Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Förlåt men har svårt att se hur en person som har 4 elite kort, 2 platinum och troligtvis en spend på 5-10 mkr (givet att du drar in 1-2m poäng per år) bry sig om bonusresor i business…
Jag har inte svårt att se det. En nära släkting till mig lägger ut cirka 2 till 4 miljoner USD i utgifter på sitt Amex Centurion-kort varje år (ett konto som vi brukade dela i flera år). Han bryr sig om vilket värde han får från poängen och sina många kredit-/betalkort. Han betalar också ibland andra för att jaga bonus rymme åt honom; och det betyder ibland att han använder Amex-poängen för att köpa en vanlig betald biljett i affärsklass och sedan bara lever med den. Men han lever bara med det efter att han blivit av med sina Delta-flygbolags kreditkort på grund av det dåliga värdet han fick från Delta Air Lines American Express-kort. [Delta är mycket dåliga på prissättning av bonus rymme för personer som oss: boka oftast våra resplaner inom 0-2 veckor från resedatumet.]

Den första av amerikanerna från Forbes rikaste lista som tog in mig för att få råd fick oss att stanna på McDonalds på väg till ett av hans mycket dyra hem. Förutom mina reskamrater och de som kände honom väl, var det ingen annan som ville tro att det var där vi fick mat. Ungefär samma sak med vissa människor när det kommer till lojalitetsprogrampoäng.

Last edited:
Jag har inte svårt att se det. En nära släkting till mig lägger ut cirka 2 till 4 miljoner USD i utgifter på sitt Amex Centurion-kort varje år (ett konto som vi brukade dela i flera år). Han bryr sig om vilket värde han får från poängen och sina många kredit-/betalkort. Han betalar också ibland andra för att jaga prisutrymme åt honom; och det betyder ibland att han använder Amex-poängen för att köpa en vanlig betald biljett i affärsklass och sedan bara lever med den. Men han lever bara med det efter att han blivit av med sina Delta-flygbolags kreditkort på grund av det dåliga värdet han fick från Delta Air Lines American Express-kort. [Delta är mycket dåliga på prissättning av utrymme/belöning för personer som oss: boka oftast våra resplaner inom 0-2 veckor från resedatumet.]

Den första av amerikanerna från Forbes rikaste lista som tog in mig för att få råd fick oss att stanna på McDonalds på väg till ett av hans mycket dyra hem. Förutom mina reskamrater och de som kände honom väl, var det ingen annan som ville tro att det var där vi fick mat. Ungefär samma sak med vissa människor när det kommer till lojalitetsprogrampoäng.

Ja, min bild är att många personer som är avsevärt rikare än jag lägger mångdubbelt fokus på att maxa poäng och awards :) Delta Skypesos är väl i princip helt värdelöst numera? Är väldigt förvånad, och lite imponerad, över hur de fått så många amerikaner att skaffa cobrandade Amexkort och committa till Skymiles, fast det kanske är lite samma sits som vi är i med SAS? Om du bor i Atlanta och reser mycket har du nästan lika få alternativ som du har i Sverige med SAS… :(

Något jag kan fundera på är om man verkligen kommer att spendera så mycket tid och resurser på att ”lösa” nuvarande problem. Eller om man istället försöker fasa ut EuroBonus snabbare till förmån för Flying Blue. Finns väl egentligen inget som förhindrar det även fast AF/KLM inte kan gå upp i ägande förrän om ett par år.

Något jag kan fundera på är om man verkligen kommer att spendera så mycket tid och resurser på att ”lösa” nuvarande problem. Eller om man istället försöker fasa ut EuroBonus snabbare till förmån för Flying Blue. Finns väl egentligen inget som förhindrar det även fast AF/KLM inte kan gå upp i ägande förrän om ett par år.

Befarar detsamma. Enda jag tror kan lösa situationen kortsiktigt är om a) Amex blir ”arga” och trycker på rejält, och/eller b) tillräckligt många Pandion/Diamond klagar o minskar resemönstret. Båda verkar relativt osannolika, IMHO.

Hoppas att mitt ”det var kul så länge det varade” kommer bytas ut mot mer optimism de kommande månaderna, men det känns skakigt med stort S nu.

Så här såg det ut til/från Osaka och Tokyo med Star nästa sommar. Det var tillgänglighet nästan varje dag utöver vad som visas på skärmdumpen också, nästan 8 platser i Business varje dag.Var tvungen att ringa och lägga till ett ben till/från VIE, men det fanns åtminstone platser. Jag beställde 4 nästa sommar och är glad över det nu. Hittar inget med SkyteamVisa bifogad bild 157490
Eftersom att Japans flygbolag är *A och OW så är det väl ganska naturligt. Kollat till ICN?

Jag har inte svårt att se det. En nära släkting till mig lägger ut cirka 2 till 4 miljoner USD i utgifter på sitt Amex Centurion-kort varje år (ett konto som vi brukade dela i flera år). Han bryr sig om vilket värde han får från poängen och sina många kredit-/betalkort. Han betalar också ibland andra för att jaga bonus rymme åt honom; och det betyder ibland att han använder Amex-poängen för att köpa en vanlig betald biljett i affärsklass och sedan bara lever med den. Men han lever bara med det efter att han blivit av med sina Delta-flygbolags kreditkort på grund av det dåliga värdet han fick från Delta Air Lines American Express-kort. [Delta är mycket dåliga på prissättning av bonus rymme för personer som oss: boka oftast våra resplaner inom 0-2 veckor från resedatumet.]

Sometimes I have a really hard time understanding your google translate, did you just say that you use hang out with Warren Buffet?

Sometimes I have a really hard time understanding your google translate, did you just say that you use hang out with Warren Buffet?
Nej. Men det finns några andra miljardärer. [Men en av Warren Buffets potentiella efterträdare var ganska nära att få en svensk svärdotter innan mannens föräldrar sa nej.]

Även de rika kan vara selektiva i var de hitta värde med “mass market products” och andra saker.

[Jag ska försöka förbättra mitt spel över Google Translate. Många av dess misstag är också uppenbara för mig. :)]

Last edited:
Eftersom att Japans flygbolag är *A och OW så är det väl ganska naturligt. Kollat till ICN?
Korean Air är inte generös med bonusbiljetter tillgång i businessklass för flygningar mellan USA och Korea med poäng från partnerflygbolagens program. Kanske bättre lycka för flygningar mellan Europa och Korea? Kan inte vara mycket värre än USA-Korea.

Nej. Men det finns några andra miljardärer. [Men en av Warren Buffets potentiella efterträdare var ganska nära att få en svensk svärdotter innan mannens föräldrar sa nej.]

Även de rika kan vara selektiva i var de hitta värde med “mass market products” och andra saker.

[Jag ska försöka förbättra mitt spel över Google Translate. Många av dess misstag är också uppenbara för mig. :)]

It’s probably their mindset and mentality that got them rich in the first place.

Why change a winning lifestyle?

• Gilla
Reactions: hco
Toppen