Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Sorrry för dålig stavningskontroll. Vad jag menar är att jag upplevde vissa kommentarerr vi som inte förtjänar att boka bonussresor pg av att vi inte åker/samlar poäng lika mycket som vissa. Därav använde jag uttrycket att vissa tycker att jag (och en massa andra) kan boka en bonusresa vartannat år tots att vi inte "flyger/tjänar poäng på andra sätt" i samma utsträckning som "elitklubben". Kunde säkert använt en bättre liknelse men är rätt säker på att du förstod men var väl en kul kommentar. I vilket fall som helst slipper du dessa oförståeliga/komiska kommentarer från mig i fotsättningen.

Förstår verkligen inte varför du känner dig påhoppad, varken av mig eller någon annan. SAS sätter samma regler för alla och utför ingen gatekeeping över de som bokar awards (annat än att det finns vissa förmåner för Guld/Diamond). Om någon anser sig ha mer rätt att boka awards för att de flygit/köpt/förskingrat till sig poäng på något inbillat ädlare sätt så välkomnar jag dessa att övertyga SAS om hur mycket mer rättrogna de är.

Vore förstås tråkigt att förlora en medlem, tycker mångfald är såna här forums styrka och att olika åsikter håller stället fräscht.

Helt enig, när folk som varken har hög spend eller reser så värst mycket lyckas få ihop tillräckligt med poäng till en bonusresa, då är det något som är fel. Men visst, det blir bra intäkter till SAS.

Det sammanfattar väl majoriteten av hobbyisterna här på forumet?
@JacobGBG Det var nog detta som triggade det, inlägg som andas lite ”elittänk” och att folk som inte är tillräckligt bra borde inte kunna boka bonusresor..

Litet bråk i en sandlåda, vem är mest EB - trogen. Fundamentlisterna vs. Rookiesarna… vem har mest rätt till att boka bonusresan??
Finna bara en sak som räknas, först till kvarn…Så fort det blir ett släpp, hugg! Ni som tvekade, bättre lycka nästa gång! Vet inte om det var så mycket bättre lättare förr… Sedan kan man väl rent generellt säga, med rätt bevakning och rätt beslut så har man en viss fördel..

Last edited:
Poängjagandet är alltid lika spännande - det går upp, det går ner. Minns ni våren 2018 när man kunde boka LH First med Eurobonuspoäng helt vidöppet flera månader framåt? Eller när SQ First från CPH var varje EB-jägares måste? Det kommer dyka upp sweetspots framöver också, men just nu är det lite kyligt där nere på botten

Litet bråk i en sandlåda, vem är mest EB - trogen. Fundamentlisterna vs. Rookiesarna… vem har mest rätt till att boka bonusresan??
Finna bara en sak som räknas, först till kvarn…Så fort det blir ett släpp, hugg! Ni som tvekade, bättre lycka nästa gång! Vet inte om det var så mycket bättre lättare förr… Sedan kan man väl rent generellt säga, med rätt bevakning och rätt beslut så har man en viss fördel..

Scouternas motto är "Var redo! Alltid redo!" - detta bör kanske läggas till som det elfte budordet :)

Poängjagandet är alltid lika spännande - det går upp, det går ner. Minns ni våren 2018 när man kunde boka LH First med Eurobonuspoäng helt vidöppet flera månader framåt? Eller när SQ First från CPH var varje EB-jägares måste? Det kommer dyka upp sweetspots framöver också, men just nu är det lite kyligt där nere på botten

Själv kommer jag alltid hålla det sekundärt till USDMs 100% poängrabatter som innebar att en F biljett till Asien (ToR) med dåtidens dollarkurs gick på ca 12k SEK.

Men du har helt rätt att dessa tillfällen kommer och går. Informationssamhället gör att sweet spots sprids snabbare. Lösningen är inte att bli bittrare utan skarpare och tålamodigare.

I grund och botten skulle jag påstå att majoriteten av de som hänger på BC likt mig själv är hobbyister, folk som har poängsamlande som en hobby. Folk som inte nödvändigtvis har oändligt med egna pengar att spendera eller möjligheten att spendera sin arbetsgivare eller egna bolags pengar. Likaså folk som inte flyger i tjänsten men gärna vill vara en frekvent resenär med diverse okynnesresor och statusjakt. Likt mig själv som åker på mileage run till Washington över påsk för att säkra EBG i ett år till. Tydligen många som blir kränkta av att bli kallade vad vi faktiskt är. Hobbyister.

Majoriteten av de som sitter på stora mängder EuroBonuspoäng får dem som en konsekvens av att de spenderar mycket pengar, antingen för att de är rika och "big spenders" eller för att man råkar äga en byggfirma, fastighetsbolag eller digitalbyrå och kan spendera bolagets pengar på sitt privata kreditkort. I andra hand folk som reser mycket och är vanliga löntagare på storbolag, men som har mer begränsade möjligheter att boka flyg/hotell/utlägg på sina privata kort.

Sentimentet här på forumet är att gruppen som tillskansar sig poängen är de som är mer värdiga och förtjänar bonusresorna, medan de som faktiskt får ihop sina poäng på sättet som det är tilltänkt inte har gjort sig förtjänta då de inte besitter kunskapen eller intresset. Den sistnämnda gruppen är mer benägna att vara delaktiga i en större Facebookgrupp eller ta hjälp av en bokningstjänst för att omsätta sina poäng till business class-resor. Att måla upp dem som syndabockar anser jag om något vara elitistiskt.

Själv är jag i alla fall glad att jag lyckades hugga två business-plåtar till Bali i fredags förra veckan innan den stora nyheten gick ut.

Toppen