Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

När letar du till CPT? Hittade en del dit med KQ när jag kikade annat.
Letar frekvent en månad framåt ungefär. Vi ska när som helst åka dit för adoption så har inget klart datum utan ligger bara och kollar biljettillgången hela tiden. Hittar ganska mkt till JNB hela tiden men inte mkt till CPT. Blir nog att flyga till JNB och sen köpa biljett till CPT.

• Gilla
Reactions: Gus
För er som bokat sedan alliansskiftet. Vad har erfarenheten varit med "feeder flights"? Kan SAS trolla fram award space på dessa efter behov? Som det ser ut så upplever jag att tillgängligheten på awardsäten är helt ok utifrån skyTeam hubbarna men det är helt tomt med flyg för att faktiskt ta sig till LHR/AMS/CDG.

För er som bokat sedan alliansskiftet. Vad har erfarenheten varit med "feeder flights"? Kan SAS trolla fram award space på dessa efter behov? Som det ser ut så upplever jag att tillgängligheten på awardsäten är helt ok utifrån skyTeam hubbarna men det är helt tomt med flyg för att faktiskt ta sig till LHR/AMS/CDG.
Har ombokat+bokat feederflights från GOT-LHR/CDG. Man verkar ju alltid behöva ha minst ett byte i CPH eller AMS, har också på båda dessa åkt med KLM biz vilket kanske gör det enklare (biz hela vägen ist för biz+plus).

Har ombokat+bokat feederflights från GOT-LHR/CDG. Man verkar ju alltid behöva ha minst ett byte i CPH eller AMS, har också på båda dessa åkt med KLM biz vilket kanske gör det enklare (biz hela vägen ist för biz+plus).
Yes, men kunde du se tillgängligheten online på awardsäte eller var det något som kundtjänst löste under huven?

Jag såg i alla fall awardsäten online på mina feeders till/från ARN - LHR (och JFK - BNA).

Samma för mig. Hittar lätt resor till (på sas hemsida) hubbarna men inte direktflyg. Jag gillar när det inte när direktflyg (så länge det är business) men om man ska iväg långt så har man ju tyvärr inte så många flighter att spela på (max 8).

Upplever att det varit extremt svårt med feeder flights av flera anledningar

- Många i personalen känner inte ens till reglerna, utan hävdar bestämt att det är en resklass per väg oavsett ombokning eller inte. Blir en oändlig diskussion (jag borde bara lägga på)

- Vissa dagar helt soprena, även om man har hela dygnet som spelrum och söker mellan destinatoner som bör ha många alternativ. Hittade exempelvis inte en enda möjlig anslutning LHR-OSL en vanlig dag i juni. Känns helt obegripligt.

- Fick senast nekat pga "most resonable routing" pga fyra segment för att komma till slutdestination i Afrika på utresan (tar gärna två men det finns ju inte?!)

- Vissa (till synes slumpmässiga) feeders går inte att kombinera med bokningen i övrigt för vissa datum, men fungerar på andra datum för identiska segment i övrigt, dvs verkar ej vara knutet till vilka bolag man redan har i bokningen

- Ovan hade kunnat mildras om agenten la ner alla segment oavsett sina interna regler först, för att bekräfta att det faktiskt går att göra en biljett, och sedan dra den tröttsamma, men obligatoriska bokningen av de långa benen i biz för att sedan boka om och lägga på feeders, men det har samtliga jag pratat med vägrat. Har slutat i timlångt samtal för att ändå falla på målsnöret med sista feedern

Som många konstaterat är värdet på poängen just nu väldigt mycket lägre än innan om man inte är sugen på USA eller Karibien, vilket jag inte är. Får hoppas att det blir bättre, men det känns mörkt nu..

- Fick senast nekat pga "most resonable routing" pga fyra segment för att komma till slutdestination i Afrika på utresan (tar gärna två men det finns ju inte?!)
Upplever att SAS blivit hårdare på detta både vad gäller Skyteam awards och sas awards. Fick t.ex. inte åka ARN-OSL-CPH-XXX på en SAS award. Jämfört med vad jag flera ggr bokat med Star Alliance tidigare är det inte ens en omväg i jämförelse... Tidigare berodde mycket på vem man pratade med men nu är min uppfattning att "EuroBonus-avdelningen" säger stopp vid biljettering.

Toppen