt varit positivt för något flygbolag som flyger dit (mig veterligen), däremot har det ökat tillgängligheten på awards dit när fler väljer bort landet.

Kommunikationen från SAS är och har alltid varit bedrövlig. Folk lovar stort samt guld och gröna skogar, men det är väldigt sällan vi ser något av det. För egen del har det blivit "jag tror på det när ni bevisar det" om det mesta som sägs, tråkigt men sant.

För att summera lite kort så är det nog väldigt få som tycker det är bättre nu. Men ju förr man accepterar den nya verkligheten och försöker anpassa sig till den, desto bättre (så resonerar jag i alla fall). Vi har genom åren sätt stora förändringar inom SAS och Eurobonus. Gamla EU3 zonen när man drog in stora summor på plus resor i europa till väldigt lågt pris. Flyg i economy på longhaul som gav massor av poäng för 2500-3000 kronor tur och retur. Allt detta är borta och nu finns det andra sätt att dra in poängen på bästa sätt, dvs flyg inte utan spendera på kreditkorten eller köp presentkort typ. Vad som blir nästa stora förändring nu när SAS är med i Skyteam återstår väl att se, men vi kan nog vara säkra på att sista förändringen inte är gjord och det är fullt möjligt att det blir fler försämringar framöver (kan ju även bli bättre).

Likväl som du har all rätt att uttrycka din frustration över att saker har blivit sämre med Skyteam, så har alla andra på forumet också rätt att uttrycka sina tankar i frågan och det är fullt ok att tycka att det är bättre än konkurs, även om du inte tycker att den kommentaren är "bra".
Forumreglerna är rätt tydliga i detta, vi diskuterar sak och inte person. Att diskutera att ett företag inte gått i konkurs utan att det blev ett alliansbyte ligger inom ramen för vad som är ok att ha åsikter om. Det handlar inte om att dumförklara någon, utan det hade varit ett relativt troligt scenario om inget bolag gått in och räddat SAS i samband med Chapter 11.

Tror inte att det är någon här på forumet som tycker att det generellt blivit bättre än innan pandemin eller åren efter pandemin "var över". Däremot så finns det vissa saker som blivit bättre och andra som blivit sämre.
Det är lite så det ser ut i hela branschen, förändringar görs konstant, och de flesta av dom är inget som "förbättrar" för oss poängjägare.

Har ingen koll på utbudet från Göteborg, men det är ju ingen nyhet att SAS inte satsar på GOT som ett nav. Man försökte med en linje till EWR men den verkar ha gått sådär, och flyg ut i Europa kommer kräva stopp på vägen för det mesta (CPH, AMS, CDG, FRA, MUC, LHR osv).

Har ingen statistik på awardresor österut, men då antalet flygbolag i alliansen som flyger med flertalet flyg mellan Europa och Asien har minskat drastiskt så är det tyvärr en konsekvens av detta.
Personligen tror jag inget flygbolag i dagsläget eller inom en snar framtid kommer vilja satsa stort på Asien från Europa med tanke på vad som händer i Ukraina/Ryssland oh i lite andra länder där det är oroligt. Hade det gått att flyga över Ryssland som innan pandemin så hade saker varit annorlunda med vad man satsar på. Utifrån det perspektivet så var det väl bra av SAS att satsa på USA. Sen råkade det bli lite kaos internt i USA istället som på inget sätt varit positivt för något flygbolag som flyger dit (mig veterligen), däremot har det ökat tillgängligheten på awards dit när fler väljer bort landet.

Kommunikationen från SAS är och har alltid varit bedrövlig. Folk lovar stort samt guld och gröna skogar, men det är väldigt sällan vi ser något av det. För egen del har det blivit "jag tror på det när ni bevisar det" om det mesta som sägs, tråkigt men sant.

För att summera lite kort så är det nog väldigt få som tycker det är bättre nu. Men ju förr man accepterar den nya verkligheten och försöker anpassa sig till den, desto bättre (så resonerar jag i alla fall). Vi har genom åren sätt stora förändringar inom SAS och Eurobonus. Gamla EU3 zonen när man drog in stora summor på plus resor i europa till väldigt lågt pris. Flyg i economy på longhaul som gav massor av poäng för 2500-3000 kronor tur och retur. Allt detta är borta och nu finns det andra sätt att dra in poängen på bästa sätt, dvs flyg inte utan spendera på kreditkorten eller köp presentkort typ. Vad som blir nästa stora förändring nu när SAS är med i Skyteam återstår väl att se, men vi kan nog vara säkra på att sista förändringen inte är gjord och det är fullt möjligt att det blir fler försämringar framöver (kan ju även bli bättre).

Amen to that!
 
Toppen