Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Sentimentet här på forumet är att gruppen som tillskansar sig poängen är de som är mer värdiga och förtjänar bonusresorna, medan de som faktiskt får ihop sina poäng på sättet som det är tilltänkt inte har gjort sig förtjänta då de inte besitter kunskapen eller intresset. Den sistnämnda gruppen är mer benägna att vara delaktiga i en större Facebookgrupp eller ta hjälp av en bokningstjänst för att omsätta sina poäng till business class-resor. Att måla upp dem som syndabockar anser jag om något vara elitistiskt.
Fast det inlägg som du citerade var ju precis tvärtom. Den personen tyckte att något var fel om man kunde boka bonusresor även fast om man inte spenderade mycket / reste mycket?!

Sen är det väl klart att du gärna vill att så många som möjligt är ointresserade men med mycket poäng så att de använder specifika bokningstjänster…

I grund och botten skulle jag påstå att majoriteten av de som hänger på BC likt mig själv är hobbyister, folk som har poängsamlande som en hobby. Folk som inte nödvändigtvis har oändligt med egna pengar att spendera eller möjligheten att spendera sin arbetsgivare eller egna bolags pengar. Likaså folk som inte flyger i tjänsten men gärna vill vara en frekvent resenär med diverse okynnesresor och statusjakt. Likt mig själv som åker på mileage run till Washington över påsk för att säkra EBG i ett år till. Tydligen många som blir kränkta av att bli kallade vad vi faktiskt är. Hobbyister.

Majoriteten av de som sitter på stora mängder EuroBonuspoäng får dem som en konsekvens av att de spenderar mycket pengar, antingen för att de är rika och "big spenders" eller för att man råkar äga en byggfirma, fastighetsbolag eller digitalbyrå och kan spendera bolagets pengar på sitt privata kreditkort. I andra hand folk som reser mycket och är vanliga löntagare på storbolag, men som har mer begränsade möjligheter att boka flyg/hotell/utlägg på sina privata kort.

Sentimentet här på forumet är att gruppen som tillskansar sig poängen är de som är mer värdiga och förtjänar bonusresorna, medan de som faktiskt får ihop sina poäng på sättet som det är tilltänkt inte har gjort sig förtjänta då de inte besitter kunskapen eller intresset. Den sistnämnda gruppen är mer benägna att vara delaktiga i en större Facebookgrupp eller ta hjälp av en bokningstjänst för att omsätta sina poäng till business class-resor. Att måla upp dem som syndabockar anser jag om något vara elitistiskt.

Själv är jag i alla fall glad att jag lyckades hugga två business-plåtar till Bali i fredags förra veckan innan den stora nyheten gick ut.

Låter som du har en sund och ärlig inställning till detta och dessutom lite koll. Vilken bokningstjänst ska jag vända mig till för bästa hjälpen?

Själv kommer jag alltid hålla det sekundärt till USDMs 100% poängrabatter som innebar att en F biljett till Asien (ToR) med dåtidens dollarkurs gick på ca 12k SEK.
Det var ju tom bättre än så. Vid sharekampanjen 2012 kostade 100000 miles 1135 USD, ca 7500 SEK med dåvarande kurs. First till Asien 100/110000 miles, First till Australien 150000 miles. Stopover och låga avgifter. Jag gick all-in och poängen som sen gick över till American tog slut först över 10 år senare. DET var tider det!

Mitt största problem med diverse bokningstjänster är att SAS faktiskt tillåter det, och än värre gör reklam/rekommenderar det! Att tjäna pengar på folks okunskap och att SAS bevisligen gör det svårt för vanliga människor att använda sina poäng skapar ju en annan slags elit, de som har råd att betala för en sådan tjänst. Jag har hjälpt många vänner att boka utan att lägga speciellt mycket tid och jag vet att dessa antagligen hade fått köpa en dyr bokningstjänst då det idag är svårt att hitta själv.

Att dem dessutom håller på med i mitt tycke oetisk marknadsföring gör bara det hela värre. En fördel med att det finns färre biljetter att boka är att dessa tjänster förhoppningsvis försvinner då det inte finns lönsamhet i att snurra runt det.

I grund och botten skulle jag påstå att majoriteten av de som hänger på BC likt mig själv är hobbyister, folk som har poängsamlande som en hobby. Folk som inte nödvändigtvis har oändligt med egna pengar att spendera eller möjligheten att spendera sin arbetsgivare eller egna bolags pengar. Likaså folk som inte flyger i tjänsten men gärna vill vara en frekvent resenär med diverse okynnesresor och statusjakt. Likt mig själv som åker på mileage run till Washington över påsk för att säkra EBG i ett år till. Tydligen många som blir kränkta av att bli kallade vad vi faktiskt är. Hobbyister.

Majoriteten av de som sitter på stora mängder EuroBonuspoäng får dem som en konsekvens av att de spenderar mycket pengar, antingen för att de är rika och "big spenders" eller för att man råkar äga en byggfirma, fastighetsbolag eller digitalbyrå och kan spendera bolagets pengar på sitt privata kreditkort. I andra hand folk som reser mycket och är vanliga löntagare på storbolag, men som har mer begränsade möjligheter att boka flyg/hotell/utlägg på sina privata kort.

Själv är jag i alla fall glad att jag lyckades hugga två business-plåtar till Bali i fredags förra veckan innan den stora nyheten gick ut.

Ja, det är så man får lägga strategin. Boka först, berätta sedan.

Mitt största problem med diverse bokningstjänster är att SAS faktiskt tillåter det, och än värre gör reklam/rekommenderar det! Att tjäna pengar på folks okunskap och att SAS bevisligen gör det svårt för vanliga människor att använda sina poäng skapar ju en annan slags elit, de som har råd att betala för en sådan tjänst. Jag har hjälpt många vänner att boka utan att lägga speciellt mycket tid och jag vet att dessa antagligen hade fått köpa en dyr bokningstjänst då det idag är svårt att hitta själv.
Det finns inget som förbjuder dig från att själv ta del av den uppsjö av information, guider och resurser om att boka bonusresor som finns tillgängligt helt gratis på internet. Den betydande skillnaden är att alla människor kanske inte har tid, intresse eller ork att sätta sig in i nörderierna. Då är det tacksamt att det finns tjänster som hjälper folk med precis detta. På samma sätt som att man skulle kalla hantverkare och hemfixare som oetiska bondfångare som tar betalt för ett jobb som man [med rätt intresse och ork] enkelt kan göra på egen hand.

I slutändan kokar det ner till folks oförmåga här på forumet att förstå att alla inte är som en själva. Personerna som har råd att betala för dessa bokningstjänster är också personer som har råd att betala för en business class-biljett om det inte finns bonusplatser tillgängliga, då är det en liten kostnad i sammanhanget för ett stort mervärde. Om SAS skulle försöka sig på att aktivt stänga ner dessa tjänster kommer dessa medlemmar se ett mindre värde av EuroBonus och de dyra kreditkorten, därav en större förlust för SAS.
Att dem dessutom håller på med i mitt tycke oetisk marknadsföring gör bara det hela värre. En fördel med att det finns färre biljetter att boka är att dessa tjänster förhoppningsvis försvinner då det inte finns lönsamhet i att snurra runt det.
Upplever att det är mycket jakt på syndabockar här vilket ofta är fallet när kryphål/hacks upptäcks och stängs ner. Tidigare var det de grekiska guldkorten som man beskyllde för att vattna ur värdet av Star Alliance Gold. Sedan var det EBS-familjerna som man beskyllde för att det var för mycket folk i loungerna på sommaren. Nu är det bokningstjänster och Facebookgrupper som är anledningen till varför det inte finns några bonusplatser. Man kan undra vad nästa syndabock blir. Ironin är att det ofta är samma personer som exploaterar kryphålen och hacken mest som skriker högst och hittar någon att skylla på när de stängs ner.

På samma sätt som att man skulle kalla hantverkare och hemfixare som oetiska bondfångare som tar betalt för ett jobb som man [med rätt intresse och ork] enkelt kan göra på egen hand.
Det är väl många hantverkare som ljuger och håller på med fuskbygge, och de kan man ju kalla oetiska. Jämför det med ”bokningshjälp” som ljuger och kör med falsk marknadsföring, de kan man ju också med all rätt kalla oetiska!

Håller helt med. Borde totalförbjudas hos samtliga bolag.

Är det något bolag som har ett uttrycklig förbud eller bestämmelser kring att bara kontoinnehavaren får boka.

Toppen