AABack2ARN
Medlem
Bonusplatser är väl inte till för att glädja resenären utan för flygbolagen att fylla platser då ingen vill åka?
Det är väl en del av lojalitetsprogrammet? Tänk om Hilton inte släppt några bonusnätter för poäng.Bonusplatser är väl inte till för att glädja resenären utan för flygbolagen att fylla platser då ingen vill åka?
Kan bara hålla med. Kan finnas platser dit men obefintligt hem. Verkar lika på Virgin & AF.vad har hänt med SAS och deras bonusplatser i business? Tycker det bara blir torrare och torrare? Eller kanske jag som inte söker korrekt eller tillräckligt? Ett tag fanns det åtminstone gott om resor i business till USA/Nordamerika, men nu är det väldigt skralt.
De släpper inte ens när ingen vill åka i Business Class, iallafall från Nordamerika till Norden. Torsdag 6 november tom måndag 10 Boston till Köpenhamn. Minst 6 lediga platser varje dag i Business Class som revenue. Inte en enda bonus plats i business class någon av dagarna.Ny strategi att släppa platser då ingen vill åka och som inte går att boka T/R, för att hamna i nivå med SkyTeam.
Hur är 6 lediga platser i November, 9 månader bort, ett tecken på ”ingen vill åka”?De släpper inte ens när ingen vill åka i Business Class, iallafall från Nordamerika till Norden. Torsdag 6 november tom måndag 10 Boston till Köpenhamn. Minst 6 lediga platser varje dag i Business Class som revenue. Inte en enda bonus plats i business class någon av dagarna.
Dessa platser har ju släppts tidigare, jag har bokat hemresa från Boston runt dessa datum för någon månad sedan.De släpper inte ens när ingen vill åka i Business Class, iallafall från Nordamerika till Norden. Torsdag 6 november tom måndag 10 Boston till Köpenhamn. Minst 6 lediga platser varje dag i Business Class som revenue. Inte en enda bonus plats i business class någon av dagarna.
My bad här. Jag försökte att använda SAS egna verktyg för att hitta BC biljetter från Boston. När jag använde Awardhacks lyckades jag hitta flera datum.Dessa platser har ju släppts tidigare, jag har bokat hemresa från Boston runt dessa datum för någon månad sedan.
Nu skulle jag tro det är typ obokat i Business utöver de Awards som folk redan bokat. Men vad har antal revenue platser för korrelation till bonisplatser 10 månader bort? Majoriteten av Business revenue bokas inte 10+ månader i förväg.
Det är ju jätteofta det inte finns nätter till standard room reward priser utan bara till premium room reward, vad är skillnaden?Det är väl en del av lojalitetsprogrammet? Tänk om Hilton inte släppt några bonusnätter för poäng.
Instämmer. Hotellen har en stor tendens att leka rövare med standardrum, inte bara Hilton utan även Hyatt och Marriott som specifikt skapar rumskategorier för att begränsa tillgängligheten. T.ex kan man döpa ett standardrum till "king street view" och kategorisera det som ett "premium room" just för att slippa behöva släppa bonusnätter.Det är ju jätteofta det inte finns nätter till standard room reward priser utan bara till premium room reward, vad är skillnaden?
Hilton gör EXAKT samma sak som SAS gör, du kan flyga till Bangkok, Tokyo, Seoul och LA vilken dag du vill med poäng, men det kommer kosta dig.
På samma sätt som det kommer alltid gå att boka ett hotellrum på Hilton, men du kommer behöva betala överpris och inte få tillgång till 5th night free.
Så berätta för mig hur SAS är en så mycket större skurk än Hilton?
Nu vet jag inte exakt hur Hilton gör, men om vi jämför med Finnair så garanterar de att släppa x antal bonusplatser på varje flyg. Här skiljer det sig mot SAS, då SAS numera verkar släppa mer selektivt på vissa avgångar.Det är ju jätteofta det inte finns nätter till standard room reward priser utan bara till premium room reward, vad är skillnaden?
Hilton gör EXAKT samma sak som SAS gör, du kan flyga till Bangkok, Tokyo, Seoul och LA vilken dag du vill med poäng, men det kommer kosta dig.
På samma sätt som det kommer alltid gå att boka ett hotellrum på Hilton, men du kommer behöva betala överpris och inte få tillgång till 5th night free.
Så berätta för mig hur SAS är en så mycket större skurk än Hilton?