Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Vi får hoppas AI kommer in och sköter detta istället så som vi vill ha det. Typ att man skriver i SAS chatt "Boka en awardresa med en 241 voucher från ARN till HND med Air France 12 juli 2026 i Business class för 2 personer, retur 16 juli via AMS med KLM" och den svarar direkt "dina biljetter är klara i appen, vänligen betala skatter och avgifter på länken i mejlet jag just skickade dig inom 24h" typ
Jepp. Fast biljetten som ställs ut är en enkel till Nässjö.

Sant. Önskar det fanns ett knappval för ”tryck 5 om du vill betala SEK50 för kunnig och engagerad agent”. Problemet är väl att kötiden skulle skena iväg…..
Det är då budgivning införs på slottider, när man ringer in så börjar en budgivning i block av senaste 25 som ringt in. Den budgivningen är live i 5 min, den som budar högst får börja prata med en kunnig agent, sen går det i ordning efter hur mycket folk budade helt enkelt!
(Varsågoda SAS, här är något för er att konkurrera ut Chatflights om ni vill ta deras marknadsandelar!)

Problemet är kombinationen med noll system-/tjänsteutveckling vilket måste driva sjuk arbetsbelastning på saker med extremt dålig marginal.
Nog för att det säkert är gamla system bla bla och externa parter/partners etc men tycker ändå det finns en gräns för hur mycket man kan tillåtas skylla på det. Andra lyckas ändå ha och framförallt utveckla/förbättra välfungerande digitala tjänster. Amerikanska bolagen är tex hästlängder före trots att samtliga gått igenom konkurser och mergers (börjar iof bli ett tag sedan). Tycker det till stor del verkar vara en (fel)prioriterings-/intressefråga vilket gör det extra frustrerande. De har väl tex bytt hemsida tre gånger sedan awardonlinebokningen infördes.
Jobbar själv med ERP-system och trots att vissa kunder sitter på versioner från dackefejden så upplever jag att servicen till deras kunder inte behöver lida så extremt för det.
"Det är bara att.."

Du får fundera på att de underliggande systemen spårar sina anor till 60-talet och att precis allt du ser som tangerar en flygbiljett bygger på lager på lager över det. När du väl börjar nysta i hur mastodont-omfattande flygindustrins teknikberoenden är skulle jag snarare säga att det är helt ofattbart att det fungerar så bra som det gör.

Garuda - ingen business längre på longhaul (?)
Aerolinas Argentina - ingen business längre (?)
Aeromexico - har aldrig sett longhaul business
Korean - ingen business längre (?) tidigare 1 plats per flyg
Saudia - 1 plats per flyg
Vietnam - X2
Air Europa - X2

Skyteam = Star Alliance från Wish

Garuda - ingen business längre på longhaul (?)
Aerolinas Argentina - ingen business längre (?)
Aeromexico - har aldrig sett longhaul business
Korean - ingen business längre (?) tidigare 1 plats per flyg
Saudia - 1 plats per flyg
Vietnam - X2
Air Europa - X2

Skyteam = Star Alliance från Wish
Stämmer. Samma analys här, det är totalt stängt nu

Jag har ingen aning hur det blivit så men det är helt galet, om jag tex söker mex - cdg 29 aug så finns C med aeromexico i följande program, virgin atlantic, delta, flying blue och innan någon svarar att det är dynamiska priser så pratar jag om lägst pris per program. Eurobonus såklart 0 tillgänglighet.

I denna takt längtar man nästan till ihopslagning med FB

Toppen