Samma för mig nu och även igår när jag var inne.Är sökmotorn helt buggad för andra också eller är det bara för mig? Stora flygplan över skärmen etc
Känns som att galenskaperna på SAS inte vet några gränser när man hittar på nya dumma regler dagligen.
Senaste nytt från SAS. Om du har bokat en bonusresa med Virgin Atlantic t.ex LHR-JFK-LHR tur och retur online, sedan ringt in och lagt på feeder flights från Stockholm (betalat change fee) och sedan vill boka om till ett tidigare eller senare flyg på ARN-LHR. En ganska enkel ombokning vid första anblick då man endast väljer att ändra tid på ett flyg.
Tydligen inte så enkelt. Enligt SAS så måste man göra ombokningen i flera steg.
Ursprunglig bokning: LHR-JFK-LHR
Ombokning 1: ARN-LHR-JFK-LHR-ARN change fee + refund av UKAPD
Ombokning 2: ta bort feeder segmenten så att resan bokas om till LHR-JFK-LHR, change fee + betala nya skatter inkl UKAPD
Ombokning 3: Lägga tillbaka feeders, samma feeder på hemresan men ett nytt flyg på utresan (dvs flyget som man ursprungligen ville ändra på). Change fee + refund av UKAPD.
Risken under hela processen är att bonusplatser försvinner eller inte längre kan kombineras på samma bokning.
Att en relativt enkel ombokning (byta ARN-LHR till ett tidigare eller senare flyg) görs ett heldagsjobb har jag svårt att se logiken bakom. Kostnaden i arbetstid för agenterna och backoffice lär kosta mer än ändringsavgifterna på 150kr. Om SAS avsikt är att mjölka kunderna på pengar, varför inte höja avgiften till 300kr.
Flera agenter på kundtjänst som kommit med beskedet efter att ha konfererat med sin interna support.Är källan 1 person på kundtjänst eller har det kommunicerats officiellt?
Hade precis samma erfarenhet när jag skulle boka om resorna i fredags och måndags tog 1,5 dag totalt...Känns som att galenskaperna på SAS inte vet några gränser när man hittar på nya dumma regler dagligen.
Senaste nytt från SAS. Om du har bokat en bonusresa med Virgin Atlantic t.ex LHR-JFK-LHR tur och retur online, sedan ringt in och lagt på feeder flights från Stockholm (betalat change fee) och sedan vill boka om till ett tidigare eller senare flyg på ARN-LHR. En ganska enkel ombokning vid första anblick då man endast väljer att ändra tid på ett flyg.
Ombokning 2: ta bort feeder segmenten så att resan bokas om till LHR-JFK-LHR, change fee + betala nya skatter inkl UKAPD
Ombokning 3: Lägga tillbaka feeders, samma feeder på hemresan men ett nytt flyg på utresan (dvs flyget som man ursprungligen ville ändra på). Change fee + refund av UKAPD.
Risken under hela processen är att bonusplatser försvinner eller inte längre kan kombineras på samma bokning.
Att en relativt enkel ombokning (byta ARN-LHR till ett tidigare eller senare flyg) görs ett heldagsjobb har jag svårt att se logiken bakom. Kostnaden i arbetstid för agenterna och backoffice lär kosta mer än ändringsavgifterna på 150kr. Om SAS avsikt är att mjölka kunderna på pengar, varför inte höja avgiften till 300kr.
Du borde ju kunna först boka CDG-TYO och boka om med feeder GOT-CDG-TYO och sedan lägga på hemresan. Blir ju iofs extra 150kr för ombokning.Funderade på följande, kan man boka ex TYO-CDG sen ringa och lägga på CDG-GOT. TYO-CDG-GOT finns inte när man söker, så blir att lägga till den som feeder.
För att sedan lägga på GOT-CDG-ICN så man får en t/r open jaw.
Kan ju inte boka TYO-CDG + ICN-CDG-GOT pga double open jaw.
Ja, det är frustrerande med alla förändringar, nya regler hela tiden. Man undrar till vilken nytta. Första 2 veckorna i september gick det ju att göra vad som helst, likadant när de införde "lägga på feeder flight", det gick jättebra i 1-2 veckor, sen kom nya regler och allt är så krångligt. Kommer man fram till en agent som verkar veta vad den pratar om, så är det ändå nåt tekniskt strul "systemet buggar idag", sedan får man ringa 5 ggr till för att hitta en agent som vill försöka lösa, vad som förr var väldigt enkla ombokningar. Du som ringer professionellt, hur orkar du?! Som glad amatör är jag så trött på detta.Känns som att galenskaperna på SAS inte vet några gränser när man hittar på nya dumma regler dagligen.