Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Förstår inte dessa konspirationsteorier. SAS har ett intresse av att poäng nyttjas så att de inte står kvar som en skuld i balanserna. Visst kan det innebära en utgift, men detta är en direkt kostnad till skillnad från en innestående kundfodring.

Detta håller jag med om. Tror dock att SAS föredrar att kunder köper muffins och snacks på flyg för poängen istället för dyra bonusbiljetter.

Sen vill man även självklart att kunder ska vara nöjda, fortsätta vilja tjäna in poäng och ha en tro på att man faktiskt kan få väldigt mycket värde ut av poängen.

Älskar när folk kommer dragandes med ordet "konspirationsteorier". Då brukar det finnas sanning i det hela.
Det är naturligtvis helt normalt att stoppa sina mest lojala kunder och informera kunder och marknad genom "enligt ett rykte från en agent har det gått ut ett internt mail".
Kaosbolag!

En ren teknikalitet eftersom kostnaden uppstår och ska bokas mot poäng. Noll skillnad. Oavsett hur det sker efter övergång.
Men jag vet att du blir ledsen när SAS kritiseras och att du därför inte vill förstå poängen.
Det är inte en ren teknikalitet ifall man öppnar sitt argument med orden ”kassaflödesfråga”.

En SkyTeam bokning som görs nu för februari har en balanseffekt idag, och en kassaflödeseffekt i februari. Stor skillnad, speciellt för folket på treasury.

En ren teknikalitet eftersom kostnaden uppstår och ska bokas mot poäng. Noll skillnad. Oavsett hur det sker efter övergång.
Men jag vet att du blir ledsen när SAS kritiseras och att du därför inte vill förstå poängen.
Det som händer är att skulden i "eurobonus" minskar direkt. Kostnaden för att betala utförande flygbolag sker dock efter flygningen genomförts och kommer därmed inte belasta något förrän detta sker.

Jag förstår mycket väl din poäng. Att hitta på saker för att få SAS att framstå som mindre bra. Men i detta fall har du inte riktigt torrt på fötterna.
Jag är inte ett dugg ledsen, om du läser några av mina inlägg så kan du se att sas både får ris och ros från mig och flera andra. Men man kan ju alltid välja att bara titta på ena sidan.

Men man undrar ju vad fasen dom trodde skulle hända? Hur oplanderad har den här övergången varit?
Och hur i helsike tänker man när man lanserar en kampanj för att få fler kunder i systemet samtidigt som man överger sina mest lojala och trogna.
Det är nog värre ställt med SAS än vad vi har kunnat ana...

Joakim, istället för pajkastning några frågor, räknar du dig själv till den gruppen av lojala och trogna?
Av nyfikenhet, hur mycket kassaflöde har du gett SAS senaste året av din totala spend på flygresande? Och hur stor andel ungefär av dina miles kommer från flygande?
Tänker att det vore intressant för andra att höra hur du resonerar kring vilka program som utgör bättre alternativ framåt när din tydliga indignation antyder att din nuvarande sweet spot i nyttjande är stängd för stunden.

Det som händer är att skulden i "eurobonus" minskar direkt. Kostnaden för att betala utförande flygbolag sker dock efter flygningen genomförts och kommer därmed inte belasta något förrän detta sker.

Jag förstår mycket väl din poäng. Att hitta på saker för att få SAS att framstå som mindre bra. Men i detta fall har du inte riktigt torrt på fötterna.
Jag är inte ett dugg ledsen, om du läser några av mina inlägg så kan du se att sas både får ris och ros från mig och flera andra. Men man kan ju alltid välja att bara titta på ena sidan.
Blir det så? Är det inte kassaflödet som påverkas i samband med flighterna men att det slår över P/L vid bokning av biljetten?

Tycker fortfarande det är intressant att det dyker upp konton här, med några få tidigare inlägg, som kallar SAS för kaosbolag. Anar ugglor i mossen
Det var jag som kallade SAS för kaosbolag och jag har varit här ganska många år nu och skrivit inlägg om allt möjligt.

Jag vidhåller det så länge man kommunicerar till sina kunder via "agenter som fått tagit del av nåt utskick" istället för att tala klarspråk om varför man agerar i ren panik med ena handen samtidigt som man slår på stora trumman och kampanjar med den andra.
Och så länge man agerar på det panikartade sättet vidhåller jag i alla fall att det har med finanser att göra. Tills annat är bevisat.

Jag är i alla fall övertygad om att Eurobonus-chefen inte har ljugit i några intervjuer, hade han gjort det hade han åkt ut från bolaget med huvudet före. Vad gäller finanserna så är jag lika övertygad att de är i ordning med tanke på genomgången Chapter-11 etc

När det gäller försvunna businessplatser, bokningar leg-för-leg etc etc så tippar jag på att det hör att göra med teknikaliteter som de inte riktigt kunnat förutse pga gammal IT-miljö etc. Jag sitter lugnt i båten och väntar till det reder ut sig. Visst, SAS kunde kommunicerat bättre men eftersom man inte gör det så verkar det som om de har koll på läget dvs allt annat än panik.

Toppen