Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Visa bifogad bild 156565
Jag reagerar på denna skrivelse också. Tolkar det som det är slut på att använda 2 vouchers till bokningar för 4 pers. Så inga familjeresor längre och därmed försvinner också mitt incitament till att ha Amex Elite.
Så tolkar jag det med. En väldigt stor försämring måste man säga. Utan någon som helst anledning. Riktigt dåligt SAS!

Så tolkar jag det med. En väldigt stor försämring måste man säga. Utan någon som helst anledning. Riktigt dåligt SAS!
Men är inte just detta pga av någon teknisk begränsning? Säger ju inget rakt ut men samtidigt har de smugit in ”för närvarande”. Som du säger finns det ju inget vettigt motiv till att ha en sådan begränsning(?)

Det värsta med hela 2x-grejen är ju att SAS genom Eurobonus-representanten (chefen?) satt och pratade så stolt om att de minsann inte höjt award-priserna som "alla" förväntat sig. Kan inte tänka mig att han inte skulle ha känt till detta då. Nu är jag gnällig, har annars försökt hålla mig lite försiktigt positiv till många av förändringarna med SkyTeam, men detta var riktigt dåligt kommunicerat av SAS!

Kommer det i praktiken överhuvudtaget gå att blanda olika bolag i samma bokning och boka ben för ben? Ingen vet än.
Enligt SAS info ska det gå att kombinera olika SkyTeam-bolag i samma bokning. Om det gäller alla eller bara vissa bolag, om det endast gäller olika bolag på ut- och hemresa eller fungerar som idag och hur väl det fungerar i praktiken återstår väl dock att se.

• Gilla
Reactions: Gus
Enligt SAS info ska det gå att kombinera olika SkyTeam-bolag i samma bokning. Om det gäller alla eller bara vissa bolag, om det endast gäller olika bolag på ut- och hemresa eller fungerar som idag och hur väl det fungerar i praktiken återstår väl dock att se.

Om vi inte kan blanda bolag har vi inte många alternativ att ta oss från Skandinavien och ut i världen eftersom vi många gånger behöver boka SAS första benet.

Last edited:
Nytt allianspartnerskap innebar att poängintjäning och poängutgifter för partnerflygbolag skulle sättas under nya kontrakt med kontantpriser som var högre än gamla kontrakt - särskilt när de precis har haft en hög inflationsperiod nyligen. Det skulle oundvikligen öka trycket att devalvera poängen för partnerintjäning och partnerutgifter.

Verkligheten är att konsumenterna kommer att betala med minskad tillgång på utrymme för bonusbiljetter, högre priser för bonusbiljetter eller båda dessa.

Om vi har tur kan vi se kampanjpriser för bonusbiljetter som vi gör på AF-KL. Men vilka konsumenter vill behöva vara beroende av kampanjpriser för bonusbiljetter för att få konsekvent värde från bonusprogrammet? Och den typen av kampanjer hos SkyTeam-flygbolagen är vanligtvis inte tillämpliga för partnerflyg.

Om jag hade en stor pool av SAS-poäng skulle jag vara mer oroad över att DL- och AF-KL-kunderna aggressivt kommer att äta upp bonusutrymmet på SAS internationella flygningar. Detta är tillgängligheten att titta noga på.

Om jag hade en stor pool av SAS-poäng skulle jag vara mer oroad över att DL- och AF-KL-kunderna aggressivt kommer att äta upp bonusutrymmet på SAS internationella flygningar. Detta är tillgängligheten att titta noga på.
Inte direkt orolig för detta. I dagsläget behöver man ofta hänga på låset när det släpps så ingen skillnad där direkt. Om nu Flying Blue och delta folk börjar försöka boka kommer de bli varse att platserna försvinner extremt fort.

Som alltid behöver man bara ligga steget före och ha koll när biljetter släpps.

Inte direkt orolig för detta. I dagsläget behöver man ofta hänga på låset när det släpps så ingen skillnad där direkt. Om nu Flying Blue och delta folk börjar försöka boka kommer de bli varse att platserna försvinner extremt fort.

Trycket på SAS awards borde väl minska eftersom det vissa kallar "Scaryteam" har färre medlemnar än Star Alliance, eller?

De flesta av mina egna Lifemiles-prisbiljetter för SAS-flyg bokas inom 24-36 timmar efter planerad avgång. Detta inkluderar nästan alla mina TATL-bonus flyg med SAS. SAS är mycket bättre med sista minuten tillgänglighet (till rimliga priser) än Delta i synnerhet.

Toppen