Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Orkar man inte söka datum för datum på SAS hemsida så kan man ringa till SAS för att få hjälp istället för Chatflights, ser inte hur Chatflights skulle tillföra något mervärde nu.
Jag syftade främst på att man slipper Chatflights avgifter när man bokar direkt hos SAS, om man slipper SAS avgifter när man bokar via Chatflights vet jag inte då jag aldrig använt deras tjänster.

Jag menar bara att det är inte gratis att ringa SAS och boka.
 
Förefaller helt uppenbart att bokningarna av rewardbiljetter i business för SAS nu blivit en kassaflödesfråga. Man har ju rullat snöbollen framför sig ända sedan man aviserade datumet för övergången till Skyteam i och med att risk och tillgång med *A ökade ju närmare övergången som man kom.
Utan att ha läst någon årsredovisning undrar man ju hur skuldsidan, i form av utestående eurobonuspoäng, egentligen har redovisats?
Kan SAS släppa egna platser på flighter där beläggningen är sämre blir ju kostnaden och kassaflödespåverkan i princip noll medan en rewardbokning med Skyteambolag redan vid biljetterande drar kapital. Inte minst i business.
Därför är det inte alls otroligt om det är treasuryt som dragit i nödbromsen.

Men man undrar ju vad fasen dom trodde skulle hända? Hur oplanderad har den här övergången varit?
Och hur i helsike tänker man när man lanserar en kampanj för att få fler kunder i systemet samtidigt som man överger sina mest lojala och trogna.
Det är nog värre ställt med SAS än vad vi har kunnat ana...
 
Hoppas alla gnällspikar nu också röstar med fötterna och går över till Avios så blir det fler eurobonus awards över till oss andra när det som förhoppningsvis är en övergångsperiod med diverse problem är över. :rolleyes:
Avios är attraktivt absolut, men även där har vi sett devalveringar. Qatar höjde t.ex sina bränsletillägg på bonusresor med det dubbla igår natt. Inte jättekul att betala 10.000 SEK i skatter och avgifter för en bonusresa. Finns fortfarande en del sweet-spots t.ex Finnair och Iberia men det är nog bara en tidsfråga innan dessa försvinner, antingen i form av höjda poängpriser eller kraftigt höjda bränsletillägg.
 
Avios är attraktivt absolut, men även där har vi sett devalveringar. Qatar höjde t.ex sina bränsletillägg på bonusresor med det dubbla igår natt. Inte jättekul att betala 10.000 SEK i skatter och avgifter för en bonusresa. Finns fortfarande en del sweet-spots t.ex Finnair och Iberia men det är nog bara en tidsfråga innan dessa försvinner, antingen i form av höjda poängpriser eller kraftigt höjda bränsletillägg.
En datapunkt till, jag betalade 9.500 SEK i skatter och avgifter i fjol 2023 för en Avios-resa ARN - BA C - LHR - BA F - HKG - CX C - MNL - CX C - HKG - BA C - LHR - BA C - ARN.

Det är inte billigt att åka longhaul med Avios...
 
Utan att ha läst någon årsredovisning undrar man ju hur skuldsidan, i form av utestående eurobonuspoäng, egentligen har redovisats?
Ja, vi kan nog utgå ifrån att SAS begår bokföringsbrott och inte redovisa sina tillgångar och skulder.
Eller så kan du ju läsa årsredovisningen och se att skulden finns med där.

Varför sitter du och hittar på saker som inte stämmer för att passa ditt narrativ?

Kan SAS släppa egna platser på flighter där beläggningen är sämre blir ju kostnaden och kassaflödespåverkan i princip noll medan en rewardbokning med Skyteambolag redan vid biljetterande drar kapital.
Jasså? Betalar sas flygbolagen direkt vid bokning av awards. Är det något nytt sedan övergången till Skyteam? För i Star Alliance så betalades det i samband med att resan genomfördes, inte när den bokades.

Några fler saker du tänker hitta på som är falska och inte stämmer med verkligheten?
 
Ja, vi kan nog utgå ifrån att SAS begår bokföringsbrott och inte redovisa sina tillgångar och skulder.
Eller så kan du ju läsa årsredovisningen och se att skulden finns med där.

Varför sitter du och hittar på saker som inte stämmer för att passa ditt narrativ?

Det var en fråga. Har du svårt all läsa?

Jasså? Betalar sas flygbolagen direkt vid bokning av awards. Är det något nytt sedan övergången till Skyteam? För i Star Alliance så betalades det i samband med att resan genomfördes, inte när den bokades.

Några fler saker du tänker hitta på som är falska och inte stämmer med verkligheten?

En ren teknikalitet eftersom kostnaden uppstår och ska bokas mot poäng. Noll skillnad. Oavsett hur det sker efter övergång.
Men jag vet att du blir ledsen när SAS kritiseras och att du därför inte vill förstå poängen.
 
Detta ser man i SAS Eurobonus AB.

Screenshot 2024-09-15 at 12.37.57.png


Screenshot 2024-09-15 at 12.38.17.png

Screenshot 2024-09-15 at 12.38.34.png

Screenshot 2024-09-15 at 12.42.26.png
 
Förstår inte dessa konspirationsteorier. SAS har ett intresse av att poäng nyttjas så att de inte står kvar som en skuld i balanserna. Visst kan det innebära en utgift, men detta är en direkt kostnad till skillnad från en innestående kundfodring.
 
Toppen