Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

Ett trick som kan funka är att söka via *A-hubbar som SAS flyger till. När jag fick en ombokning tidigare som jag behövde flyga så fick jag hitta sådan lösning. ARN-FRA med SAS och sen FRA-CDG med AF. Det jobbiga är att dessa dyker inte upp i sökmotorn, så du måste göra det "manuellt".
Är detta alltså det nya "VIE-tricket"? Hittar platser från FRA och MAN som inte dyker upp annars. Stört att man ska behöva ta 3 flyg inom EU (om man bor i lilla GOT) innan man kommer ut i världen. Tyckte innan att det var så simpelt med Skyteam, bara att söka från AMS+CDG+LHR och sen lägga på "feeders". Iofs vansinnigt system, som det är otroligt att vi tvingas acceptera.
Finns det några andra flygplatser man skall testa? Har sökt från de övriga *A, MUC/VIE/ZRH/BRU/WAW/CPH.

Är detta alltså det nya "VIE-tricket"? Hittar platser från FRA och MAN som inte dyker upp annars. Stört att man ska behöva ta 3 flyg inom EU (om man bor i lilla GOT) innan man kommer ut i världen. Tyckte innan att det var så simpelt med Skyteam, bara att söka från AMS+CDG+LHR och sen lägga på "feeders". Iofs vansinnigt system, som det är otroligt att vi tvingas acceptera.
Finns det några andra flygplatser man skall testa? Har sökt från de övriga *A, MUC/VIE/ZRH/BRU/WAW/CPH.
Jag ser det lite som så. Dessutom får agenterna andra alternativ med deras system, så alternativ vi ser på sökmotorn stämmer inte alltid överens. Så dom kan få fram dessa alternativ men inte vi (och inte Awardfares antar jag)

Möjligheten att hålla bonusresor hade också underlättat. T.ex att kunna skapa en bokning endast med långa segmenten på hemsidan. Då mot en avgift på t.ex 150kr motsvarande feeder fee. Poäng och voucher dras i samband med att man håller bokningen. På så sätt förhindrar man att folk missbrukar tjänsten och skapar oändligt med bokningar bara för att sitta på platser.

Sedan möjligt att ringa in om man vill göra ändringar på befintliga resan t.ex lägga på feeders. Därefter biljettera. Då slipper man hela processen att bokningen ska skickas på kö igen till back office, minska risken att biljettering glöms bort och platser försvinner, etc.

Eller bara bygga ett väl fungerande system för poängdragning istället för nuvarande som kostar enorma mängder i tid och administration.
SAS är rädda BSP debit memos... :-D (Dvs att om de blir fel får de "betala" upp närmast fubgerade boknigsklass"...

Bonuspolatser finns, dock precise som många säger, förutsägbargetwen är borta. Så boka då VN men hoppas att AF/KL dyker upp (i alal fall till BKK/SIN).
Har man tur så dyker de upp senasre, men var flexibel. Åkte förr ett tag sedan till DPS med frugan och bokade då 10 mån innan, först VN via CDG/HAN, sedan 8 månader innan dök platser upp via CDG/BKK/DPS med SK/AF/GA.

En vecka innan urprunglig utresa dök det så upp SK/AF, ARN -> CDG -> SIN och efter stopp i SIIN 2 dagar vidare med KL till DPS. Hemresa sedan på samma sätt dock med GA från DPS till SIN. Detta innebar dock att vi fick skjuta på resan 1 vecka och stanna 1 dag längre på Bali och ett 2 dagars stopp till i SIN på hemresan. Men det gjorde vi gärna, vi slapp omständiga byten, långa väntetider och fick till slut väldigr bra flygtider och upplevelser.

Dvs visst dyker det upp platser men kanska nära innpå och kasnke då ine alltid under skolloven...Men är man flxibel och kan man stå ut man att i värsta fall betala x2 med VN och har en Amex voucher så visst finns det... hjälpen i detta fall var bevakningar via awardfares.

Toppen