Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Problemet är ju större än enbart first. Kan man inte mixa klasser drabbar det ju alla bokningar där man vill positionera sig i ekonomi för att det inte finns business/plus/domestic first.

Säg att man har en 2-4-1-voucher och ska flyga tur och retur till någon ort i USA som saknar direktflyg och det finns bara inrikes USA i ekonomi och positionering inom Europa finns bara i ekonomi.

Då måste man göra tre bokningar med alla nackdelar det innebär. Förutom att man måste ha längre transfer på varje stopp för att säkra upp ev. sena flyg så drar ju poängpriset iväg rejält.

Exempel
Eco ARN-AMS/AMS-ARN 40 000 poäng
Business AMS-JFK/JFK-AMS 65 000 poäng (inkl. voucher)
Eco JFK-Stad i USA/Stad i USA-JFK 25 000 poäng

Summa 130 000 poäng, jämfört med Star Alliance 65 000 poäng. Vi får verkligen hoppas att det här är en övergående begränsning!
Håller med, att inte kunna kombinera business med ekonomi ställer till det minst lika mycket. Eftersom det har diskuterats en hel del tidigare tog jag bara upp first då jag inte sett någon rapportera att det inte fungerat.
Sen när det gäller att det inte går är frågan om det stämmer. @MartinH lyckades ju med bokningen nedan.
Nu var det ju en SAS-agent som nämnde det. Huruvida biljetteringen inte fungerade pga mixade klasser eller något annat (t.ex. blockering mot att boka Garuda First) kan jag ju inte vara säker på egentligen. Vi får hoppas att det är ett tillfälligt problem oavsett orsak.
Att inte tillåta mixade bokningsklasser låter mer som ett systemfel i dagsläget? För SAS har inte gått ut om att det är en förändring på den sidan (officiellt vad jag vet).

Och dom har väl lagt nån "block" efter MartinH lyckades få igenom sin bokning, tills dom får till det dom vill ha med flygbolagen som har F. Så jag hade nog bokat F-resan och byggt på senare när det löst sig. Tror SAS skjuter sig själva i foten om mixade klasser blir otillåtet permanent.
Ja, vi får hoppas att det är ett tillfälligt problem. Ska inte spekulera för mycket i något jag inte vet, men att inte kunna boka SQ award kallade SAS också ett "tekniskt problem" under en väldigt lång tid...:rolleyes:

Vad är detta för ett skämt som dyker upp?

Sökgräns uppnådd​

Du har gjort för många sökningar på kort tid. Vänligen vänta ett ögonblick och försök igen. Tack för ditt tålamod.

Sökgräns uppnådd​

Du har gjort för många sökningar på kort tid. Vänligen vänta ett ögonblick och försök igen. Tack för ditt tålamod.
Eller så är vi bara tacksamma att sökningarna tar 1/4 av tiden mot vad dom gjorde 31a Augusti, så stort problem är det inte.
Tryck på knappen i normal takt så ska du se att det går bra.

Sökgräns uppnådd​

"Du har uppnått din gräns för hur illa behandlad man får känna sig av att SAS bytt allians. Nu är det gjort och inget att tänka på mer, gå vidare i livet"

Eller så är vi bara tacksamma att sökningarna tar 1/4 av tiden mot vad dom gjorde 31a Augusti, så stort problem är det inte.
Tryck på knappen i normal takt så ska du se att det går bra.
Man bygger en undermålig sökfunktion som kräver att man behöver hoppa mellan datum för att inte behöva spendera en hel dag för att hitta en resa... sen throttlar man min möjlighet att använda detta risiga sök. Blir att söka fram och boka den resa som ger störst negativ bruttomarginal för SAS Group.

Man bygger en undermålig sökfunktion som kräver att man behöver hoppa mellan datum för att inte behöva spendera en hel dag för att hitta en resa... sen throttlar man min möjlighet att använda detta risiga sök. Blir att söka fram och boka den resa som ger störst negativ bruttomarginal för SAS Group.
Sökfunktionen är mycket bättre nu än innan, sen kan man ju anse att den är undermålig fortfarande om man vill.
Kul ändå att du ska boka den resa med störst negativ bruttomarginal för SAS. Har du lust att dela med dig av vad bruttomarginalen ligger på för några flighter så vi andra kan göra samma sak och boka liknande resor?

Berätta gärna för mig som inte är så insatt i andra bonusprogram, vilka flygbolag har godkända sökfunktioner av awards?
Varför skulle SAS vilja göra det lätt för folk att spendera sina poäng, det funkar mer än dugligt just nu vilket vi ska vara tacksamma för.

Ju lättare det blir för Bengt-Åke och Birgitta eller någon trött influencer på tiktok att hitta awards så kommer det döda vårat utbud och halva Sverige kommer tömma det redan skrala utbud som finns.
Men jag gissar du hör till den kategorin resenärer, därav klagomålen.

Om det är ett sånt stort problem är det väl bara rösta med fötterna, signa upp på ett Amex Platinum och gå all in avioser.

Berätta gärna för mig som inte är så insatt i andra bonusprogram, vilka flygbolag har godkända sökfunktioner av awards?
Varför skulle SAS vilja göra det lätt för folk att spendera sina poäng, det funkar mer än dugligt just nu vilket vi ska vara tacksamma för.

Ju lättare det blir för Bengt-Åke och Birgitta eller någon trött influencer på tiktok att hitta awards så kommer det döda vårat utbud och halva Sverige kommer tömma det redan skrala utbud som finns.
Men jag gissar du hör till den kategorin resenärer, därav klagomålen.

Om det är ett sånt stort problem är det väl bara rösta med fötterna, signa upp på ett Amex Platinum och gå all in avioser.
Det är för mig obegripligt hur de flesta inte förstår detta! De anser sig vara förtjänta av flygresor i business bara för de använder sina kreditkort flitigt, leta biljetter och pussla ihop en bonusresa ska naturligtvis någon annan göra.

Men jag tillhör väl en minoritet som anser att det borde vara ännu svårare(och dyrare) att boka dessa bonusresor!

Toppen