Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Kanske inte så höga avgifter per person, men någon typ av avgift om det betyder bättre tillgänglighet, kanske i kombination med höjda poängpriser(och då inte en fördubbling likt Vietnam Airlines).
SAS införde ju en avgift som skulle förbättra tillgängligheten, och utan att ha jämfört tillgängligheten före och efter så är min gissning att de 750kr gav noll effekt på de populära destinationerna.
Effekt har det nog givit, färre som bokar upp direkt vid släpp på ren spekulation. Dessa biljetter bokas istället upp av de som inte hängde på låset inom några timmar.

SAS sitter ju på facit, men innan var det ju 60-70% av alla avbokningar som avbokades om jag kommer ihåg rätt. Den siffran har förhoppningsvis gått ner.

Det görs nog en del bokningar i spekulationerna fortfarande, 750 kronor är ändå billigt för flexibiliteten.

T
Effekt har det nog givit, färre som bokar upp direkt vid släpp på ren spekulation. Dessa biljetter bokas istället upp av de som inte hängde på låset inom några timmar.

SAS dotter ju på facit, men innan var det ju 60-70% av alla avbokningar som avbokades om jag kommer ihåg rätt. Den siffran har förhoppningsvis gått ner.

Det görs nog en del bokningar i spekulationerna fortfarande, 750 kronor är ändå billigt för flexibiliteten.
Ja, precis, har för mig det var ganska stor skillnad på tillgängligheten till det positiva. Minns jag rätt var det nån som tagit fram statistik med hjälp av awardhacks.

SAS sitter ju på facit, men innan var det ju 60-70% av alla avbokningar som avbokades om jag kommer ihåg rätt. Den siffran har förhoppningsvis gått ner.

Det SAS sa var att det var 60-70% awards som bokades om eller av, och en stor del relativt nära inpå avgång. Med tanke på hur bokningar gick till under star-eran så är jag inte alls förvånad över den siffran när man slår ihop de två kategorierna. En bokning i Lufthansa F brukade väl innebära minst två ombokningar. LHG via Wien minst en ombokning etc.

Jag tar mycket lätt på den siffran.

Det verkar vara lite si och så med det här leg-for-leg. En bekant ringde in och stod på sig, efter lite dividerande så gick de visst att lägga på en resa som inte gick att söka sig fram till på sökmotorn hela vägen utan gick bara att hitta om man sökte ben för ben.
Skulle tro att denna begränsningen endast är SAS påhitt för att lugna ned bonusbokningarna...

Update:
- Chatflights Plus är värdelöst. De svarar att inget finns. I nyhetsbrevet skriver de att de bokat awardbiljetter till Malaga för 2 pers - wow ;)
- 5 min efter meddelandet från Chatflights hittar jag själv några biljetter till USA (under intervallet som Chatflights sa var kört). Bokade direkt.
- Ser något bättre ut nu än innan och under helgen. Hoppas på vidare förbättring.

Hur var det nu, är business till Asien med AF och KLM blockat? Hittar lite ströplatser i business till Afrika, Karibien och Sydamerika men inte till Asien...

Toppen