Håller med, att inte kunna kombinera business med ekonomi ställer till det minst lika mycket. Eftersom det har diskuterats en hel del tidigare tog jag bara upp first då jag inte sett någon rapportera att det inte fungerat.Problemet är ju större än enbart first. Kan man inte mixa klasser drabbar det ju alla bokningar där man vill positionera sig i ekonomi för att det inte finns business/plus/domestic first.
Säg att man har en 2-4-1-voucher och ska flyga tur och retur till någon ort i USA som saknar direktflyg och det finns bara inrikes USA i ekonomi och positionering inom Europa finns bara i ekonomi.
Då måste man göra tre bokningar med alla nackdelar det innebär. Förutom att man måste ha längre transfer på varje stopp för att säkra upp ev. sena flyg så drar ju poängpriset iväg rejält.
Exempel
Eco ARN-AMS/AMS-ARN 40 000 poäng
Business AMS-JFK/JFK-AMS 65 000 poäng (inkl. voucher)
Eco JFK-Stad i USA/Stad i USA-JFK 25 000 poäng
Summa 130 000 poäng, jämfört med Star Alliance 65 000 poäng. Vi får verkligen hoppas att det här är en övergående begränsning!
Nu var det ju en SAS-agent som nämnde det. Huruvida biljetteringen inte fungerade pga mixade klasser eller något annat (t.ex. blockering mot att boka Garuda First) kan jag ju inte vara säker på egentligen. Vi får hoppas att det är ett tillfälligt problem oavsett orsak.Sen när det gäller att det inte går är frågan om det stämmer. @MartinH lyckades ju med bokningen nedan.
Ja, vi får hoppas att det är ett tillfälligt problem. Ska inte spekulera för mycket i något jag inte vet, men att inte kunna boka SQ award kallade SAS också ett "tekniskt problem" under en väldigt lång tid...Att inte tillåta mixade bokningsklasser låter mer som ett systemfel i dagsläget? För SAS har inte gått ut om att det är en förändring på den sidan (officiellt vad jag vet).
Och dom har väl lagt nån "block" efter MartinH lyckades få igenom sin bokning, tills dom får till det dom vill ha med flygbolagen som har F. Så jag hade nog bokat F-resan och byggt på senare när det löst sig. Tror SAS skjuter sig själva i foten om mixade klasser blir otillåtet permanent.