Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

Nu vet jag inte exakt hur Hilton gör, men om vi jämför med Finnair så garanterar de att släppa x antal bonusplatser på varje flyg. Här skiljer det sig mot SAS, då SAS numera verkar släppa mer selektivt på vissa avgångar.

Extra tydligt på sommaren där det kan finnas utresor från 15 juli men bara hemresor 1-15 juli, det går med andra ord inte att boka en tur och retur då. Det känns verkligen som en medveten strategi från SAS sida.

Om det ändå gick att kombinera med revenue ena hållet vore väl det helt ok.

ytterligare försämringar i hela Eurobonus-programmet. Skulle vara intressant att höra hur SAS resonerar kring det hela. Jag kan bara prata från mig själv, men jag väljer SAS (revenue) mycket pga av poängintjäning och att kunna använda dessa till bonusresor i business (och då gärna longhaul).

Extra tydligt på sommaren där det kan finnas utresor från 15 juli men bara hemresor 1-15 juli, det går med andra ord inte att boka en tur och retur då. Det känns verkligen som en medveten strategi från SAS sida.

"går" som att det inte finns en enda bonusplats på planen för en hemresa eller inte finns en enda business-plats?

Flygbolagen vill nog helst att vi bokar businessresor för pengar och använder poängen för bonusresor i ekonomi. OBS! Lite ironi i detta men tyvärr en en del sanning också antar jag :(

Ja, det vore en lösning på många problem förutsatt att revenue-delen inte prissätts som en enkelresa (på longhaul), utan typ halv tur-och-retur. Gissar att det kan vara ganska svårt att få till, tyvärr.

Man kan ju tycka att det borde gå enkelt att lösa om man ringer in bokningen. Jag skulle glatt kunna tänka mig att betala bokningsavgift för att få returen prisad normalt. Det borde ligga i SAS intresse att man bokar returen med dem istället för att gå omvägen via ett flygbolag som inte tar fantasipriser för enkel väg.

"går" som att det inte finns en enda bonusplats på planen för en hemresa eller inte finns en enda business-plats?
Däri ligger väl också den stora skillnaden mellan sas ledning som hävdar "det finns massor med bonusresor tillgängliga med skyteam" och de av kunderna som hänger på sådana här forum. Vi räknar överhuvudtaget inte economy, och skulle nätt och jämt räkna premium economy (som inte går att boka på skyteam awards ännu).

På sas tycker jag det ändå finns hyfsad tillgång i premium. Men i business är det uselt.

Nu vet jag inte exakt hur Hilton gör, men om vi jämför med Finnair så garanterar de att släppa x antal bonusplatser på varje flyg. Här skiljer det sig mot SAS, då SAS numera verkar släppa mer selektivt på vissa avgångar.

Det var ju du som tog Hilton som referens, men nu plötsligt vet du inte hur dom gör?
Fortsätt diskussionen därifrån istället, du som började.

Kom inte med det där jävla finnairsnacket, trött på det.

Den dagen du kan ha samma spend på ett Amex Elite och ett Amex Plat så kan vi prata.
Du har jämfört dina äpplen och päron nu i tid och otid och slagit slag för hur jävla bra det är med Amex MR att växla till Avios, pratar aldrig om baksidorna hur mycket du väl måste spendera för att det ens ska bli verklighet.

Gjorde en snabb jämförelse nu från lyckade bokningar du har en enkelresa i business till Thailand sen har du en PE resa till Japan, sen en resa med SAS i business (Oj trodde det va omöjligt) till medelhavet och economy hem med finnair.

Jag har en ToR i business till Thailand, en resa i business ToR till medelhavet under ett SKOLLOV och en ännu en obefintlig business till norra europa.

Så för att använda dina argument så är ju SAS bättre?

Jag slår fast att SAS är den stora vinnaren och mycket bättre än Finnair, då va det klart!

Eller så är det så att olika program passar olika personer, det har varit för billigt och för lätt tidigare med SAS det är ju inte ett dugg oväntat att det kommer bli svårare när det fortfarande är pissbilligt.
Men vi kan ju jämföra SAS och BA om du vill med skatter så får vi se vem som är vinnaren?

Stoppa ditt korståg mot SAS och håll dig till dina avios, du kommer bli lyckligare om du slutar tänka på hur dåligt SAS är och ser uppsidorna istället.
Jag hoppas du får jättemånga fina resor i business med OW-bolagen, så kan ju då låta oss som fokuserar på Eurobonusprogrammet ha det i fred.

Däri ligger väl också den stora skillnaden mellan sas ledning som hävdar "det finns massor med bonusresor tillgängliga med skyteam" och de av kunderna som hänger på sådana här forum. Vi räknar överhuvudtaget inte economy, och skulle nätt och jämt räkna premium economy (som inte går att boka på skyteam awards ännu).

På sas tycker jag det ändå finns hyfsad tillgång i premium. Men i business är det uselt.
En del av problemet, som du är inne på, är väl också att många av oss är extremt nischade (läs: vill enbart boka business) i en redan nischad grupp (läs: de som bokar bonusresor). I världen utanför bokas massor av economy award. Det är bara läsa FB-grupperna så kryllar det av människor som sitter på Amex Premium/Elite men som nästan enbart bokar economy awards. Det stärker såklart SAS bild av att det inte bara finns massor av awards, det bokas också massor.

Riktigt dåligt av SAS att inte möjliggöra bokning av partner awards i premium economy. Agenterna ser redan platserna så förstår inte att det tar så lång tid att få till avtal. Det skulle dels leda till fler alternativ (jag har inget emot att t.ex. åka premium economy på dagflyg till USA och business hem) men förhoppningsvis också skapa en bättre upplevd tillgänglighet i business (när vissa nöjer sig med att boka premium).

Last edited:
Nu vet jag inte exakt hur Hilton gör, men om vi jämför med Finnair så garanterar de att släppa x antal bonusplatser på varje flyg.
...
Nu är jag säkert tjatig, men jag ser inte Finnairs plats-garanti som något bra. Visst, det är bättre än att noll platser släpps, men..
De slog samman Award och uppgradering i en enda bucket. Om de här ynka garanterade platserna slåss alla guld, Platinum och lumo för att få igenom sina upgrade-vouchers. Det är MÅNGA medlemmar. Dessutom, alla som vill boka Award eller uppgradering för avios. Det är SJUKT många, sedan man slog samman så BA , IB, QR m.fl. medlemmar enkelt kan flytta avios. Till det aviosköp via andra program. Och sist men inte minst upgrade for money.

Man ska också ha historien med sig. Finnair släppte rejält med award platser i sitt gamla system. Kanske inte varje dag, mn du kunde hitta 5 platser till 3 destinationer i Japan på varje avgång tisd-torsd+lördag nästan oavsett när du tittade.

De två platserna på LH man släpper försvinner på sekunder och sedan får du stå på väntelista i 358 dagar utan någon som helst indikation på om du får en plats eller ej.

Garantin är en ren marknads-åtgärd så det ska låta generöst och lättillgängligt men rätt många är missnöjda, mer missnöjda än med SAS där tillgången erkänt är mager på sina håll.

Men SAS räknar kallt med att alla kryper till korset och vackert betalar x antal st Business på Sportlovet till Thailand med dom eller AF, KLM istället för att "skänka bort" dessa. Iom att man varit när KK så många gångar så måste man se till att intäkts-maximera så man kan klara av att ge lite tillskott till den nya ägarna... ;-) OBS detta är inte vad jag tycker utan en ren spekulation... ;-)

Toppen