Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Sitter och kikar på GOT-LPA bla.
Icke tillgång på bonusresor när jag väljer SAS.

Väljer jag att i samma app söka på partner airlines får jag upp stort urval av poäng/bonusresor med …. Trumvirvel: just SAS, bara det att då funkar ju inte ex Fly Premium och priset är högre (Partner Award). :(

Sitter och kikar på GOT-LPA bla.
Icke tillgång på bonusresor när jag väljer SAS.

Väljer jag att i samma app söka på partner airlines får jag upp stort urval av poäng/bonusresor med …. Trumvirvel: just SAS, bara det att då funkar ju inte ex Fly Premium och priset är högre (Partner Award). :(
SAS hemsida är buggig, men om du ringer in ska du få rätt pris och ingen telefonavgift.

Detsamma gäller GOT-ARN/CPH, utmaningen är dock att få sökfunktionen att få ihop detta med ett longhaul ben om man inte kan boka ben-för-ben. Även när tillgänglighet finns upplever jag ytterst sällan att kopplingen görs.

Oki, det problemet har jag sällan haft. SAS plus har i stort sätt alltid visats tillsammans med en anslutande longhaul i business. Men jag kanske har haft tur. Däremot har jag haft problem med ARN-CPH inför en longhaul där benet enbart funnits i ekonomi, vilket nu kommer leda till problem.

Det fick mig att fundera på om det handlar om någon form av inventory control riktad mot den skandinaviska marknaden. Där målet är att de vill förhindra att man kringgår systemet genom att boka ett ben ner till kontinenten för att kunna få tilgång till andra destinationer, tänker lite som det var med Turkish. Då var det snarare regel än undantag att man först behövde boka ett ben till kontinenten för att sedan kunna lägga in de tilltänkta benen med Turkish.

Nu kanske fallet är att de vill moterverka att man ska kunna boka ett ben till exempelvis Amsterdam och därmed få tillgång till en helt annan inventory av bonusbiljetter. Hoppas jag har förklarat mig någorlunda tydligt.

Det här tror jag inte riktigt på. Det skulle göra Awards+CC ointressanta för alla som ej bor vid en hub. För awards så finns dessutom uttalat att 8 ben får ingå så det talar emot att man försöker artificiellt begränsa tillgängligheten.

Det här tror jag inte riktigt på. Det skulle göra Awards+CC ointressanta för alla som ej bor vid en hub. För awards så finns dessutom uttalat att 8 ben får ingå så det talar emot att man försöker artificiellt begränsa tillgängligheten.

Jag skulle gissa att 80+% av svenska SAS kreditkortsinnehavare och kreditkortsutgifter görs av personer inom 4 timmar från marktransporttid till ARN eller CPH. Och andelen skulle bli ännu högre om man går upp till 6 timmars marktransporttid.

SAS eller SAS kreditkortsutgivare för Sverige borde samarbeta med SJ? Men om SJ går sönder och du missar ett flyg, lycka till med försäkringsskyddet.

Hej,

Jag brukar inte skriva här men läser mycket på forumet. När jag nu läser artikeln från FinalCall lite noggrannare , får jag intrycket att "leg-by-leg" inte kommer tillbaka, baserat på SAS representantens svar. Är det fler som tolkar det på samma sätt?

Represenaten skriver att de arbetar på att fler SkyTeam-flygbolag ska lägga till skandinaviska avreseorter. Det fick mig att fundera på om det handlar om någon form av inventory control riktad mot den skandinaviska marknaden. Där målet är att de vill förhindra att man kringgår systemet genom att boka ett ben ner till kontinenten för att kunna få tilgång till andra destinationer, tänker lite som det var med Turkish. Då var det snarare regel än undantag att man först behövde boka ett ben till kontinenten för att sedan kunna lägga in de tilltänkta benen med Turkish.

Nu kanske fallet är att de vill moterverka att man ska kunna boka ett ben till exempelvis Amsterdam och därmed få tillgång till en helt annan inventory av bonusbiljetter. Hoppas jag har förklarat mig någorlunda tydligt.

Trevlig kväll!

The inventory control can come from the loyalty program owner or from the operating carriers. This is done via point-of-sale restrictions and via married segment logic and some other tools. [There would be no need to invent new types of award inventory control beyond those already in play in the SkyTeam redemption world.]. The issue is more likely that there are bonus ticket pricing-related issues (technical or contractual) — including perhaps issues related to “carrier-imposed” surcharges for flights on bonus tickets.

Delta allows multi-cabin bonus tickets, but then the bonus ticket pricing with Delta is crazy expensive in points (and sometimes also in fuel surcharges if starting journey in agreement-designated AF-KL territory).

Jag skulle gissa att 80+% av svenska SAS kreditkortsinnehavare och kreditkortsutgifter görs av personer inom 4 timmar från marktransporttid till ARN eller CPH. Och andelen skulle bli ännu högre om man går upp till 6 timmars marktransporttid.

SAS eller SAS kreditkortsutgivare för Sverige borde samarbeta med SJ? Men om SJ går sönder och du missar ett flyg, lycka till med försäkringsskyddet.
SAS kreditkortsutgivare gör det redan - både SAS och SJs kreditkort ges ut av SEB Kort.

En gång i tiden kunde man ju köpa SJ/SAS kombo biljetter med interline. Men det är ju rätt länge sedan de slutade med det. När det gjordes garanterade ju t.ex. SJ resan om den började med tåg och fortsatte med flyg och tåget var så sent att man missade flyget. På samma sätt som vid byten flyg till flyg.

Jag har svårt att tro att ben för ben bokningar inte längre är tillåtet på grund av tekniska begränsningar. Det har funkat hela tiden fram tills det inte gjorde det. Dvs avdelningen som löste det hade den tekniska funktionaliteten för att göra det. Visst skulle det kunna vara så att det innebär någon manuell handpåläggning som tar en massa tid men det har jag också svårt att tro. Då hade möjligheten nog aldrig funnits.

Jag uppfattar inte heller det som att det uppgavs i intervjun att det ska komma tillbaka. Och jag har ännu svårare att tro att SAS kommer bygga en bra algorithm som gör det möjligt för den att hitta allting som man kan hitta om man söker ben för ben manuellt.

Jag har svårt att tro att ben för ben bokningar inte längre är tillåtet på grund av tekniska begränsningar. Det har funkat hela tiden fram tills det inte gjorde det. Dvs avdelningen som löste det hade den tekniska funktionaliteten för att göra det. Visst skulle det kunna vara så att det innebär någon manuell handpåläggning som tar en massa tid men det har jag också svårt att tro. Då hade möjligheten nog aldrig funnits.

Jag uppfattar inte heller det som att det uppgavs i intervjun att det ska komma tillbaka. Och jag har ännu svårare att tro att SAS kommer bygga en bra algorithm som gör det möjligt för den att hitta allting som man kan hitta om man söker ben för ben manuellt.
Instämmer, jag lade till ben utan problem innan de införde förbudet.

Jag har fått lite ny information från SAS informationsavdelning... förlåt... via en agent menade jag naturligtvis.
Om den stämmer är det ju bra men återstår att se.

Enligt den var det att man initialt kan göra en bokning från annan hub (AMS/CDG etc). Därefter kan man göra en ombokning (mot avgift) och lägga på det sista benet. Den vill jag minnas att jag kört med någon gång tidigare under *A med hjälp av en fingerfärdig agent.
Vet som sagt inte om det stämmer men kanske är värt ett försök för er som hittat något.

Vidare:
Business till/från USA och Cancun med AF/KLM. Det är ett tillfälligt fel som ska vara åtgärdat inom kort.

Och därtill; Kenyan. SAS har samma problem som tidigare kunde vara fallet med Ethiopian och Turkish när man söker på award. Det dyker upp icke bokningsbara "spökresor" i systemet.

Jäkligt trevlig kille som gjorde sitt bästa för att informera och leta svar på mina frågor. Hoppas allt stämmer så är det ett litet ljus i mörkret. Och inte minst så var ju i så fall min initiala känsla om finansieringsproblem fel och bara det faktum att jag hade fel torde glädja några här på forumet!
Follow up på mitt inlägg från en vecka sen

*Jag lyckades göra en bokning följt av en "ombokning mot avgift (150 kr tror jag)" där benet från i mitt fall CDG till ARN lades till. Det gick utmärkt. Sen fick jag boka av av andra skäl som är OT. Men det funkade absolut på det sättet. Menar ni att den typen av ombokning nu stoppats?

*Buisness med KLM/AF
Det e ju helt bedrövligt med tillgång i jämförelse med efter 1/9. Min initiala teori om finansieringsproblem lever i allra högsta grad. Och mht deppiga tongångar här och i andra forum... -definitivt! Jag ger det lite tid till men snart börjar det bli dags att på allvar utvärdera alternativ till Eurobonus och mitt befintliga SAS/Amex Elite!
Och när SAS dessutom pissar på ARN...

Toppen