I grund och botten skulle jag påstå att majoriteten av de som hänger på BC likt mig själv är hobbyister, folk som har poängsamlande som en hobby. Folk som inte nödvändigtvis har oändligt med egna pengar att spendera eller möjligheten att spendera sin arbetsgivare eller egna bolags pengar. Likaså folk som inte flyger i tjänsten men gärna vill vara en frekvent resenär med diverse okynnesresor och statusjakt. Likt mig själv som åker på mileage run till Washington över påsk för att säkra EBG i ett år till. Tydligen många som blir kränkta av att bli kallade vad vi faktiskt är. Hobbyister.
Majoriteten av de som sitter på stora mängder EuroBonuspoäng får dem som en konsekvens av att de spenderar mycket pengar, antingen för att de är rika och "big spenders" eller för att man råkar äga en byggfirma, fastighetsbolag eller digitalbyrå och kan spendera bolagets pengar på sitt privata kreditkort. I andra hand folk som reser mycket och är vanliga löntagare på storbolag, men som har mer begränsade möjligheter att boka flyg/hotell/utlägg på sina privata kort.
Sentimentet här på forumet är att gruppen som tillskansar sig poängen är de som är mer värdiga och förtjänar bonusresorna, medan de som faktiskt får ihop sina poäng på sättet som det är tilltänkt inte har gjort sig förtjänta då de inte besitter kunskapen eller intresset. Den sistnämnda gruppen är mer benägna att vara delaktiga i en större Facebookgrupp eller ta hjälp av en bokningstjänst för att omsätta sina poäng till business class-resor. Att måla upp dem som syndabockar anser jag om något vara elitistiskt.
Själv är jag i alla fall glad att jag lyckades hugga två business-plåtar till Bali i fredags förra veckan innan den stora nyheten gick ut.