Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Jag lär mig av både överenskommelser och meningsskiljaktigheter, och båda ger en chans att försöka förstå den här branschen bättre och förbereda mig för förväntade förändringar.

Delta SkyMiles program is probably still the biggest frequent flyer program in the world. [Delta SkyMiles has around 3-4 times more members than LH’s Miles&More.] Delta SkyMiles is also the greediest of the major airline programs, and Delta sets the industry tone in the frequent flyer program space. Delta’s 130+ million members will be encouraged by the points bloggers and their affiliated award booking services to jump onto SAS award availability (even more so if SAS sticks to the historical policy of not asking for fuel surcharges/YQ/YR on its flights booked using award space). United MileagePlus members still have more good “escape valves” as redemption options on more flights than Delta SkyMiles members have.

Det är bakgrunden till min oro över tillgängligheten för EuroBonus-medlemmar med stora EuroBonus-poängsaldon när Delta-programmet (och AF-KL-programmet med sina "carrier-imposed surcharges" på sina egna bonusbiljetter för sina egna flygningar) blir en faktor hos SAS bonusutrymme. Delta kommer inte att vara mer generös mot SAS-medlemmar när det gäller bonusutrymme på Delta-flyg, men lyckligtvis är det SAS som bestämmer vilket EuroBonus-poängpris SAS vill ta ut för det bonusutrymme på Delta-flyg som släpps till alliansmedlemmarna. [Kan vara användbart som när Virgin vill ha mycket färre pohang för samma Delta-flyg från Skandinavien än vad Delta vill ha från Delta-programmedlemmar.]
Problemet är snarare att Delta gör det mer eller mindre omöjligt att söka på partners via SkyMiles om man reser över Atlanten eller till/från marknader som Delta trafikerar. Skulle snarare se det som ett icke-problem.

I totally buy the problem but how is it different from today? If you look at TATL, for example, today you have pressure on sas seats from United and the entire Lufthansa group (who are also known for their carrier surcharges). This is exchanged for Delta and AFKLM. If anything, the pressure from Europe should decrease because Lufthansa is bigger (and besides, we have eg lot in star alliance there). Delta is bigger than United, but Lufthansa is bigger than AFKLM. And overall, stars are bigger.
United doesn’t charge fuel surcharges on any award tickets, regardless of flight. United members have more “escape valves” from United award space pricing on United’s own flights than Delta members have. United’s program also has about 10-20% fewer members than Delta’s program.

Delta charges fuel on some award tickets.

SAS award space has not been available for booking with United points online in at least the last seven months.

All of these factors add up to the change in pressure to grab award space on SAS flights.

LH’s program is not so much bigger than AF-KL's program as to close the difference with regard to fuel surcharging practices. Lufthansa is a very small fish in the frequent flyer program space compared to Delta and United.

About Delta not being great on its website and app with partner flights is indeed not a bug but a feature and there are ways to book partner award space with Delta miles otherwise. United hasn’t been able to book any award ticket flights with SAS for most or nearly all of this year.

Last edited:
Jag köper helt problematiken men hur skiljer det sig från idag? Tittar du på TATL tex så har du idag ett tryck på sas platser från United och hela Lufthansa gruppen (som också är kända för sina carrier surcharges). Detta byts mot Delta och AFKLM. Om något borde trycket från Europa minska eftersom Lufthansa är större (och dessutom har vi ju tex lot i star alliance där). Delta är större än United, men Lufthansa är större än AFKLM. Och överlag är star större.
Sant. Lägg till Air India och Air China, så blir minuset ännu större.

Förutom att en dubblering av poängpriset i sig är helt chockerande, är det ju märkligt att det dessutom är oklart hur prissättningen ser ut för blandade biljetter med x1-Sky Team-bolag och x2-Sky Team-bolag. Tyvärr är väl risken uppenbar att ett segment på någon av dessa bolag gör att hela resan blir x2. Att debitera x2 för en resa i long haul med ett x1-bolag och ett eller två segment med ett x2-bolag, är dessutom rena rövarprissättningen! Med 60% pris på enkelbiljetter blir det också dyrare att flyga enkel med ett x2-bolag än tur och retur med ett x1-bolag mellan samma zoner!

Jag har inte flugit med något av de tre dyra bolagen, men av de tre är det väl bara China Airlines som har ett riktigt bra anseende? Det kanske inte är något direkt fel på de andra, men Air Europa är väl "inget speciellt"? Eller gäller det bara på short haul? Vietnam Airlines vet jag egentligen inget om.

Förutom att en dubblering av poängpriset i sig är helt chockerande, är det ju märkligt att det dessutom är oklart hur prissättningen ser ut för blandade biljetter med x1-Sky Team-bolag och x2-Sky Team-bolag. Tyvärr är väl risken uppenbar att ett segment på någon av dessa bolag gör att hela resan blir x2. Att debitera x2 för en resa i long haul med ett x1-bolag och ett eller två segment med ett x2-bolag, är dessutom rena rövarprissättningen! Med 60% pris på enkelbiljetter blir det också dyrare att flyga enkel med ett x2-bolag än tur och retur med ett x1-bolag mellan samma zoner!

Jag har inte flugit med något av de tre dyra bolagen, men av de tre är det väl bara China Airlines som har ett riktigt bra anseende? Det kanske inte är något direkt fel på de andra, men Air Europa är väl "inget speciellt"? Eller gäller det bara på short haul? Vietnam Airlines vet jag egentligen inget om.

Vietnam har gott rykte men flyger ju inte jättemånga flyg till Europa.

Air Europ är kanonbra om man ska till Latinamerika typ och ska också vara okej. Tror de hade varit mer populära om de flugit till Norden vilket de inte gör av någon anledning.

Air Europ är kanonbra om man ska till Latinamerika typ och ska också vara okej. Tror de hade varit mer populära om de flugit till Norden vilket de inte gör av någon anledning.
Jag är kanske lite påverkad av att jag sett att de bara flyger till Gatwick i London och Orly i Paris. Det ruttnätet ger liksom lite LCC-intryck. ;)

Jag är kanske lite påverkad av att jag sett att de bara flyger till Gatwick i London och Orly i Paris. Det ruttnätet ger liksom lite LCC-intryck. ;)

Haha, ja!

Jag har bara flugit med dem en gång och då inom Europa. Men de serverade äggröra till frukost i en liten gryta och den var vansinnigt god!

Lade just märke till att Eurobonus zontabell faktiskt har ändrats under rubriken "Inrikes".
Nu omnämns även "Frankrike storstadsregioner" och Spanien under inrikes, och kostar 20k i economy och 30k i business. Problemet är ju att för Spanien lär väl dessa omedelbart dubblas till 40k/60k eftersom 2x-bolaget Air Europa är det enda SkyTeam-bolag som flyger inrikes? 40k t.o.r. eller 24k enkel för inrikesflyg i economy inom Spanien verkar inte alltför lockande. Inte heller 80k t.o.r. eller 48k enkel för en SAS-resa till Spanien i economy med en kort anslutningsresa med Air Europa.

"Frankrike storstadsregioner" lär vara en dålig Google-översättning av "Metropolitan France"/"France métropolitaine". Begreppet betyder de delar av Frankrike som inte är territorier i fjärran hav (DOM/TOM). Den vedertagna översättningen till svenska tycks vara Egentliga Frankrike, även om det begreppet låter konstigt.
Vore jag SAS skulle jag nog snarare skriva t.ex. "Frankrike (europeiska delar)" eller "Frankrike (destinationer inom Europa)" eller något åt det hållet. Fastlandsfrankrike funkar inte eftersom Korsika ingår i begreppet.

Och sedan frågan är om vi borde etablera begreppet 1-4-2-voucher? På Eurobonus-bokning med Air Europa, Vietnam Airlines och China Airlines tillämpar ju SAS en 1-4-2-voucher på poängpriset... ;)

De flesta av mina egna Lifemiles-prisbiljetter för SAS-flyg bokas inom 24-36 timmar efter planerad avgång. Detta inkluderar nästan alla mina TATL-bonus flyg med SAS. SAS är mycket bättre med sista minuten tillgänglighet (till rimliga priser) än Delta i synnerhet.
De flesta av mina sas business bonus resor har jag bokat inom 2 minuter efter de släppts. Ibland bokar jag sent också om det öppnas upp.

• Gilla
Reactions: JPE
Toppen