Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Jag sökte St Martin och hittade en hel del tillgänglighet från mitten på Augusti tex.

Det är något knas med Awards till USA ned AF/KLM just nu, men Karibien finns och sägs även finnas till Asien.

Har ingen koll på när awards släpps men tror det är som i Star Alliance, dvs 330-360 dagar innan typ. Har även noterat att det är blackout eller tomt på awards under sommaren på många destinationer, St Martin fanns inget under juli men väl mitten på Augusti. Ska man till Karibien får man dock hålla lite koll på när det är orkan säsong.
Min upplevelse också soprent med Awards till Nordamerika med AF/KLM och då har jag sökt rätt intensivt

Okej. Enklare om alla som behöver hjälp att hitta flighter använder mallen som vi brukade.

Jag behövde inte hjälp att boka en specifik resa, jag gnällde över att jag inte hittade några biljetter över huvud taget till något ställe. Om regelverket om att inte boka leg-för-leg och blanda kabinklass kvarstår, och Skyteam likt SAS har blackout över sommar och jul, tycker jag att programmet blivit tämligen värdelöst. Det jag fått bra värde på är businessbiljetter över högsäsong, var t.ex. i Maldiverna förra julen (och kommer åka tillbaka dit vintern 2025, med eller utan award) :).

(PS, ifall det inte framgick av inlägg nr 1, det jag primärt använder poängen till är business till USA. Var i IAD förra veckan, ska till MIA i nov, DFW över jul, ATL i mars, LAX över påsk, och DEN sommaren 2025. Sen typ Dubai, Maldiverna/Sri Lanka, Sydafrika och lite till.)

Aha! Även nu med nya reglerna om att inte blanda kabinklass o boka leg-för-leg?
>90% av mina bokade bonusresor de senaste 10 åren har bokats leg-för-leg Med ombokning via tel.

Lade så sent som i måndags till GOT-CPH i Plus till CPH-AMS-NRT (med married segments) utan bekymmer. Men jag tolkar det som att det krävs tillgänglighet med SAS. Hade det funnits något ST-alternativ hade jag inte fått lägga till det.

Jag behövde inte hjälp att boka en specifik resa, jag gnällde över att jag inte hittade några biljetter över huvud taget till något ställe. Om regelverket om att inte boka leg-för-leg och blanda kabinklass kvarstår, och Skyteam likt SAS har blackout över sommar och jul, tycker jag att programmet blivit tämligen värdelöst. Det jag fått bra värde på är businessbiljetter över högsäsong, var t.ex. i Maldiverna förra julen (och kommer åka tillbaka dit vintern 2025, med eller utan award)
Det var samma regler inom *A. Och det gick inte att boka längre än 330 dagar framåt då heller.

Tror jag också, men paniken kom när jag gick tillbaka i tiden i sökmotorn. För ca 2v sen hittade jag rätt mycket med t.ex. KLM till Salt Lake City. Har för mig att det var första veckan i sept 25 eller slutet av aug.
Award travel space in business class across the Atlantic for this month and next month is the worst that I have ever seen it. The issue is not limited to SkyTeam either, as it’s the same sort of thing with Star Alliance award travel space too. Airlines have become more aggressive in selling upgrades for money, and the peak season for leisure trips in business class has gotten longer than it used to be. Could be an ongoing factor for 2025 travel dates too when trying to use points.

Det var samma regler inom *A. Och det gick inte att boka längre än 330 dagar framåt då heller.

SAS har väl varit 330 dagar, många *A var lite längre (typ 350-355 dagar, var min bild). Jag har bokat massa bonusresor senaste månaderna med Lufthansa, LOT och Turkish med mer än 330 dagar ut. För både DEN och DFW gjorde jag som jag brukade göra, sökte T.ex. VIE-DEN direkt när det släpptes. Kollade dag för dag genom awardhacks. Bokade direkt när det släpptes, VIE-FRA-DEN. Väntade till hemresa släpptes, ringde då in och bokade DEN-FRA-VIE. Så fort det var klart ringde jag in igen och bokade om VIE-FRA, FRA-VIE till ARN-FRA, FRA-ARN. Så var det klart. Har alltid hängt på låset, så att säga. Har aldrig fått nekat att mixa kabinklasser eller ändra leg-för-leg, och har aldrig bokat en resa som man fick upp genom att söka ARN-slutdestination (eller i mitt exempel ens genom att söka FRA-slutdestination) ;)

På vilket sätt menar du att det var samma regler inom *A? Fattar inte. Leg-för-leg fick man boka, fanns ingen blackout över jul o sommar med många *a-bolag, och man kunde kombinera kabinklasser i värsta fall. Hänger inte alls med?

Vad söker du för rutt då? Jag får bara upp at det inte går att boka med poäng till SXM när jag försöker...
Finns hur mycket som helst från mitten på Augusti typ
Screenshot_20240928_100332_Chrome.jpg

Toppen