Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Uppdatering ang Garuda First. Kom nyss fram till en agent som verkligen försökte få igenom bokningen. Systemet satte stopp när han försökte boka. Han kunde lägga till alla flighter och jag såg bokningen på mina sidor men han lyckades inte biljettera. När han ringde sin support fick han svaret att anledningen till att systemet satte stopp var för att han inte kan blanda business med first på samma resa.

Otroligt dåligt om så är fallet! Innebär ju i praktiken att man måste boka first-flight t.ex. AMS-CGK på egen bokning och att man inte kan ta sig varken till AMS eller vidare från CGK till andra destinationer eftersom first inte erbjuds på dessa rutter. Krävs alltså tre (!) separata bokningar för att flyga ARN-AMS-CGK-BKK om man vill ha benet AMS-CGK i First. :(
Förvisso men om det går att boka first ifrån AMS-CGK tycker jag det är ändå ok. Är många gånger man fick själva positionera sig dagen innan man flög ut på den gamla tiden. Blir kanske fler first resor som blir lediga då.

• Gilla
Reactions: pep
Förvisso men om det går att boka first ifrån AMS-CGK tycker jag det är ändå ok. Är många gånger man fick själva positionera sig dagen innan man flög ut på den gamla tiden. Blir kanske fler first resor som blir lediga då.
Visst, hade jag bara behövt fixa anslutning till/från AMS så okej. Men att t.ex. rutten ARN-AMS-CGK-BKK kräver tre separata biljetter är enligt mig orimligt. Hoppas att det är ett tillfälligt problem. Och oavsett om det är rimligt eller ej är det en klar försämring.

Fine att man ibland fick sätta ihop liknande rutter när man bokade t.ex. LH first men då berodde det på faktorer som att det inte fanns awards på anslutningar eller kanske married segments. Inte på att SAS inte kunde mixa klasser i en bokning.

Visst, hade jag bara behövt fixa anslutning till/från AMS så okej. Men att t.ex. rutten ARN-AMS-CGK-BKK kräver tre separata biljetter är enligt mig orimligt. Hoppas att det är ett tillfälligt problem. Och oavsett om det är rimligt eller ej är det en klar försämring.

Fine att man ibland fick sätta ihop liknande rutter när man bokade t.ex. LH first men då berodde det på faktorer som att det inte fanns awards på anslutningar eller kanske married segments. Inte på att SAS inte kunde mixa klasser i en bokning.
Precis förstår din tanke. Är väl mest jag som tycker detta kan vara bra. Och andra sidan är det inte självklart att du skall kunna ta dig med First till BKK och blanda klasser. Finns business alternativ då. Det blir en del avkylning på att maximera rutter. Blir mer över när inte alla bloggare och "företag" enkelt kan få till det. Kommer ihåg att för typ 10 år sen man fick utgå ifrån Sri Lanka för att flyga first för en skaplig summa 10-12 tusen runt 3/4 av jordklotet med stopover.
Som sagt jag har inga problem med att behöva positionera mig eller fortsätta med annan biljett i Asien. Gjorde detta ofta med Star Alliance, men förstår också dig.

AMS-JFK/JFK-AMS 65 000 poäng (inkl. voucher)
Precis förstår din tanke. Är väl mest jag som tycker detta kan vara bra. Och andra sidan är det inte självklart att du skall kunna ta dig med First till BKK och blanda klasser. Finns business alternativ då. Det blir en del avkylning på att maximera rutter. Blir mer över när inte alla bloggare och "företag" enkelt kan få till det. Kommer ihåg att för typ 10 år sen man fick utgå ifrån Sri Lanka för att flyga first för en skaplig summa 10-12 tusen runt 3/4 av jordklotet med stopover.
Som sagt jag har inga problem med att behöva positionera mig eller fortsätta med annan biljett i Asien. Gjorde detta ofta med Star Alliance, men förstår också dig.

Problemet är ju större än enbart first. Kan man inte mixa klasser drabbar det ju alla bokningar där man vill positionera sig i ekonomi för att det inte finns business/plus/domestic first.

Säg att man har en 2-4-1-voucher och ska flyga tur och retur till någon ort i USA som saknar direktflyg och det finns bara inrikes USA i ekonomi och positionering inom Europa finns bara i ekonomi.

Då måste man göra tre bokningar med alla nackdelar det innebär. Förutom att man måste ha längre transfer på varje stopp för att säkra upp ev. sena flyg så drar ju poängpriset iväg rejält.

Exempel
Eco ARN-AMS/AMS-ARN 40 000 poäng
Business AMS-JFK/JFK-AMS 65 000 poäng (inkl. voucher)
Eco JFK-Stad i USA/Stad i USA-JFK 25 000 poäng

Summa 130 000 poäng, jämfört med Star Alliance 65 000 poäng. Vi får verkligen hoppas att det här är en övergående begränsning!

Sen när det gäller att det inte går är frågan om det stämmer. @MartinH lyckades ju med bokningen nedan.
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Garuda, KLM
Kabinklass: First
Avreseort: BKK
Destination: GOT
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 90000 med Amex 2-4-1
Skatter&avgifter (per person): 1836 SEK
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): april/juli 2025
Bokad: september 2024

Gick fint att boka Garuda och China Eastern F över telefon, går att söka på klm.se

Visa bifogad bild 156740

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: China Eastern, KLM
Kabinklass: First
Avreseort: BKK
Destination: GOT
Enkelresa eller Tur&retur: enkel
Antal poäng (per person): 135000 kunde inte dra Amex 2-4-1, systemet bråkade
Skatter&avgifter (per person): 1638 SEK
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): augusti 2025
Bokad: september 2024

Visa bifogad bild 156741

...i dit eksempel, ovenfor, er det oftest billigere med revenue Light billetter. De skal dog koebes tidligt men giver endda XP points. Bagagen klares med status..

Att inte tillåta mixade bokningsklasser låter mer som ett systemfel i dagsläget? För SAS har inte gått ut om att det är en förändring på den sidan (officiellt vad jag vet).

Och dom har väl lagt nån "block" efter MartinH lyckades få igenom sin bokning, tills dom får till det dom vill ha med flygbolagen som har F. Så jag hade nog bokat F-resan och byggt på senare när det löst sig. Tror SAS skjuter sig själva i foten om mixade klasser blir otillåtet permanent.

...i dit eksempel, ovenfor, er det oftest billigere med revenue Light billetter. De skal dog koebes tidligt men giver endda XP points. Bagagen klares med status..
Inte så kul att behöva köpa till revenuebiljetter varje gång man ska ut och resa. Till exempel om flygbolaget ändrar tiderna på awardbokningen med 12 timmar, då är det bara att kasta revenuebiljetterna i sjön. Extra jobbigt om man måste börja och avsluta resan med revenuebiljetter, och en awardbokning i mitten.

Ja, klart att man kan lösa det billigare med revenue. Jag ville bara påvisa att det är en extrem försämring jämfört med tidigare. Den extra kostnaden kan man kanske leva med men att inte få alla på samma bokning är nog det största problemet.

Toppen