Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Ingen som hittar 4 platser i business över jul och nyår (typ varsomhelst utanför Europa, fast inte USA pga valutakursen)? Helst business men ekonomi skulle fungera också.

Har i dagsläget en Star Alliance EuroBonus-resa open jaw i business till Chile och hem från Sao Paulo. Egentligen en nice resa men känns lite läskigt att boka en betald biljett mellan Chile och Brasilien om det skulle bli strul med Award-bokningen. Plus att hela familjen är sugna på sol och bad i Asien.

FB har lige nu en interessant kampagne med FB-awards hos SAS

Pratar just nu med en agent som hävdar att de har inte kan/får sälja awards i första klass på Garuda sedan i fredags. Gissar att det är HUACA-läge men någon som försökt boka och/eller fått höra liknande?

Han diskuterade med "Eurobonus-avdelningen" som enl honom bekräftade hans påstående. Hans tips var att ringa varje dag för att höra om det ändrats.

Edit: efter dubbla HUACA säger agent 2 och 3 samma sak. Ser platser men hävdar att de ej får boka eftersom förhandlingar mellan bolagen pågår. Tråkigt.
Samma här, fick nobben idag av två agenter som båda ringde backoffice.

Ingen som hittar 4 platser i business över jul och nyår (typ varsomhelst utanför Europa, fast inte USA pga valutakursen)? Helst business men ekonomi skulle fungera också.

Har i dagsläget en Star Alliance EuroBonus-resa open jaw i business till Chile och hem från Sao Paulo. Egentligen en nice resa men känns lite läskigt att boka en betald biljett mellan Chile och Brasilien om det skulle bli strul med Award-bokningen. Plus att hela familjen är sugna på sol och bad i Asien.
Jul/nyår är peak of peaks ur awardhänsyn. Jag bokade en sån resa 4 platser för kommande nyår på nyårsdagen och har kontinuerligt bevakat för att se om det kommit loss businessäten att uppgradera till. Dock förgäves, det har vart knastertorrt. Om du bara kan vänta med semestern till några dagar efter nyår så blir det ofantligt mycket bättre.

• Gilla
Reactions: Gus
Hur fungerar Awardfares för er som använder det nu med Skyteam? Själv tyckte jag det var sådär tidigare och gillade Awardhacks bättre, men nu funkar ju inte Skyteam (ännu?) på Awardhacks så undrar hur ni som kör Awardfares tycker det fungerar?

Hur fungerar Awardfares för er som använder det nu med Skyteam? Själv tyckte jag det var sådär tidigare och gillade Awardhacks bättre, men nu funkar ju inte Skyteam (ännu?) på Awardhacks så undrar hur ni som kör Awardfares tycker det fungerar?
Det ger dig ett långt smidigare interface med ytterligare funktioner än det SAS kan erbjuda.

Det enda jag ogillar är att för att ett larm ska trigga så ska någon annan först göra en sökning som hittar det som stämmer in på dina sökkriterier. Därmed så kan tillgänglighet finnas men kommer aldrig upptäckas om någon annan som söker inte är intresserad av samma linje(r).

Det ger dig ett långt smidigare interface med ytterligare funktioner än det SAS kan erbjuda.

Det enda jag ogillar är att för att ett larm ska trigga så ska någon annan först göra en sökning som hittar det som stämmer in på dina sökkriterier. Därmed så kan tillgänglighet finnas men kommer aldrig upptäckas om någon annan som söker inte är intresserad av samma linje(r).
Ja precis, därför jag gillade awardhacks bättre men det är ju en klen tröst när inte Skyteam finns ännu. Men tack då vet jag att Skyteamsök fungerar lika bra som Star Alliance gjorde innan iaf på Awardfares. Stort tack!

Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus
Uppdatering ang Garuda First. Kom nyss fram till en agent som verkligen försökte få igenom bokningen. Systemet satte stopp när han försökte boka. Han kunde lägga till alla flighter och jag såg bokningen på mina sidor men han lyckades inte biljettera. När han ringde sin support fick han svaret att anledningen till att systemet satte stopp var för att han inte kan blanda business med first på samma resa.

Otroligt dåligt om så är fallet! Innebär ju i praktiken att man måste boka first-flight t.ex. AMS-CGK på egen bokning och att man inte kan ta sig varken till AMS eller vidare från CGK till andra destinationer eftersom first inte erbjuds på dessa rutter. Krävs alltså tre (!) separata bokningar för att flyga ARN-AMS-CGK-BKK om man vill ha benet AMS-CGK i First. :(

Last edited:
Toppen