Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Försöker hitta en bonusresa från GOT till Santiago Chile. Antingen med AF från Paris, alternativt SAS+Delta via Atlanta. Men hur får jag till bonusresan med 2 för 1? Kommer inte långt på SAS hemsida.
Precis på samma sätt som senaste åren, du ringer in. Men hittar du inte flygen online är det ju risk att det inte finns platser.

Liten update från dagens äventyr:
- har utresa arn-ams-las
- hittade hemresa med Virgin lax-lhr på sas.se
- ringde sas (på samma nummer jag gjort otaliga gånger förut) o får svaret att jag ska ringa ett annat nr
- ringer det andra numret o får svaret att jag måste ringa ett annat nummer, som visade sig vara precis samma jag precis ringde
- agent 1 säger att han inte vet hur amex-checkar funkar och jag blir on hold, sen bryts samtalet
- ringer igen. Agent 2 sätter mig on hold och säger sen att det inte längre är tillåtet att att ta hemresa från annan stad i samma zon.
- ringer igen. Agent 3 upprepar agent 2:s svar. ”Går inte att flyga hem från LAX om du flyger till LAS. Det går heller inte att sätta LHR som slutdestination om resan börjar från ARN. Nya regler”.
(Jag förstår att jag kan boka denna som separat resa, men vill såklart helst få in den på samma.)

Är det här något nytt? Förut har iaf jag kunnat göra såna bokningar utan problem.
Jag har en liknande situation. Samma utresa, dvs arn-ams-las. Hittar las-lax-lhr som hemresa. Den första agenten pratar engelska och kan inte hitta hemresan alls trots att den finns att hitta med SAS egna verktyg. Hon vägrar även att boka om hemresan till lax-cph eller sfo-cph för att det inte finns några business-biljetter att ta feeder-flight den sista vägen cph-arn. Det finns enbart plus där så därför så kommer det aldrig vara möjligt menar hon trots att jag gjort exakt så flera gånger tidigare (med SAS så detta är ju helt oberoende av allians).

Provar att ringa om och den här gången så är det nästan omöjligt att kommunicera med agenten för att hon flera gånger börjar prata tyska istället för engelska. Jag påminner två gånger att jag inte kan tyska, men då hennes engelska är så pass bristfällig så kommer vi inte någonstans alls i ärendet.

Den tredje gången jag ringer in (ca 45 min kötid för varje gång kan tilläggas) så får jag en svensk agent som är betydligt bättre än tidigare agenter. Han gör verkligen allt i sin makt, men kan inte hitta den första resan hem dvs las-lax. Jag förklarar att det inte är någon fara, den betalar jag själv om han bara kan fixa lax-lhr och helst om han kan lägga till en feederflight hem till Arlanda vore toppen. Samma sak där - inte en flight hem till Arlanda finns som bokningsbar, även om han söker på nästkommande dag. Jag bestämmer mig ändå för att ta lax-lhr och sedan köpa den sista resan själv vilket han fixar. Värt att nämna här är att han säger till mig att det nästan är omöjligt för honom som agent att hålla reda på alla regler som gäller vid bonusbokningar för de får nya direktiv nästan dagligen.

Det enda som är lite konstigt är när jag nu tittar på bokningen på SAS-sidan så står alla resor som utresor och ingen som hemresa. Hoppas verkligen att det inte kommer att ställa till det för mig längre fram bara...

Det är ju möjligt att du nu kan lägga till dina feeders nu som en ombokning. Eller hur fungerar det med feeders? Men att det inte går att lägga in direkt när du gör hela bokningen, men kanske det ni försökte också?

Har också varit med om att de inte hittar resor som finns på SAS egna sökmotor, är märkligt.

• Gilla
Reactions: Gus
Hittar bonusresa via awardfares och SAS hemsida. På hemsidan kommer felmeddelande upp ringer in och får förklarat för mig att man ej kan boka en bonusresa om det är mer än 330 dagar till avresa.

Är detta nytt?
Har bokat tidigare med Star alliance mer än 330 dagar innan...

Jag fastnade också i "det måste finnas business på alla ben i resan för att det ska gå att boka business class"-problemet här idag vid inringning. Tre olika kundservicemedarbetare och samma eller liknande svar från alla tre. Nu har jag gett upp men är det så fortfarande? Jag trodde de hade lättat på de där restriktionerna nu men allmänt verkar det lite rörigt med Skyteam-poäng-bokningar fortfarande kan man kanske konstatera. Bokningen i fråga är en Arlanda-London/Manchester-Atlanta-Mexiko. Där London eller Machester till Atlanta finns i business enligt SAS-söksida men inte övriga delar.

Jag fastnade också i "det måste finnas business på alla ben i resan för att det ska gå att boka business class"-problemet här idag vid inringning. Tre olika kundservicemedarbetare och samma eller liknande svar från alla tre. Nu har jag gett upp men är det så fortfarande? Jag trodde de hade lättat på de där restriktionerna nu men allmänt verkar det lite rörigt med Skyteam-poäng-bokningar fortfarande kan man kanske konstatera. Bokningen i fråga är en Arlanda-London/Manchester-Atlanta-Mexiko. Där London eller Machester till Atlanta finns i business enligt SAS-söksida men inte övriga delar.
Samma fråga till dig, hade du bokat de långa benen redan? Undrar om feeders bara går att göra via ombokningar.

Det står ju i villkoren ”befintliga bonusbokningar”

• Vårt Customer Service-team kan hjälpa medlemmar med att lägga till anslutningsflyg (inklusive flygningar i en annan bokningsklass) på befintliga bonusbokningar hos partnerflygbolag om den ursprungliga bokningens pris inte ändras (inrikes eller bokning i samma geografiska zon) och om bokningen görs i samma eller en lägre bokningsklass jämfört med den ursprungliga bokningen.

Samma fråga till dig, hade du bokat de långa benen redan? Undrar om feeders bara går att göra via ombokningar.

Det står ju i villkoren ”befintliga bonusbokningar”

• Vårt Customer Service-team kan hjälpa medlemmar med att lägga till anslutningsflyg (inklusive flygningar i en annan bokningsklass) på befintliga bonusbokningar hos partnerflygbolag om den ursprungliga bokningens pris inte ändras (inrikes eller bokning i samma geografiska zon) och om bokningen görs i samma eller en lägre bokningsklass jämfört med den ursprungliga bokningen.
Anslutningsflygen och hela paketet var redan bokat den här gången men frågan gällde om man skulle kunna uppgradera till business på en av benen mitt i som det fanns bonusplatser i business på. Men det verkar inte görbart med andra ord utan att boka av allt och boka om på nytt. Men jag tror det var det de kikade på också. Men då måste kanske jag boka först och sen får de boka tilläggen igen. Rörigt. Högt på önskelistan står nog ett bokningssystem som kan hantera mixade klasser lite smidigare känner jag.

I det här fallet fick jag boka de långa benen själv först för de hittade inte kundservicemedarbetaren jag ringde till. Men just då fanns det bara i ekonomiklass. Nu finns det in business på samma flyg. Men att uppgradera utan att pilla och bråka med resten av bokningen verkar inte görbart för närvarande alltså.

Det enda som är lite konstigt är när jag nu tittar på bokningen på SAS-sidan så står alla resor som utresor och ingen som hemresa. Hoppas verkligen att det inte kommer att ställa till det för mig längre fram bara...

Borde inte vara att problem. Liknande hände mig förra veckan där hem/utresa inte angavs enligt hur jag faktiskt bokade resan, det hade dock ingen påverkan på själva färden annat än att jag fick be gate på sista leg att printa BC åt mig.

Hittar bonusresa via awardfares och SAS hemsida. På hemsidan kommer felmeddelande upp ringer in och får förklarat för mig att man ej kan boka en bonusresa om det är mer än 330 dagar till avresa.

Är detta nytt?
Har bokat tidigare med Star alliance mer än 330 dagar innan...
Hade liknande problem med att boka bonusresa (i mitt fall Garduda i Business Class) men det visade sig sedan vara ett problem med min AMEX 2-4-1. När jag bokade economy funkade det och även när jag bokade business utan voucher, så jag löste det genom att boka business utan voucher (funkar ju om man har tillräckligt med poäng) och bad kundtjänst att lägga till vouchern i efterhand. Det funkade för mig (mer än 330 dagar till avgång) men det är inte säkert att du har samma problem givetvis.

Toppen