Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Eftersom att Japans flygbolag är *A och OW så är det väl ganska naturligt. Kollat till ICN?
om du tittar på skärmdumpen kommer du att se att Lufthansa är gruppen som har dessa flygplan med lediga platser.
ANA släppte inte så mycket ändå.
Genom att söka på VIE och sedan lägga till ben i Skandinavien i efterhand blev det oftast stor tillgänglighet i Business till Tokyo, Sydkorea, Hong Kong och USA med LH-gruppen. Jag har i alla fall lyckats hitta platser for 4 till jul, höst, påsk och sommarlov de senaste 2 åren.
Samma sak med Avianca, mestadels fanns 9 platser tillgängliga om du ansökte via LHR, BCN eller MAD.
Så länge man kunde knepen och hade möjlighet att boka ben för ben var platserna ganska öppna.

Måste erkänna att det också fanns lite i *A om man sökte Skandinavien-Långdistans destination

Jag måste också erkänna att det var bra tillgänglighet i på CDG-ICN med AF fram till sommaren de första två veckorna SAS var i Skyteam, jag höll stenkoll på det då jag hoppades kunna ändra resan jag har bokat med Lufthansa till en ST-resa.
Men efter ~12. I september gjorde SAS en förändring med inventering, efter detta datum hittar jag inga platser i C alls.
 
Att det var bra tillgänglighet sista åren inom Star Alliance kan vi nästan uteslutande tacka Wien för, utan den möjligheten hade det varit extremt svårt att hitta något förutom med Turkish och Ethiopian typ.

Varför Lufthansa tillät alla resor via Wien låter jag vara osagt, men tanken var nog inte att skandinaver skulle boka dessa. Innan pandemin fanns inte det tricket, men då var det en annan värld att leva i också.
 
om du tittar på skärmdumpen kommer du att se att Lufthansa är gruppen som har dessa flygplan med lediga platser.
ANA släppte inte så mycket ändå.
Genom att söka på VIE och sedan lägga till ben i Skandinavien i efterhand blev det oftast stor tillgänglighet i Business till Tokyo, Sydkorea, Hong Kong och USA med LH-gruppen. Jag har i alla fall lyckats hitta platser for 4 till jul, höst, påsk och sommarlov de senaste 2 åren.
Samma sak med Avianca, mestadels fanns 9 platser tillgängliga om du ansökte via LHR, BCN eller MAD.
Så länge man kunde knepen och hade möjlighet att boka ben för ben var platserna ganska öppna.

Måste erkänna att det också fanns lite i *A om man sökte Skandinavien-Långdistans destination

Jag måste också erkänna att det var bra tillgänglighet i på CDG-ICN med AF fram till sommaren de första två veckorna SAS var i Skyteam, jag höll stenkoll på det då jag hoppades kunna ändra resan jag har bokat med Lufthansa till en ST-resa.
Men efter ~12. I september gjorde SAS en förändring med inventering, efter detta datum hittar jag inga platser i C alls.

Min bild är också att det är natt o dag nu jämfört med typ 2v sen. Fanns jättemycket till sekundära USA-destinationer, typ Salt Lake City och Las Vegas. Nu inget. Jag har haft stenkoll på awards till USA i 10 år och har aldrig varit med om något liknande som det är just nu med Skyteam. Nattsvart.
 
Att det var bra tillgänglighet sista åren inom Star Alliance kan vi nästan uteslutande tacka Wien för, utan den möjligheten hade det varit extremt svårt att hitta något förutom med Turkish och Ethiopian typ.

Varför Lufthansa tillät alla resor via Wien låter jag vara osagt, men tanken var nog inte att skandinaver skulle boka dessa. Innan pandemin fanns inte det tricket, men då var det en annan värld att leva i också.

Hence att jag ställt frågan till Chatflight. Har extremt lågt ställda förväntningar och tycker att deras tjänst är både värdelös och irriterande, men om det finns nåt knep liknande VIE kanske de kan hitta det.
 
Min bild är också att det är natt o dag nu jämfört med typ 2v sen. Fanns jättemycket till sekundära USA-destinationer, typ Salt Lake City och Las Vegas. Nu inget. Jag har haft stenkoll på awards till USA i 10 år och har aldrig varit med om något liknande som det är just nu med Skyteam. Nattsvart.
Som sagt, mer eller mindre allt till USA drogs tillbaka för någon vecka sedan. Utgår ifrån att det inte är något permanent utan att något måste lösas "på baksidan" först.

Det finns väl awards om du bokar med FB eller Virgins program? Så det är väl inte skyteam som är problemet?
 
Hence att jag ställt frågan till Chatflight. Har extremt lågt ställda förväntningar och tycker att deras tjänst är både värdelös och irriterande, men om det finns nåt knep liknande VIE kanske de kan hitta det.
Om det kommer ett nytt Wien trick lär vi märka det rätt snabbt. Ännu har inget sådant kommit vad jag noterat.
 
Som sagt, mer eller mindre allt till USA drogs tillbaka för någon vecka sedan. Utgår ifrån att det inte är något permanent utan att något måste lösas "på baksidan" först.

Det finns väl awards om du bokar med FB eller Virgins program? Så det är väl inte skyteam som är problemet?

Ingen aning om FB/Virgin, men min issue med Skyteam är att jag med Star Alliance hade väldigt många alternativ och alltid kunde trixa ihop nåt leg-för-leg pga alla bolag och destinationer. Till USA kunde man ju åka med (SAS och) United, Air Canada, Lufthansa, Swiss, Austrian, Brussels, LOT, TAP, Turkish (som jag åkt JÄTTEMYCKET med och verkligen gillar), och säkert nån annan som jag inte testade. Under 10 år misslyckades jag aldrig med att komma dit jag ville i business med *a awards via Sas. Bokstavligen aldrig. Med Skyteam finns Virgin (som jag tycker är riktigt kassa, iaf med deras herringbone-stolar), AF/KLM, Delta, och…? Delta släpper väl inget i Delta One så i praktiken Virgin och AF/KLM. En enorm försämring, IMHO. Men om AF/KLM inte har blackout över sommar, jul och påsk, och man får boka leg-för-leg igen, ja då funkar det ju :)
 
Hence att jag ställt frågan till Chatflight. Har extremt lågt ställda förväntningar och tycker att deras tjänst är både värdelös och irriterande, men om det finns nåt knep liknande VIE kanske de kan hitta det.
Har du hyfsad koll och ett stort intresse själv för att boka bonusresor så bör du inte lägga en millisekund av din tid på Chatflights. Att kalla tjänsten för värdelös och irriterande är dock att ta i. Tjänsten är inte till för nördarna som har koll på bonusresor. Den är till för de som varken har tid eller intresse att söka och boka bonusresor och gärna betalar en slant för att låta någon annan göra jobbet.
 
Ingen aning om FB/Virgin, men min issue med Skyteam är att jag med Star Alliance hade väldigt många alternativ och alltid kunde trixa ihop nåt leg-för-leg pga alla bolag och destinationer. Till USA kunde man ju åka med (SAS och) United, Air Canada, Lufthansa, Swiss, Austrian, Brussels, LOT, TAP, Turkish (som jag åkt JÄTTEMYCKET med och verkligen gillar), och säkert nån annan som jag inte testade. Under 10 år misslyckades jag aldrig med att komma dit jag ville i business med *a awards via Sas. Bokstavligen aldrig. Med Skyteam finns Virgin (som jag tycker är riktigt kassa, iaf med deras herringbone-stolar), AF/KLM, Delta, och…? Delta släpper väl inget i Delta One så i praktiken Virgin och AF/KLM. En enorm försämring, IMHO. Men om AF/KLM inte har blackout över sommar, jul och påsk, och man får boka leg-för-leg igen, ja då funkar det ju :)
Jag räknar dagarna tills AF-KL, Virgin och Delta presser SAS att implementera en avgift på 3000+ SEK för enkelriktad business class-biljettplats på AF-KL, Virgin och Delta-flyg från Europa till USA. Då kommer tillgängligheten att "förbättras". :(
 
Toppen