Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

Det ledningen inte verkar inse är att de också tjänar pengar på att sälja flygbiljetter för pengar och det är samma usla kundtjänst som hanterar dessa samtal.

Fast det måste väl ändå vara en väldigt liten del av SAS totala biljettförsäljning som görs via telefon med deras egna kundtjänst? De flesta bokar såklart online (direkt via SAS eller OTA) och av de som faktiskt bokar via telefon skulle jag gissa att de flesta gör det via någon (affärs)resebyrå.

Du kan nog vara säker på att de har utbildats grundligt i att sälja revenue-biljetter, där finns det incitament att göra ett bra ifrån sig.

Även här så finns det ju en fördel av att ha en agent som inte klarar av att sätta ihop en biljett med mest fördelaktiga biljettregler utan råkar hamn i en högre bokningsklass.

Fast det måste väl ändå vara en väldigt liten del av SAS totala biljettförsäljning som görs via telefon med deras egna kundtjänst?
Det finns nog ett antal tusen äldre i Sverige som aldrig använder internet (https://www.scb.se/hitta-statistik/...tistiknyhet/befolkningens-it-anvandning-2022/) som ringer och bokar när de ska t ex till barnbarnens dop och födelsedagskalas.
Även här så finns det ju en fördel av att ha en agent som inte klarar av att sätta ihop en biljett med mest fördelaktiga biljettregler utan råkar hamn i en högre bokningsklass.
När mormor Agda ringer och ska boka Ronneby-Stockholm kan du vara säker på att kundtjänstagenten har full koll på hur det funkar med försäljning av kringtjänster.

Fast det måste väl ändå vara en väldigt liten del av SAS totala biljettförsäljning som görs via telefon med deras egna kundtjänst? De flesta bokar såklart online (direkt via SAS eller OTA) och av de som faktiskt bokar via telefon skulle jag gissa att de flesta gör det via någon (affärs)resebyrå.
De flesta jämförbara bokningar för poäng sker väl också i första hand online. Jag menar att agenterna inte har motsvarande kompetens heller för revenue.
Testa att boka en omvänd openjaw och sen ring in igen för att ändra både origin och destination, detta är inget "alla agenter" klarar på ett enkelt sätt. Det är ju den nivån av kompetens som krävs för att lösa feeders.

När mormor Agda ringer och ska boka Ronneby-Stockholm kan du vara säker på att kundtjänstagenten har full koll på hur det funkar med försäljning av kringtjänster.
Den bokningen är ju att jämföra med att ringa och boka den sträckan för poäng och det klarar nog alla agenter också.
Poängen är att kompetensen är för låg när det gäller mer avancerade saker (vilket ju är anledningen att ringa!). Sen kan det säkert vara så att de har fått mer utbildning i hur det funkar med att köpa till extra bagage än hur man applicerar en flypremium voucher men jag tror inte att dom fått en ordentlig utbildning på revenue och struntat i bonus. Det är komplexiteten som är utmaningen och ett stort problem med ledarskapet är att agenterna verkar ha någon form av incitament (samtal per timme?) för att inte kolla upp saker vilket gör att de gissar vilt.

Det finns nog ett antal tusen äldre i Sverige som aldrig använder internet (https://www.scb.se/hitta-statistik/...tistiknyhet/befolkningens-it-anvandning-2022/) som ringer och bokar när de ska t ex till barnbarnens dop och födelsedagskalas.

Kan man ringa och boka flyg hos SAS utan att ha tillgång till internet? Hur fungerar i sådana fall betalningen?

De få gånger jag har haft att göra med chatt-bokning etc har jag behövt fylla i kortuppgifter någonstans på internet. Blev mest nyfiken på om de har ett alternativ för folk som inte vill ha ett mail för att fylla i sådant.

Jo, det är absolut att det finns de som kanske inte är bekväm med att boka ens "enkla" biljetter online, men min gissning är att en del av dessa får hjälp av barnen att boka dessa resor (så då bokas det online) och om de vill ringa in och boka själva så är det kanske minst lika stor sannolikhet att de ringer till den lokala Ticket-butiken eller någon annan resebyrå som de använt i många år än att ringa in direkt till SAS.

Men likafullt så menar jag (=killgissar vilt) att detta troligtvis är en ganska liten del av både SAS totala biljettförsäljningsvolym och av totala antalet ärenden som kundtjänst hanterar.

Kan man ringa och boka flyg hos SAS utan att ha tillgång till internet? Hur fungerar i sådana fall betalningen?

De få gånger jag har haft att göra med chatt-bokning etc har jag behövt fylla i kortuppgifter någonstans på internet. Blev mest nyfiken på om de har ett alternativ för folk som inte vill ha ett mail för att fylla i sådant.

Det är väl bara att läsa upp kortuppgifterna i telefon. Så brukar det alltid funka när jag har bokat awards via telefon och ska betala skatter.
Jag vet att jag har läst om folk som fått någon länk att gå till för att betala, men det har aldrig hänt för mig utan de har alltid tagit kortnumret direkt i telefon.

Off-topic, men i svar på kundtjänstämnet:
Jag har haft komplexa frågor med blandade bokningar såsom travel pass + infant i knät, travel pass + barn med bonusbiljett, ändringar i blandade/länkade bokningar och extra tjänster på travel pass bokningar som man i alla fall då inte kunde sköta online. Värd att veta är att travel pass inte har en biljett knuten till reserveringen bara ett TP nummer. Agenterna bör kunna klara av det, för ringer man corporate sales för bokningsfrågor skickas man i första hand vidare till vanliga telefonkön. Dock funkade dessa samtal i snitt bara när man kunde handleda agenten exakt genom vilken procedur att tillämpa (så de kunde ta fram rätt manual gissar jag). Några klarade det inte trots det och några klarade såklart allt på 2 minuter, men i snitt var det en besvikelse. Corporate sales som sköter travel pass löste dock alltid allt väldigt snabbt. En av de bättre agenter jag pratade med (på vanliga bokningslinjen) undrade om jag jobbade på resebyrå till vardags... nej det gör jag inte.

Tycker inte man skall glömma att allt börjar med ofattbart usla system och regelverk där det inte tycks ske någon som helst utveckling. Verkar inte ens finnas en ambition att kunder skall kunna sköta mycket själv online. Har inte hänt någonting på närmare tio år vilket är helt obegripligt.
Nu kommer de obligatoriska ”men de har så gamla system”, menar inte att de skall vara ledande men att man skall kunna sköta de mest basala uppgifterna online är inte mycket begärt 2026 utan borde vara en hygienfaktor. Allt kring bonusresor är sak men att hantera och boka om vanliga revenue biljetter strular ju konstant det med.

De är ju väldigt konsekventa med hur många de släpper på matarflygen. Vet inte hur många ggr jag blivit tvingad att boka tidig flight från ARN för att 9:55 flighten inte haft awards. Det är mer regel än undantag.

Konsekvent dålig tillgänglighet, och inga undantag och magiska nya platser som finns ibland och ibland inte.

Tyvärr upplever jag inte alls samma frekvens på GOT, oavsett avgång.

Toppen