Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Och det blir inte bättre av att de i fb-gruppen tävlar om att skrika ut atraktiva bonusresor. Utan en tanke på att det finns de som bevakar dessa resor och lägger ner mycket tid för att få till en resa, istället går de till någon som bokar spontant.
Förtjänar man den mer för att man bevakar den?

Vad mer spelar in i om man förtjänar platserna? Status, poängsaldo, medlemsår?

Ja, jag anser att det ska vara svårt att boka bonusresor! För det så systemet ser ut idag.
Det är väldigt lätt för de flesta att få ihop en hel del poäng, och varför skulle det inte vara det, det är därifrån eurobonus intäkter kommer. För dessa poäng ska man sedan boka mycket atraktiva resor som knappt någon ens tittar på när det ska betalas med pengar. För att den ekvationen skall gå ihop så anser jag att det skall vara svårt att boka de mest atraktiva bonusresorna. Skulle bokning av bonusresor vara enkelt och lättförståeligt, så hade tillgängligheten varit ännu sämre än vad den är nu. För det är väl ingen som tror att de införda begränsningarna vid övergången till SkyTeam var något annat än ett sätt att begränsa tillgängligheten? Och att ringa in för att boka/ändra bonusresor kommer alltid vara ungefär lika svårt som det är nu.

Hachans, varför börjar du svamla om stängda forum och att någon skulle anse sig vara viktig?

Ja, jag anser att det ska vara svårt att boka bonusresor! För det så systemet ser ut idag.
Det är väldigt lätt för de flesta att få ihop en hel del poäng, och varför skulle det inte vara det, det är därifrån eurobonus intäkter kommer. För dessa poäng ska man sedan boka mycket atraktiva resor som knappt någon ens tittar på när det ska betalas med pengar. För att den ekvationen skall gå ihop så anser jag att det skall vara svårt att boka de mest atraktiva bonusresorna. Skulle bokning av bonusresor vara enkelt och lättförståeligt, så hade tillgängligheten varit ännu sämre än vad den är nu. För det är väl ingen som tror att de införda begränsningarna vid övergången till SkyTeam var något annat än ett sätt att begränsa tillgängligheten? Och att ringa in för att boka/ändra bonusresor kommer alltid vara ungefär lika svårt som det är nu.

Hachans, varför börjar du svamla om stängda forum och att någon skulle anse sig vara viktig?
Men varför är tillgängligligheten så mycket bättre hos M&M och One World? Jag har inga problem att hitta vettiga bonus resor till USA över påsk i deras program men med eurobonus är det nästan omöjligt

Men varför är tillgängligligheten så mycket bättre hos M&M och One World? Jag har inga problem att hitta vettiga bonus resor till USA över påsk i deras program men med eurobonus är det nästan omöjligt
Det finns såklart massor av olika skäl till det men en anledning är ju att det är mycket svårare att samla ihop en tillräckligt stor hög med poäng i de programmen. Om det hade varit lika enkelt så hade väl de flesta valt de programmen istället för Eurobonus.
Om Svenska Amex erbjöd alternativet 20p per 100kr till miles & more och 2-4-1 voucher så hade jag haft det kortet istället.

Var frågan ställd till mig? Jag har bara eurobonus!
Men som Fredah redan skrev så har jag svårt att tro att det i något annat program är lika lätt att samla ihop tillräckligt med poäng(man behöver inte ens flyga) för att kunna boka en bonusresa til exempelvis Asien eller USA. Då måste det vara svårt i nästa steg, tillgängligheten och bokningen.

Last edited:

Därför att du agerar som om du har större rätt att boka bonusresor än någon annan, och retar dig på att information finns fritt tillgänglig i öppna forum. Du förespråkar att information ska återhållnas till de som inte förtjänar det - vad nu kriterierna är för det.

Det är lite som det här forumet där det tidigare delades massor av bra tips, men om någon nu delar med sig av något som inte är allmänt känt så stängs det snabbt ner, samtidigt som det repostas i antingen privata chatter/grupper som vissa forumdeltagare har eller i detta forums stängda VIP-del (om den delen fortfarande är aktiv, det vet jag inte).

Därför att du agerar som om du har större rätt att boka bonusresor än någon annan, och retar dig på att information finns fritt tillgänglig i öppna forum. Du förespråkar att information ska återhållnas till de som inte förtjänar det - vad nu kriterierna är för det.

Det är lite som det här forumet där det tidigare delades massor av bra tips, men om någon nu delar med sig av något som inte är allmänt känt så stängs det snabbt ner, samtidigt som det repostas i antingen privata chatter/grupper som vissa forumdeltagare har eller i detta forums stängda VIP-del (om den delen fortfarande är aktiv, det vet jag inte).

Jag visste inte om att topics stängs ner. Och jag är inte del av något hemligt nätverk eller VIP delar av forumet. Däremot är jag en av dom som inte delar med mig lika friskt längre (kring sweetspots) då jag upplever att fler och fler har svårt att hålla saker till en rimlighet och därmed förstör de flesta sweetspots/loopholes.

Så ja, om jag hade blivit inbjuden till ett mer privat forum där alla var överens om att tillsammans försöka bevara sweetspots, så hade jag känt mig bekväm att dela med mig ännu mer.

Ingen av ovanstående har att göra med att jag skulle känna mig mer än någon annan eller liknande.

Last edited:

För att du inte ska missförstå ytterligare en gång, det ska vara lika svårt för alla! Men den som kan mer och anstränger sig mer, kommer även lyckas bättre, precis som det ska vara!

Att man inte längre delar med sig av bra tips förstår jag, för det brukar bara vara en tidsfråga innan dessa skall utnyttjas extremt och "maxas". Vilket då nästan alltid slutar med att möjligheterna förstörs!

För att du inte ska missförstå ytterligare en gång, det ska vara lika svårt för alla! Men den som kan mer och anstränger sig mer, kommer även lyckas bättre, precis som det ska vara!
...
Är det en dygd att anstränga sig?
Om man ställer det på sin spets: Är det bra att det är svårt att hita bonusresor? Vore det dåligt om SAS skapade ett bättre och enklare verktyg för att boka bonusresor?

Toppen