Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Trycket på SAS awards borde väl minska eftersom det vissa kallar "Scaryteam" har färre medlemnar än Star Alliance, eller?
The pressure will increase. At least until SAS puts in place “dynamic pricing” for all award tickets using SAS points or copies from the playbook of point of sale/agent restrictions when it comes to availability given to partner airline programs.

Source of that?
The same source as when other airline loyalty programs have used POS/agent restrictions when bonus space is eaten up by partner program members and used as a form of getting more reasonably priced bonus tickets than on the loyalty program operator's own flights. History.

Squeeze the balloon (with high award ticket prices on your own planes) and the pressure increases in other parts of the balloon. The other part of the redemption balloon for Delta and AF-KL members will be award ticket space on SAS flights. Increased pressure on the award space on SAS flights. What SAS can do to address that increased pressure from partner program members is also already known because other airlines have already shown the cards that are to be played in these kind of circumstances.

Last edited:
Samma källa som när andra flygbolags lojalitetsprogram har använt POS/agent-restriktioner när bonusutrymmet äts upp av partnerprogrammedlemmar och används som en form för att få mer rimligt prissatta bonusbiljetter än på lojalitetsprogramoperatörens flygningar. Historia.

Squeeze the balloon (with high award ticket prices on your own planes) and the pressure increases in other parts of the balloon. The other part of the redemption balloon for Delta and AF-KL members will be award ticket space on SAS flights. Increased pressure.

Sorry, men hänger med i vad du menar.

Om Delta/AF-KLM höjer sina priser till samma resmål nog mycket kommer deras kunder att använda sina poäng med ett annat bolag inom alliansen och därmed kommer trycket öka på de andra bolagen och minska på Delta/AF-KLM. Om SAS har generösa priser gentemot dessa så kommer man kanske välja SAS istället och därmed få med "bang for the buck" samtidigt som vi som har SAS Eurobonus kommer få större konkurrens på SAS-flygningarna som vi vill boka.

Rent hypotetiskt.

Jag lär mig av både överenskommelser och meningsskiljaktigheter, och båda ger en chans att försöka förstå den här branschen bättre och förbereda mig för förväntade förändringar.

Delta SkyMiles program is probably still the biggest frequent flyer program in the world. [Delta SkyMiles has around 3-4 times more members than LH’s Miles&More.] Delta SkyMiles is also the greediest of the major airline programs, and Delta sets the industry tone in the frequent flyer program space. Delta’s 130+ million members will be encouraged by the points bloggers and their affiliated award booking services to jump onto SAS award availability (even more so if SAS sticks to the historical policy of not asking for fuel surcharges/YQ/YR on its flights booked using award space). United MileagePlus members still have more good “escape valves” as redemption options on more flights than Delta SkyMiles members have.

Det är bakgrunden till min oro över tillgängligheten för EuroBonus-medlemmar med stora EuroBonus-poängsaldon när Delta-programmet (och AF-KL-programmet med sina "carrier-imposed surcharges" på sina egna bonusbiljetter för sina egna flygningar) blir en faktor hos SAS bonusutrymme. Delta kommer inte att vara mer generös mot SAS-medlemmar när det gäller bonusutrymme på Delta-flyg, men lyckligtvis är det SAS som bestämmer vilket EuroBonus-poängpris SAS vill ta ut för det bonusutrymme på Delta-flyg som släpps till alliansmedlemmarna. [Kan vara användbart som när Virgin vill ha mycket färre pohang för samma Delta-flyg från Skandinavien än vad Delta vill ha från Delta-programmedlemmar.]

Last edited:
Jag tror ni glömmer storleken, För EB kunder så är vad som kommer att erbjudas jätteviktigt och påverkar hur användbart våra EB poäng är. Men både Delta och FB( KLM/AF) är så mycket större bolag med mera flighter och awards.

Det kommer mest vara deras nördigaste poäng jagare som med en gäspning kommer inse att nu kan vi flyga till sveg på award med sas. Jag tror inte på någon ökad rusning till sas awards från dom andra programmen.

Men visst kommer dom attraktiva biljetterna gå fort hos sas som tidigare.

Jag köper helt problematiken men hur skiljer det sig från idag? Tittar du på TATL tex så har du idag ett tryck på sas platser från United och hela Lufthansa gruppen (som också är kända för sina carrier surcharges). Detta byts mot Delta och AFKLM. Om något borde trycket från Europa minska eftersom Lufthansa är större (och dessutom har vi ju tex lot i star alliance där). Delta är större än United, men Lufthansa är större än AFKLM. Och överlag är star större.

Helt otroligt med 2x på några partner. Bye bye Vietnam till ASEAN. :oops:

Ser även ut som att man inte kan boka China Eastern, som enligt sas skulle gå att boka first class med.

"Du kan boka bonusresor med de följande partnerflygbolagen: Aerolíneas Argentinas, Aeromexico, Air Europa, Air France, China Airlines, Delta Air Lines, Garuda Indonesia, Kenya Airways, KLM, Korean Air, Saudia, TAROM, Vietnam Airlines, Virgin Atlantic."

Listan känns väldigt liten.
Jag är glad för Korean men saknar också China Eastern! Hoppas att dom är på gång

Toppen